Portal

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Zalążek

Ta strona to tylko zalążek artykułu. Jeśli możesz, pomóż w tworzeniu serwisu i rozwiń ten artykuł!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.
Portal
Portal.jpg
Producent Valve Software
Wydawca Valve Software
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 10 października 2007
Nośniki DVD, Steam
Gatunek First Person Perspective, logiczna
Tryb gry Singleplayer
Platforma Microsoft Windows, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3
Silnik Source
Wymagania minimalne:
  • Procesor 1,7 GHz, 512 MB pamięci RAM, karta graficzna 128 MB obsługująca DirextX 8, 4 GB HDD, połączenie internetowe

zalecane:

  • Pentium 4 3 GHz, 1 GB RAM, karta grafiki 256 MB obsługująca DX9, 4 GB HDD, szerokopasmowe łącze internetowe
Kontrolery klawiatura i mysz, joystick, gamepad
Kategorie wiekowe PEGI: 12+
ESRB: T
OFLC: M
USK: 12
Scenarzysta Marc Laidlaw, Chet Faliszek, Erik Wolpaw
Kompozytor Kelly Bailey, Jonathan Coulton, Mike Morasky
Gra po grze
Poprz. gra Narbacular Drop
Nast. gra Portal 2
Portal - logiczno-zręcznościowa gra komputerowa wydana przez Valve Software w 2007 roku. Dostępna w pakiecie The Orange Box oraz osobno przez Steam. Zadaniem gracza jest rozwiązywanie fizycznych łamigłówek i zadań poprzez otwieranie portali, które pozwalają przenosić w przestrzeni przedmioty i samą postać gracza.

Spis treści

Fabuła

Miejsce akcji, oraz czas w którym rozgrywają się wydarzenia są nieznane. Bohaterka gry, Chell, budzi się w jednej z komór ośrodka badawczego Aperture Science Enrichment Center. Przewodniczką po kompleksie badawczym jest komputer wyposażony w sztuczną inteligencję - GLaDOS. Bohaterka dowiaduje się, że aby przeżyć musi przejść kilkanaście testów, z użyciem Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science (znanego też jako Portal gun), po których zakończeniu ma otrzymać ciasto. Po ostatnim teście GLaDOS próbuje zabić główną bohaterkę, ale dzięki urządzeniu portalowemu udaje jej się zbiec i dotrzeć przez opustoszałe korytarze i biura kompleksu do miejsca gdzie jest GLaDOS. Podczas spotkania, komputer odczepia jeden ze swoich rdzeni, a bohaterka wrzuca go do Awaryjnego Spopielacza Inteligencji Aperture Science. Okazuje się, że był to rdzeń moralności zainstalowany po tym jak GLaDOS wymordowała pracowników przy użyciu neurotoksyny. Wywiązuje się ostateczna walka w której wyniku superkomputer zostaje zniszczony i razem z Chell wyrzucony na parking kompleksu Aperture Laboratories.

Rozgrywka

Gra polega na przechodzeniu kolejnych komór testowych przy użyciu Podręcznego Urządzenia Portalowego Aperture Science. Początkowo ma ono możliwość tworzenia tylko jednego portalu, drugi jest już usytuowany. Później do urządzenia zostaje dołączony drugi moduł, umożliwiający stworzenie własnoręcznie dwóch portali. Do każdej komory testowej gracz dostaje się windą, która jest oddzielona od komory Siatką Dematerializującą Aperture Science, powodującą wyparowywanie każdego niepożądanego przedmiotu. Na początku każdego poziomu znajduje się tablica z numerem komory i ewentualnymi zagrożeniami.

Na każdym trzeba używać urządzenia portalowego aby dojść do następnej windy. Najczęściej wymaga to przeniesienia Obciążeniowej Kostki Magazynującej Aperture Science na przycisk, bądź doprowadzenia kuli energii do celu, co powoduje otwarcie się drzwi. Czasami wymaga to zniszczenia wieżyczek strażniczych bądź użycia umiejętności zręcznościowych.

Postacie i przeciwnicy

W grze występują dwie postacie: kontrolowana przez gracza Chell, oraz jej przeciwnik, GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System) - sztuczna inteligencja której w angielskiej wersji językowej głos podkłada Ellen McLain. Przeciwnikami są wieżyczki strażnicze i wieżyczki rakietowe. Ważną dla fabuły, aczkolwiek nie występująca w grze osobą jest także Ratman.

Osiągnięcia

W grze można zdobyć 14 steamowych osiągnięć. Większość z nich dotyczy głównego wątku rozrywki bądź trybu map dodatkowych. Znalazły się też takie dla wytrwałych graczy, jak np.: "Śmiertelna prędkość" ("spadnij 9140 metrów") czy "Dyskretny" ("zdejmij wszystkie kamery monitorujące ze ścian").

Ścieżka dźwiękowa

Information icon.pngOsobny artykuł: Portal Soundtrack

Dodatkowe mapy

W grze dostępne jest także tryb "Dodatkowe mapy". Do dyspozycji zostaje graczom oddane do przejścia 6 zaawansowanych map, które są trudniejszymi wersjami komór testowych. Oprócz zaawansowanych map istnieją też "Wyzwania". Tam z kolei trzeba przejść przez komory testowe, tym razem podstawowe, w trzech dostępnych trybach: "Najmniej portali", "Najmniej kroków", "Najmniej czasu". Do Portala można zaimportować mapy tworzone przez fanów, które pojawią się one właśnie w "Dodatkowych mapach".

Portal: Still Alive

Jest to ekskluzywna wersja gry dostępna w usłudze Xbox 360 Live Arcade, wydana 22 października 2008 roku. Zawiera dodatkowo nowe mapy w trybie wyzwań i nowe osiągnięcia. Dodatkowa zawartość została oparta na mappacku Portal: The Flash Version MapPack, który z kolei był opary na grze Portal: The Flash Version. Gra nie zawiera nowych elementów związanych z główną fabuła, aczkolwiek w niektórych miejscach poziomy zostały lekko zmienione.

Ciekawostki

Zobacz też

Linki