Portal 2
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (→Rozgrywka) |
(DLC) |
||
Linia 56: | Linia 56: | ||
W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki"). | W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w [[Team Fortress 2]]), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki"). | ||
+ | |||
+ | ==DLC== | ||
+ | *'''Peer Review''' - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód [[Atlas i P-body|Atlasa i P-bodyego]], nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończcenia). | ||
==Portal ARG== | ==Portal ARG== |
Wersja z 08:11, 5 paź 2011
Portal 2 | |
Producent | Valve Software |
Wydawca | Valve Software |
Dystrybucja | Electronic Arts, Steam |
Data wydania | 20 kwietnia 2011 |
Nośniki | DVD, Steam |
Gatunek | First Person Perspective, logiczna |
Tryb gry | Singleplayer, multiplayer (co-op) |
Platforma | Microsoft Windows, Mac, PlayStation 3, Xbox 360 |
Silnik | Source |
Kontrolery | klawiatura i mysz, joystick, gamepad |
Scenarzysta | Marc Laidlaw, Chet Faliszek, Erik Wolpaw |
Kompozytor | Kelly Bailey, Jonathan Coulton |
Gra po grze | |
Poprz. gra | Portal |
Portal was a test bed. Portal 2 is a game.
(Portal był poletkiem doświadczalnym. Portal 2 jest grą.)
Portal 2 - to sequel logiczno-zręcznościowej gry Portal z 2007 roku. Premiera na Steamie i w Ameryce Północnej miała miejsce 19 kwietnia 2011 roku. Gra posiada dwa tryby rozgrywki: dla pojedynczego gracza (w którym główną bohaterką jest Chell) i tryb kooperacji dla dwóch graczy (Atlas i P-body), również między platformami PC, Mac i Playstation 3.
Spis treści |
Fabuła
Tryb dla jednego gracza
Pięćdziesiąt dni po akcji pierwszej części Chell zostaje przebudzona w swojej komorze długoterminowej relaksacji i przechodzi szereg drobnych ćwiczeń, po czym zostaje uśpiona ponownie. Mija kilkaset lat w czasie których ośrodek Aperture Science Enrichment Center ulega poważnym uszkodzeniom. Kiedy wyczerpuje się awaryjne zasilanie Centrum relaksacji, bohaterka zostaje przebudzona przez rdzeń osobowości imieniem Wheatley. Razem, próbują uciec z kompleksu, ale Wheatley przez przypadek aktywuje cały ośrodek, w tym GLaDOS. Sztuczna inteligencja od razu poznaje bohaterkę i mszcząc się za swoją śmierć i jej przykre konsekwencje, postanawia kontynuować testy aż do końca jej życia.
Chell trafia na tor testowy, z którego po kilku komorach uwalnia ją Wheatley. Podróżują po zapleczu kompleksu, gdzie udaje im się przeprogramować linię produkującą wieżyczki i zniszczyć dystrybutor neurotoksyny. Kiedy powracają do Centralnego pokoju rdzeni, GLaDOS od razu przystępuje do zabijania Chell, ale jako iż jej dwie główne bronie przestały istnieć - nie udaje jej się. Rozpoczyna się procedura zmiany głównego rdzenia i GLaDOS zostaje zastąpiona przez Wheatley'ego. W ten sposób plan ucieczki dochodzi do punktu kulminacyjnego.
Niestety, Wheatley niemal natychmiast zostaje odmieniony przez daną mu władzę i przypisuje sobie wszystkie osiągnięcia w pokonaniu GLaDOS. Zdaje sobie sprawę, że będąc głównym rdzeniem nie może uciec z kompleksu, więc nie pozwala na to również Chell. Okazuje się także, że jest "modułem tłumienia inteligencji", który został niegdyś przyczepiony do głównego rdzenia. Kiedy GLaDOS nazywa go debilem, w ataku wściekłości zamyka ją w baterii ziemniaczanej i razem z Chell wrzuca w szyb windy.
