Half-Life

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(Half-Life w popkulturze: link)
(infobox)
Linia 3: Linia 3:
 
}}
 
}}
  
'''Half-Life''' (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku.  
+
{{Gra infobox
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake.
+
|grafika=Half-Life_Cover.jpg
 +
|producent=[[Valve Corporation]]
 +
|wydawca=[[Valve Software]], [[Sierra Studios]]
 +
|dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]]
 +
|data wydania=16 listopada 2004
 +
|nośniki=CD (5), DVD, Blu-ray, Steam
 +
|gatunek=First person shooter
 +
|tryb gry=Singleplayer
 +
|platforma=PC, PlayStation 2, Dreamcast
 +
|silnik=[[GoldSrc]]
 +
|wymagania='''''minimalne:'''''
 +
* procesor 133 Mhz , 24 MB RAM, karta grafiki SVGA 
 +
'''''zalecane:'''''
 +
* procesor 500 MHz, 96 MB RAM, karta graficzna 16 MB 
 +
|kontrolery=klawiatura i mysz, gamepad
 +
|kategorie wiekowe= BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/>
 +
|scenarzysta=[[Marc Laidlaw]]
 +
|designer=[[Ted Backman]], [[Chuck Jones]]
 +
|kompozytor= [[Kelly Bailey]]
 +
|poprz. gra= [[Half-Life: Day One]]
 +
|nast. gra= [[Half-Life: Uplink]]
 +
}}
 +
 
 +
 
 +
 
 +
'''Half-Life''' (oznaczany również skrótem '''HL''') - gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku.  
 +
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku [[GoldSrc]] - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake.
 
Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
 
Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
  
Linia 43: Linia 69:
 
:*[[headcrab]]y,  
 
:*[[headcrab]]y,  
 
:*[[Vortigaunt]]y (Alien Slave),  
 
:*[[Vortigaunt]]y (Alien Slave),  
:*[[houd-eye]],  
+
:*[[houdeye]],  
 
:*[[bullsquid]],  
 
:*[[bullsquid]],  
 
:*[[barnacle]],  
 
:*[[barnacle]],  
:*Alien Controller,  
+
:*[[Alien Controller]],  
 
:*[[Alien Grunt]],  
 
:*[[Alien Grunt]],  
 
:*[[Ichthyosaur]],  
 
:*[[Ichthyosaur]],  
Linia 52: Linia 78:
 
:*[[Gonarch]],  
 
:*[[Gonarch]],  
 
:*[[Gargantua]]
 
:*[[Gargantua]]
* zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
+
* [[zombie]] - ludzie kontrolowani przez headcraby
  
 
'''Sojusznicy'''
 
'''Sojusznicy'''

Wersja z 21:31, 11 sie 2009

Potrzebna rozbudowa

Ten artykuł wymaga rozbudowy niektórych jego sekcji. Jeśli chcesz pomóc to zrób to!

  • Należny rozwinąć poszczególne podrozdziały, uzupełnić dane i źródła.


Half-Life
Half-Life Cover.jpg
Producent Valve Corporation
Wydawca Valve Software, Sierra Studios
Dystrybucja Electronic Arts, Steam
Data wydania 16 listopada 2004
Nośniki CD (5), DVD, Blu-ray, Steam
Gatunek First person shooter
Tryb gry Singleplayer
Platforma PC, PlayStation 2, Dreamcast
Silnik GoldSrc
Wymagania minimalne:
  • procesor 133 Mhz , 24 MB RAM, karta grafiki SVGA

zalecane:

  • procesor 500 MHz, 96 MB RAM, karta graficzna 16 MB
Kontrolery klawiatura i mysz, gamepad
Kategorie wiekowe BBFC: 15,
ESRB: M,
OFLC: M,
PEGI: 16+
Scenarzysta Marc Laidlaw
Designer Ted Backman, Chuck Jones
Kompozytor Kelly Bailey
Gra po grze
Poprz. gra Half-Life: Day One
Nast. gra Half-Life: Uplink


Half-Life (oznaczany również skrótem HL) - gra komputerowa stworzona przez studio Valve Software, wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" [1], ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".

Spis treści

Fabuła

Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego doktora nauk ścisłych. Podczas nowo przeprowadzanego eksperymentu dochodzi do powstania tzw. Rezonansu kaskadowego, w wyniku którego na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z innych wymiarów, w tym z Xen. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka.

Bronie

W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.

Przeciwnicy

W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.

Przeciwnicy

Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:

  • ludzi:
  • obcy:
  • zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby

Sojusznicy

  • ochrona kompleksu Black Mesa
  • personel naukowy

Wydania

Proces powstawania

Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami.

Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life

Half-Life w popkulturze

  • Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: Cytaty z Half-Life
  • W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.

Linki

Sklep Steam

  1. Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia