Teleportacja
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Teleportacja jest zjawiskiem kwantowym powodującym natychmiastowe przeniesienie danego obiektu lub istoty żywej z punktu 'A' do punktu 'B'. Jest ona centralnym punktem i głównym tematem gier z uniwersum Half-Life. Istnieją dwa rodzaje teleportacji: lokalna i między wymiarowa.
Spis treści |
Rodzaje teleportacji
Lokalna
Lokalna teleportacja polega na przeniesieniu obiektu w przestrzeni, w obrębie tego samego wszechświata. Nad tą technologią pracowali naukowcy z Black Mesa, jak pokazano w rozdziale Lambda Core oryginalnego Half-Life'a i w dodatkach, a później również Ruch Oporu, w celu łatwiejszego i bezpieczniejszego poruszania się pomiędzy Miastem 17 i rebelianckimi bazami. Technologia Ruchu Oporu jest jednak znacznie bardziej prymitywna i niestabilna, tworzona w prowizorycznych warunkach w laboratorium dr. Kleinera, laboratorium Eli'a Vance'a, oraz w bazie White Forest.
Lokalną teleportację do perfekcji doprowadziło Aperture, konstruując Podręczne Urządzenie Portalowe. W wyniku nieudanego eksperymentu z teleportacją dokonanego przez Aperture Science zaginął cały statek Borealis, razem z częścią suchego doku.
G-Man zdaje się posiadać wrodzoną zdolność do samoteleportacji, podobnie jak Vortigaunty, co widać po tym, że potrafi pojawiać się w różnych miejscach w krótkich odstępach czasu, potrafi również teleportować inne istoty.
Kombinat nie posiadał technologii lokalnej teleportacji, jednak podczas wydarzeń przedstawionych w Half-Life 2, dzięki pomocy Judith Mossman i uprowadzonych członków Ruchu Oporu, udało im się stworzyć działający lokalny teleport w Nova Prospekt, został on jednak zniszczony przez Gordona Freemana i Alyx Vance.
Na Xen znajdują się liczne portale łączące odległe części świata granicznego ze sobą. Gordon używa ich na swej drodze do komnaty Nihilantha. Sam Nihilanth również potrafi teleportować inne istoty, w tym Gordona.
Międzywymiarowa
Występowanie
Half-Life
Po raz pierwszy Gordon doświadcza teleportacji w wyniku Kaskady rezonansowej w rozdziale Anomalous Materials. Trafia wtedy na krótki moment na Xen, w miejsce gdzie dwa bullsquidy piją z sadzawki, a następnie do ciemnej jaskini z grupką Vortigauntów.
W rozdziale Lambda Core Gordon używa zielonych i pomarańczowych portali, aby dostać się w głąb Kompleksu Lambda. Podobnych portali używa również na Xen.
Half-Life: Opposing Force
W rozdziale "We Are Pulling Out!" Shephard jest świadkiem, jak Shocktrooper teleportuje się do pomieszczenia, a potem porywa naukowca do swojego wymiaru. Następnie kapral zdobywa broń o nazwie Displacer Cannon, która pozwala mu teleportować się do Xen.
Half-Life: Blue Shift
W celu wydostania się z Black Mesa, Barney musi aktywować stary teleport w opuszczonym Kompleksie Gamma. Podczas teleportacji jednak wpada on w "Harmoniczny refluks", przez co zaczyna niekontrolowanie przenosić się pomiędzy różnymi miejscami w bazie i na Xen.
Half-Life 2
W rozdziale Pamiętny Dzień Gordon używa stwożonego przez doktora Klenera teleportu, aby dostać się do rebelianckiej bazy Black Mesa East, jednak Lamarr uszkadza teleport, a Gordon, podobnie jak Barney w Blue Shift, zaczyna pojawiać się w różnych miejscach, m.in. na Pustkowiach i w Cytadeli.
W rozdziale Wiązania Judith Mossman używa teleportu stworzonego przez Kombinat by zabrać Eli'a do Cytadeli. Potem Alyx i Gordon chcą użyć maszyny, w efekcie jednak powstaje wolny teleport, przez który trafiają do Miasta 17 dopiero po tygodniu.
Na końcu gry dr. Breen próbuje użyć portalu Kombinatu, aby uciec z Ziemi do ich świata, zostaje jednak powstrzymany przez gracza.
Half-Life 2: Episode One
Na początku Epizodu grupa Vortigauntów uwalnia Gordona i Alyx spod wpływu G-Mana i przenosi ich ze szczytu Cytadeli na ulicę poniżej.
Portal
Portal 2
Team Fortress 2
Inżynier potrafi rozstawiać teleporty.