GLaDOS i Chell spadają do dolnych części kompleksu, a sztuczna inteligencja zostaje porwana przez ptaka. Główna bohaterka dostaje się do Szybu testowego 09, gdzie odkrywa dawniejsze dzieje firmy Aperture Science i testy z żelami. Kiedy odnajduje GLaDOS, umieszcza ją na Portal Gunie i podróżuje z nią przez dalszą drogę. Towarzyszą im odtwarzane z nagrania komunikaty Cave'a Johnsona, któremu towarzyszy jego asystentka Caroline. Jej głos powoduje dziwne zmiany w zachowaniu GLaDOS, która zaczyna przybierać jej charakter. Okazuje się, że Caroline została zamknięta w sieci komputerowej i stała się częścią GLaDOS, która teraz najwyraźniej uległa aktywacji i działa jak swoiste sumienie, dodając komputerowi człowieczeństwa.
Bohaterki w końcu wydostają się z Szybu testowego i trafiają na tor testowy stworzony pod ich nieobecność przez Wheatley'ego. Jego zarządzanie doprowadziło ośrodek na skraj eksplozji, przez co GLaDOS musi jak najszybciej wrócić na swoje miejsce i włączyć procesy odpowiedzialne za zapobieganie przegrzaniu rdzenia. Wheatley prowadzi je przez kolejne komory, do czasu gdy odkrywa Inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia się ich pozbyć. Nie udaje mu się i Chell poprzez zaplecze kompleksu dociera do jego "kryjówki", gdzie przyczepiając do niego uszkodzone rdzenie, doprowadza go do stanu stuprocentowego uszkodzenia i wymienia go z powrotem na GLaDOS. Podczas tego procesu Wheatley zostaje wystrzelony w kosmos.
Kiedy Chell odzyskuje przytomność, GLaDOS zgodnie z obietnicą uwalnia ją z terenu kompleksu Aperture.
Tryb co-op
Akcja trybu kooperacyjnego rozgrywa się po wydarzeniach z trybu jednoosobowego. Obiektami testowymi zostały dwa humanoidalne roboty - Atlas i P-body.
Rozgrywka
Gra oprócz znanych z części pierwszej portali, gra prezentuje również nowe elementy, w tym:
- Promień termicznego zniechęcenia - promień lasera, który skierowany w odpowiednie odbiorniki, będzie uaktywniał urządzenia.
- Powietrzna katapulta zaufania - platformy, które wyrzucają w powietrze każdy przedmiot/osobę, która się na nich znajdzie.
- Tuba transportowa - tunel zawieszony w powietrzu, w którym nie obowiązują prawa grawitacji.
- Żele - substancje, które można rozprowadzić na danej powierzchni, aby nadać jej specjalne właściwości
- żel napędzający - Osoba poruszająca się po nim nabiera ogromnych prędkości.
- żel repulsyjny - powoduje odbicie się od niego obiektu z nienaturalnie dużą siłą
- żel konwersyjny - zamienia powierzchnie, na których nie można tworzyć portali, na białe, które umożliwiają stawianie portali.
Zmodyfikowano również wygląd wszystkich obiektów występujących w pierwszej części gry.
W trybie kooperacji wprowadzono także wizualne tagi, dzięki którym gracze mogą porozumiewać się ze sobą bez słów. Roboty posiadają zestaw drwin (podobnie jak postacie w Team Fortress 2), w tym takie, które można wykonywać w dwójkę (np. "przybicie piątki").
DLC
- Peer Review - został wydany 5 października 2011 r. i jest darmowy. Zawiera kontynuację przygód Atlasa i P-bodyego, nowe mapy dla jednego gracza i co-opa, tryb wyzwań, porównywanie wyników ze znajmomymi (pod względem ilości wystrzelonych portali i czasu ukończcenia).
Portal ARG
Osobny artykuł: Portal ARG
Przed oficjalną zapowiedzią Portal 2, Valve zaserwowało fanom tzw. ARG (Alternate reality game). Rozpoczęła się ona od aktualizacji do gry Portal, w której dodano nowe pliki dźwiękowe z zakodowanym przekazem. Kolejne odkrywane fakty odsłaniały nowe informacje prowadząc ostatecznie do ujawnienia prac nad drugą częścią gry.
Linki
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |