Seria Half-Life
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(rozbudowa, ikony, interwiki) |
|||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | <ikony>valve|hl1|hl2|p1|p2</ikony> | ||
{{Cytat|Przygotuj się na nieprzewidziane konsekwencje.|[[G-Man]]}} | {{Cytat|Przygotuj się na nieprzewidziane konsekwencje.|[[G-Man]]}} | ||
− | |||
[[Plik:Lambda_logo.png|250px|right]] | [[Plik:Lambda_logo.png|250px|right]] | ||
− | |||
'''''Half-Life''''' to seria gier typu [[wpl:first-person shooter|first-person shooter]] tworzona przez [[Valve Corporation]] od roku 1998. Jej najważniejsze elementy to pierwsza część - [[Half-Life]] wydany w 1998 roku, jego kontynuacja - [[Half-Life 2]] z 2004 i dodatki do niej ([[Half-Life 2: Episode One|Episode One]], [[Half-Life 2: Episode Two|Episode Two]] oraz niewydany jeszcze [[Half-Life 2: Episode Three|Episode Three]]). Do serii zalicza się również grę [[Portal]], rozgrywającą się w tym samym uniwersum. | '''''Half-Life''''' to seria gier typu [[wpl:first-person shooter|first-person shooter]] tworzona przez [[Valve Corporation]] od roku 1998. Jej najważniejsze elementy to pierwsza część - [[Half-Life]] wydany w 1998 roku, jego kontynuacja - [[Half-Life 2]] z 2004 i dodatki do niej ([[Half-Life 2: Episode One|Episode One]], [[Half-Life 2: Episode Two|Episode Two]] oraz niewydany jeszcze [[Half-Life 2: Episode Three|Episode Three]]). Do serii zalicza się również grę [[Portal]], rozgrywającą się w tym samym uniwersum. | ||
Linia 9: | Linia 8: | ||
Początkowo seria była dostępna tylko na [[wpl:Komputer osobisty|komputery osobiste]], później jednak wydano porty na inne platformy, poczynając od PlayStation 2, przez Xboksa, później PlayStation 3 i Xboksa 360 naraz, na komputerach Mac skończywszy.Pierwsza część serii działała na mocno zmodyfikowanym przez twórców silniku Quake Engine, nazwanym [[GoldSrc]]. Na potrzeby drugiej części powstał w pełni autorski silnik [[Source]]. | Początkowo seria była dostępna tylko na [[wpl:Komputer osobisty|komputery osobiste]], później jednak wydano porty na inne platformy, poczynając od PlayStation 2, przez Xboksa, później PlayStation 3 i Xboksa 360 naraz, na komputerach Mac skończywszy.Pierwsza część serii działała na mocno zmodyfikowanym przez twórców silniku Quake Engine, nazwanym [[GoldSrc]]. Na potrzeby drugiej części powstał w pełni autorski silnik [[Source]]. | ||
− | Głównym bohaterem serii (poza dodatkami do pierwszej części) jest [[Gordon Freeman]], naukowiec, któremu udało się przetrwać [[Incydent w Black Mesa]], by następnie zostać zatrudnionym przez [[G-Man]]a, aby zmagać się z inwazją [[Kombinat]]u. | + | Głównym bohaterem serii (poza dodatkami do pierwszej części i grami Portal) jest [[Gordon Freeman]], naukowiec, któremu udało się przetrwać [[Incydent w Black Mesa]], by następnie zostać zatrudnionym przez [[G-Man]]a, aby zmagać się z inwazją [[Kombinat]]u. |
+ | |||
+ | W grze Portal i jej sequelu - [[Portal 2|Portalu 2]] - główną bohaterką jest [[Chell]], obiekt testowy w kompleksie badawczym [[Aperture Laboratories]] sterowanym przez sztuczną intelignecję [[GLaDOS]]. | ||
+ | |||
+ | ==Ścieżka fabularna w [[Half-Life]]'ie== | ||
+ | Seria Half-Life rozpoczyna się w 200-, w kompleksie badawczym [[Black Mesa Research Facility|Black Mesa]] usytuowanym pod powierzchnią pustyni w Nowym Meksyku. [[Gordon Freeman]], niedawno zatrudniony fizyk teoretyczny, bierze udział w eksperymencie polegającym na analizie dziwnego, nieznanego kryształu. W drodze do komory testowej widzi [[G-Man|tajemniczego człowieka w garniturze]], który za pierwszym razem przygląda mu się z innego wagonu Systemu Transportowego, a za drugim - kłóci się z jednym z naukowców. Po założeniu kombinezonu [[HEV]], udaje się do laboratorium, spotykając po drodze kilku swoich kolegów, którzy wydają się szczególnie poddenerwowani. Wewnątrz ogromnej, cylindrycznej komory testowej naukowcy zapewniają Gordona, że nic nie pójdzie źle, a on naciska przełącznik, by rozpocząć test. Piętro niżej dr [[Gina Cross]] umieszcza przedmiot eksperymentu w szybie dostarczającym. | ||
+ | |||
+ | [[Spektrometr Antymasy]] zostaje uruchomiony, a próbka dociera do komory testowej. Gordon rozpoczyna eksperyment przez wsunięcie kryształu w promień spektrometru. Nagle dochodzi do [[Kaskada rezonansowa|kaskady rezonansowej]], która powoduje eksplozję i poważne zniszczenia w pobliżu komory testowej. Freeman zostaje na chwilę teleportowany z placówki do różnych obszarów świata granicznego [[Xen]], gdzie napotyka kosmitów i obce monstra. | ||
+ | |||
+ | Gdy powraca do komory testowej, otacza go krajobraz grozy i zniszczenia. Aparatura komory testowej leży w gruzach, a prawie wszyscy naukowcy, którzy znajdowali się w pobliżu podczas katastrofy nie żyją. Jeden z trzech ocalonych, [[Eli Vance]] pomaga Gordonowi wydostać się ze zniszczonej strefy i razem z nim jest świadkiem tajemniczych teleportacji obcych kreatur. Wygląda na to, że kosmici pojawiają się w losowych miejscach kompleksu i atakują personel. Ci, którym udało się przeżyć, próbują wydostać się na powierzchnię. | ||
+ | |||
+ | Podróżując przez kolejne poziomy kompleksu, Gordon dowiaduje się, że do placówki zostały wezwane siły [[Hazardous Environment Combat Unit|HECU]], w celu opanowania sytuacji. Szybko okazuje się, że polega ono na zabiciu wszystkich i wszystkiego, co znalazło się w Black Mesa. Dowiaduje się też, że w [[Kompleks Lambda|Kompleksie Lambda]] przeżyła grupa naukowców, która może odwrócić skutki kaskady rezonansowej, i że muszą w tym celu umieścić na orbicie satelitę, która znajduje w innym miejscu kompleksu. Gordon dociera tam przy pomocy nieużywanego systemu kolei pod placówką i wysyła rakietę z satelitą w kosmos. Kiedy kontynuuje swoją podróż przez powierzchnie, próbują go zatrzymać siły HECU i [[Black Ops]], ale nie udaje się im. | ||
+ | |||
+ | Kiedy dociera do Kompleksu Lambda, dowiaduje się, że w świecie Xen, z którego ciągle przenoszą się nowe kreatury, jakieś stworzenie blokuje zamknięcie szczeliny między wymiarami. Freeman zostaje teleportowany do Xen, aby pozbyć się tego problemu. W świecie Xen, złożonym z pływających w przestrzeni wysepek, jest jeszcze więcej niebezpieczeństw niż w Black Mesa. W drodze do legowiska tajemniczej istoty, którą musi zabić - [[Nihilanth]]a - spotyka monstrum zwane [[Gonarch]]em, stacza z nim walkę i wygrywa. | ||
+ | |||
+ | Gdy dociera do Nihilantha, zostaje zaatakowany potężnymi pociskami i teleportami, które przenoszą go w różne miejsca Xen, w których pełno jest wrogów. Na szczęście Gordon wygrywa walkę i wtedy zostaje stamtąd zabrany przez [[G-Man|człowieka w garniturze]] (zwany G-Manem), który przez cały ten czas zdawał się go obserwować. Ostatnia scena gry to monolog G-Mana, podczas którego zabiera Gordona w różne miejsca Xen, aby zakończyć podróż w wagoniku systemu transportowego, który tym razem sunie do przodu przez czarną pustkę. G-Man, w uznaniu za zasługi Gordona, składa mu propozycję "zatrudnienia", lub wysłania z powrotem do świata Xen bez broni, na "walkę, której nie można wygrać". Freeman wybiera tą pierwszą opcję i zostaje wprowadzony w teleport, który przenosi go kilkanaście lat później. | ||
+ | |||
+ | {{Overwiki|nazwa=Half-Life_universe|adres=http://half-life.wikia.com/wiki/Half-Life_universe}} | ||
[[Kategoria:Half-Life]] | [[Kategoria:Half-Life]] | ||
+ | |||
+ | [[overwiki:Half-Life universe]] | ||
+ | [[wikipedia:Half-Life (series)]] | ||
+ | [[wikipediapl:Half-Life (seria gier)]] |
Wersja z 08:24, 18 wrz 2010
Przygotuj się na nieprzewidziane konsekwencje.
Half-Life to seria gier typu first-person shooter tworzona przez Valve Corporation od roku 1998. Jej najważniejsze elementy to pierwsza część - Half-Life wydany w 1998 roku, jego kontynuacja - Half-Life 2 z 2004 i dodatki do niej (Episode One, Episode Two oraz niewydany jeszcze Episode Three). Do serii zalicza się również grę Portal, rozgrywającą się w tym samym uniwersum.
Długą historię serii zapoczątkowała jej pierwsza część, która dzięki rewolucyjnym rozwiązaniom zdobyła popularność, odniosła spektakularny sukces i obrodziła w wiele modyfikacji, oficjalnych dodatków i kontynuację. Większość gier serii została od początku do końca wyprodukowana przez Valve, wyjątkiem są wszystkie trzy rozszerzenia gry Half-Life (Blue Shift, Opposing Force i Decay), które powstały w Gearbox Software.
Początkowo seria była dostępna tylko na komputery osobiste, później jednak wydano porty na inne platformy, poczynając od PlayStation 2, przez Xboksa, później PlayStation 3 i Xboksa 360 naraz, na komputerach Mac skończywszy.Pierwsza część serii działała na mocno zmodyfikowanym przez twórców silniku Quake Engine, nazwanym GoldSrc. Na potrzeby drugiej części powstał w pełni autorski silnik Source.
Głównym bohaterem serii (poza dodatkami do pierwszej części i grami Portal) jest Gordon Freeman, naukowiec, któremu udało się przetrwać Incydent w Black Mesa, by następnie zostać zatrudnionym przez G-Mana, aby zmagać się z inwazją Kombinatu.
W grze Portal i jej sequelu - Portalu 2 - główną bohaterką jest Chell, obiekt testowy w kompleksie badawczym Aperture Laboratories sterowanym przez sztuczną intelignecję GLaDOS.
Ścieżka fabularna w Half-Life'ie
Seria Half-Life rozpoczyna się w 200-, w kompleksie badawczym Black Mesa usytuowanym pod powierzchnią pustyni w Nowym Meksyku. Gordon Freeman, niedawno zatrudniony fizyk teoretyczny, bierze udział w eksperymencie polegającym na analizie dziwnego, nieznanego kryształu. W drodze do komory testowej widzi tajemniczego człowieka w garniturze, który za pierwszym razem przygląda mu się z innego wagonu Systemu Transportowego, a za drugim - kłóci się z jednym z naukowców. Po założeniu kombinezonu HEV, udaje się do laboratorium, spotykając po drodze kilku swoich kolegów, którzy wydają się szczególnie poddenerwowani. Wewnątrz ogromnej, cylindrycznej komory testowej naukowcy zapewniają Gordona, że nic nie pójdzie źle, a on naciska przełącznik, by rozpocząć test. Piętro niżej dr Gina Cross umieszcza przedmiot eksperymentu w szybie dostarczającym.
Spektrometr Antymasy zostaje uruchomiony, a próbka dociera do komory testowej. Gordon rozpoczyna eksperyment przez wsunięcie kryształu w promień spektrometru. Nagle dochodzi do kaskady rezonansowej, która powoduje eksplozję i poważne zniszczenia w pobliżu komory testowej. Freeman zostaje na chwilę teleportowany z placówki do różnych obszarów świata granicznego Xen, gdzie napotyka kosmitów i obce monstra.
Gdy powraca do komory testowej, otacza go krajobraz grozy i zniszczenia. Aparatura komory testowej leży w gruzach, a prawie wszyscy naukowcy, którzy znajdowali się w pobliżu podczas katastrofy nie żyją. Jeden z trzech ocalonych, Eli Vance pomaga Gordonowi wydostać się ze zniszczonej strefy i razem z nim jest świadkiem tajemniczych teleportacji obcych kreatur. Wygląda na to, że kosmici pojawiają się w losowych miejscach kompleksu i atakują personel. Ci, którym udało się przeżyć, próbują wydostać się na powierzchnię.
Podróżując przez kolejne poziomy kompleksu, Gordon dowiaduje się, że do placówki zostały wezwane siły HECU, w celu opanowania sytuacji. Szybko okazuje się, że polega ono na zabiciu wszystkich i wszystkiego, co znalazło się w Black Mesa. Dowiaduje się też, że w Kompleksie Lambda przeżyła grupa naukowców, która może odwrócić skutki kaskady rezonansowej, i że muszą w tym celu umieścić na orbicie satelitę, która znajduje w innym miejscu kompleksu. Gordon dociera tam przy pomocy nieużywanego systemu kolei pod placówką i wysyła rakietę z satelitą w kosmos. Kiedy kontynuuje swoją podróż przez powierzchnie, próbują go zatrzymać siły HECU i Black Ops, ale nie udaje się im.
Kiedy dociera do Kompleksu Lambda, dowiaduje się, że w świecie Xen, z którego ciągle przenoszą się nowe kreatury, jakieś stworzenie blokuje zamknięcie szczeliny między wymiarami. Freeman zostaje teleportowany do Xen, aby pozbyć się tego problemu. W świecie Xen, złożonym z pływających w przestrzeni wysepek, jest jeszcze więcej niebezpieczeństw niż w Black Mesa. W drodze do legowiska tajemniczej istoty, którą musi zabić - Nihilantha - spotyka monstrum zwane Gonarchem, stacza z nim walkę i wygrywa.
Gdy dociera do Nihilantha, zostaje zaatakowany potężnymi pociskami i teleportami, które przenoszą go w różne miejsca Xen, w których pełno jest wrogów. Na szczęście Gordon wygrywa walkę i wtedy zostaje stamtąd zabrany przez człowieka w garniturze (zwany G-Manem), który przez cały ten czas zdawał się go obserwować. Ostatnia scena gry to monolog G-Mana, podczas którego zabiera Gordona w różne miejsca Xen, aby zakończyć podróż w wagoniku systemu transportowego, który tym razem sunie do przodu przez czarną pustkę. G-Man, w uznaniu za zasługi Gordona, składa mu propozycję "zatrudnienia", lub wysłania z powrotem do świata Xen bez broni, na "walkę, której nie można wygrać". Freeman wybiera tą pierwszą opcję i zostaje wprowadzony w teleport, który przenosi go kilkanaście lat później.
Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Half-Life_universe. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.