Half-Life

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(nazewnictwo gry, rozbudowa - przeciwnicy, dział popkultura)
Linia 3: Linia 3:
 
}}
 
}}
  
'''Half-Life''' - gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19  
+
'''Half-Life''' (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku.  
 
+
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake.
Listopada 1998 roku.  
+
Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze  
+
 
+
Quake.
+
  
 
==Fabuła==
 
==Fabuła==
Linia 42: Linia 39:
 
==Przeciwnicy==
 
==Przeciwnicy==
  
W grze wystepują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.  
+
W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.  
  
Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:
+
'''Przeciwnicy'''
  
* ludzi - żołnierze, zabójczynie
+
Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:
* obcych - [[headcrab]]y, [[Vortiguanty]] (Alien Slave), [[houd-eye]], [[bullsquid]], [[barnacle]], Alien Controller,
+
  
[[Alien Grunt]], [[Ichthyosaur]], [[Tentacle]], [[Gonarch]], [[Gargantua]]
+
* ludzi:
 +
:*żołnierze [[HECU]]
 +
:*[[zabójczynie]]
 +
* obcy:
 +
:*[[headcrab]]y,
 +
:*[[Vortiguanty]] (Alien Slave),
 +
:*[[houd-eye]],
 +
:*[[bullsquid]],
 +
:*[[barnacle]],
 +
:*Alien Controller,
 +
:*[[Alien Grunt]],  
 +
:*[[Ichthyosaur]],  
 +
:*[[Tentacle]],  
 +
:*[[Gonarch]],  
 +
:*[[Gargantua]]
 
* zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
 
* zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
 
  
 +
'''Sojusznicy'''
 +
*ochrona kompleksu Black Mesa
 +
*personel naukowy
 +
 
==Wydania==
 
==Wydania==
  
Linia 60: Linia 73:
  
 
Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life
 
Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life
 +
 +
==Half-Life w popkulturze==
 +
 +
*W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
  
 
==Linki==
 
==Linki==
 
[http://store.steampowered.com/app/70/ Sklep Steam]
 
[http://store.steampowered.com/app/70/ Sklep Steam]
 +
 +
<references />
  
 
{{Kategoria-Valve}}
 
{{Kategoria-Valve}}
 
[[Kategoria:Gry]]
 
[[Kategoria:Gry]]

Wersja z 17:18, 29 cze 2009

Potrzebna rozbudowa

Ten artykuł wymaga rozbudowy niektórych jego sekcji. Jeśli chcesz pomóc to zrób to!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.


Half-Life (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio Valve Software, wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" [1], ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".

Spis treści

Fabuła

Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać [[Gordon

Freeman|Gordona Freemana]], młodego doktora nauk ścisłych. Podczas nowo przeprowadzanego eksperymentu dochodzi do

niekontrolowanego powstania tzw. Rezonansu kaskadowego, w wyniku którego na Ziemię przedostają się, bez żadnej

kontroli, stworzenia z innych wymiarów, w tym z Xen. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego

ośrodka.

Bronie

W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.

Przeciwnicy

W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.

Przeciwnicy

Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:

  • ludzi:
  • obcy:
  • zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby

Sojusznicy

  • ochrona kompleksu Black Mesa
  • personel naukowy

Wydania

Proces powstawania

Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami.

Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life

Half-Life w popkulturze

  • W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.

Linki

Sklep Steam

  1. Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia