Half-Life
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(nazewnictwo gry, rozbudowa - przeciwnicy, dział popkultura) |
|||
Linia 3: | Linia 3: | ||
}} | }} | ||
− | '''Half-Life''' - gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 | + | '''Half-Life''' (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. |
− | + | Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. | |
− | Listopada 1998 roku. | + | Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy". |
− | Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze | + | |
− | + | ||
− | Quake. | + | |
==Fabuła== | ==Fabuła== | ||
Linia 42: | Linia 39: | ||
==Przeciwnicy== | ==Przeciwnicy== | ||
− | W grze | + | W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi. |
− | + | '''Przeciwnicy''' | |
− | + | Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje: | |
− | + | ||
− | [[Alien Grunt]], [[Ichthyosaur]], [[Tentacle]], [[Gonarch]], [[Gargantua]] | + | * ludzi: |
+ | :*żołnierze [[HECU]] | ||
+ | :*[[zabójczynie]] | ||
+ | * obcy: | ||
+ | :*[[headcrab]]y, | ||
+ | :*[[Vortiguanty]] (Alien Slave), | ||
+ | :*[[houd-eye]], | ||
+ | :*[[bullsquid]], | ||
+ | :*[[barnacle]], | ||
+ | :*Alien Controller, | ||
+ | :*[[Alien Grunt]], | ||
+ | :*[[Ichthyosaur]], | ||
+ | :*[[Tentacle]], | ||
+ | :*[[Gonarch]], | ||
+ | :*[[Gargantua]] | ||
* zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby | * zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby | ||
− | |||
+ | '''Sojusznicy''' | ||
+ | *ochrona kompleksu Black Mesa | ||
+ | *personel naukowy | ||
+ | |||
==Wydania== | ==Wydania== | ||
Linia 60: | Linia 73: | ||
Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life | Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life | ||
+ | |||
+ | ==Half-Life w popkulturze== | ||
+ | |||
+ | *W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski. | ||
==Linki== | ==Linki== | ||
[http://store.steampowered.com/app/70/ Sklep Steam] | [http://store.steampowered.com/app/70/ Sklep Steam] | ||
+ | |||
+ | <references /> | ||
{{Kategoria-Valve}} | {{Kategoria-Valve}} | ||
[[Kategoria:Gry]] | [[Kategoria:Gry]] |
Wersja z 17:18, 29 cze 2009
Half-Life (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio Valve Software, wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku.
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake.
Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" [1], ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
Spis treści |
Fabuła
Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać [[Gordon
Freeman|Gordona Freemana]], młodego doktora nauk ścisłych. Podczas nowo przeprowadzanego eksperymentu dochodzi do
niekontrolowanego powstania tzw. Rezonansu kaskadowego, w wyniku którego na Ziemię przedostają się, bez żadnej
kontroli, stworzenia z innych wymiarów, w tym z Xen. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego
ośrodka.
Bronie
W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.
- łom
- pistolet9mm
- .357 Magnum
- shotgun
- karabin maszynowy MP5
- kusza
- RPG
- granat
- mina laserowa
- bomba zdalna
- Tau Cannon/Gauss Gun
- Hivehand
- Gluon gun
- Snark
Przeciwnicy
W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.
Przeciwnicy
Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:
- ludzi:
- żołnierze HECU
- zabójczynie
- obcy:
- headcraby,
- Vortiguanty (Alien Slave),
- houd-eye,
- bullsquid,
- barnacle,
- Alien Controller,
- Alien Grunt,
- Ichthyosaur,
- Tentacle,
- Gonarch,
- Gargantua
- zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
Sojusznicy
- ochrona kompleksu Black Mesa
- personel naukowy
Wydania
Proces powstawania
Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami.
Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life
Half-Life w popkulturze
- W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
Linki
- ↑ Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |