Half-Life
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(→Half-Life w popkulturze: link) |
(infobox) |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
}} | }} | ||
− | '''Half-Life''' (oznaczany również skrótem HL)- gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. | + | {{Gra infobox |
− | Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. | + | |grafika=Half-Life_Cover.jpg |
+ | |producent=[[Valve Corporation]] | ||
+ | |wydawca=[[Valve Software]], [[Sierra Studios]] | ||
+ | |dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]] | ||
+ | |data wydania=16 listopada 2004 | ||
+ | |nośniki=CD (5), DVD, Blu-ray, Steam | ||
+ | |gatunek=First person shooter | ||
+ | |tryb gry=Singleplayer | ||
+ | |platforma=PC, PlayStation 2, Dreamcast | ||
+ | |silnik=[[GoldSrc]] | ||
+ | |wymagania='''''minimalne:''''' | ||
+ | * procesor 133 Mhz , 24 MB RAM, karta grafiki SVGA | ||
+ | '''''zalecane:''''' | ||
+ | * procesor 500 MHz, 96 MB RAM, karta graficzna 16 MB | ||
+ | |kontrolery=klawiatura i mysz, gamepad | ||
+ | |kategorie wiekowe= BBFC: 15,<br/> ESRB: M,<br/> OFLC: M,<br/> PEGI: 16+<br/> | ||
+ | |scenarzysta=[[Marc Laidlaw]] | ||
+ | |designer=[[Ted Backman]], [[Chuck Jones]] | ||
+ | |kompozytor= [[Kelly Bailey]] | ||
+ | |poprz. gra= [[Half-Life: Day One]] | ||
+ | |nast. gra= [[Half-Life: Uplink]] | ||
+ | }} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Half-Life''' (oznaczany również skrótem '''HL''') - gra komputerowa stworzona przez studio [[Valve Software]], wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. | ||
+ | Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku [[GoldSrc]] - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. | ||
Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy". | Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" <ref>Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [http://pl.wikipedia.org/wiki/Okres_po%C5%82owicznego_rozpadu Wikipedia]</ref>, ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy". | ||
Linia 43: | Linia 69: | ||
:*[[headcrab]]y, | :*[[headcrab]]y, | ||
:*[[Vortigaunt]]y (Alien Slave), | :*[[Vortigaunt]]y (Alien Slave), | ||
− | :*[[ | + | :*[[houdeye]], |
:*[[bullsquid]], | :*[[bullsquid]], | ||
:*[[barnacle]], | :*[[barnacle]], | ||
− | :*Alien Controller, | + | :*[[Alien Controller]], |
:*[[Alien Grunt]], | :*[[Alien Grunt]], | ||
:*[[Ichthyosaur]], | :*[[Ichthyosaur]], | ||
Linia 52: | Linia 78: | ||
:*[[Gonarch]], | :*[[Gonarch]], | ||
:*[[Gargantua]] | :*[[Gargantua]] | ||
− | * zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby | + | * [[zombie]] - ludzie kontrolowani przez headcraby |
'''Sojusznicy''' | '''Sojusznicy''' |
Wersja z 21:31, 11 sie 2009
Half-Life | |
Producent | Valve Corporation |
Wydawca | Valve Software, Sierra Studios |
Dystrybucja | Electronic Arts, Steam |
Data wydania | 16 listopada 2004 |
Nośniki | CD (5), DVD, Blu-ray, Steam |
Gatunek | First person shooter |
Tryb gry | Singleplayer |
Platforma | PC, PlayStation 2, Dreamcast |
Silnik | GoldSrc |
Wymagania | minimalne:
zalecane:
|
Kontrolery | klawiatura i mysz, gamepad |
Kategorie wiekowe | BBFC: 15, ESRB: M, OFLC: M, PEGI: 16+ |
Scenarzysta | Marc Laidlaw |
Designer | Ted Backman, Chuck Jones |
Kompozytor | Kelly Bailey |
Gra po grze | |
Poprz. gra | Half-Life: Day One |
Nast. gra | Half-Life: Uplink |
Half-Life (oznaczany również skrótem HL) - gra komputerowa stworzona przez studio Valve Software, wydana pod szyldem 'Sierra Studios' 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" [1], ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
Spis treści |
Fabuła
Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego doktora nauk ścisłych. Podczas nowo przeprowadzanego eksperymentu dochodzi do powstania tzw. Rezonansu kaskadowego, w wyniku którego na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z innych wymiarów, w tym z Xen. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka.
Bronie
W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.
- łom
- Glock 17
- .357 Magnum
- Strzelba SPAS 12
- pistolet maszynowy MP5
- kusza
- RPG
- granat
- mina laserowa
- bomba zdalna
- Tau Cannon/Gauss Gun
- Hivehand
- Gluon gun
- Snark
Przeciwnicy
W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.
Przeciwnicy
Przeciwników można podzielić na trzy rodzaje:
- ludzi:
- żołnierze HECU
- zabójczynie
- obcy:
- headcraby,
- Vortigaunty (Alien Slave),
- houdeye,
- bullsquid,
- barnacle,
- Alien Controller,
- Alien Grunt,
- Ichthyosaur,
- Tentacle,
- Gonarch,
- Gargantua
- zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
Sojusznicy
- ochrona kompleksu Black Mesa
- personel naukowy
Wydania
Proces powstawania
Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami.
Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life
Half-Life w popkulturze
- Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: Cytaty z Half-Life
- W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
Linki
- ↑ Jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |