Half-Life
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (drobne tech.) |
(red.) |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
|wydawca=[[Valve Software]], [[Sierra Studios]] | |wydawca=[[Valve Software]], [[Sierra Studios]] | ||
|dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]] | |dystrybucja=[[Electronic Arts]], [[Steam]] | ||
− | |data wydania= | + | |data wydania=19 listopada 1998 |
|nośniki=CD, DVD, Steam | |nośniki=CD, DVD, Steam | ||
|gatunek=First person shooter | |gatunek=First person shooter | ||
|tryb gry=Singleplayer | |tryb gry=Singleplayer | ||
− | |platforma=PC, PlayStation 2 | + | |platforma=PC, PlayStation 2 |
|silnik=[[GoldSrc]] | |silnik=[[GoldSrc]] | ||
|wymagania='''''minimalne:''''' | |wymagania='''''minimalne:''''' | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
}} | }} | ||
− | + | '''Half-Life''' ('''HL''') - debiutancka gra komputerowa [[Valve Software]], wydana przez Sierrę 19 Listopada 1998 roku. | |
− | + | ||
− | '''Half-Life''' ( | + | |
Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku [[GoldSrc]] - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. | Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku [[GoldSrc]] - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. | ||
− | Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" | + | Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" (jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz [[wpl:Czas połowicznego rozpadu|Wikipedia]]), ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy". |
==Fabuła== | ==Fabuła== | ||
− | Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego [[Black Mesa]]. Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]], młodego doktora | + | {{main|Incydent w Black Mesa}} |
+ | Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego [[Black Mesa]]. Gracz wciela się w postać [[Gordon Freeman|Gordona Freemana]], młodego doktora fizyki teoretycznej. Podczas jednego z eksperymentów dochodzi do tzw. [[Kaskada rezonansowa|kaskady rezonansowej]], w wyniku której na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z wymiaru [[Xen]]. Wydarzenie to zostało nazwane [[Incydent w Black Mesa|Incydentem w Black Mesa]]. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka. | ||
==Bronie== | ==Bronie== | ||
Linia 56: | Linia 55: | ||
==Przeciwnicy== | ==Przeciwnicy== | ||
− | |||
W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi. | W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi. | ||
'''Przeciwnicy''' | '''Przeciwnicy''' | ||
− | + | * ludzie: | |
− | + | ||
− | + | ||
− | * | + | |
:*żołnierze [[HECU]] | :*żołnierze [[HECU]] | ||
:*[[zabójczynie]] | :*[[zabójczynie]] | ||
Linia 83: | Linia 78: | ||
*ochrona kompleksu Black Mesa | *ochrona kompleksu Black Mesa | ||
*personel naukowy | *personel naukowy | ||
− | |||
− | |||
==Proces powstawania== | ==Proces powstawania== | ||
− | + | Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami. Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life. | |
− | Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami. | + | |
− | + | ||
− | Zręcznościowy, nastawiony na akcję [[Quiver]] i przygodowy [[Prospero]]. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life | + | |
==Half-Life w popkulturze== | ==Half-Life w popkulturze== | ||
− | + | *Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: '''[[Cytaty z Half-Life]]''' | |
− | *Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: [[Cytaty z Half-Life]] | + | *W grze komputerowej ''Bioshock'', na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski. |
− | *W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski. | + | *W grze ''S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla'', w Dziczy można znaleźć ciało Gordona Freemana, który, według twórców gry, "nie dał rady przetrwać w środowisku Zony". |
==Linki== | ==Linki== | ||
− | [http://store.steampowered.com/app/70/ | + | *[http://store.steampowered.com/app/70/ Strona w Sklepie Steam]. |
− | + | ||
− | + | ||
− | {{ | + | {{Valve}} |
[[Kategoria:Half-Life]] | [[Kategoria:Half-Life]] |
Wersja z 15:03, 24 wrz 2009
Half-Life | |
Producent | Valve Corporation |
Wydawca | Valve Software, Sierra Studios |
Dystrybucja | Electronic Arts, Steam |
Data wydania | 19 listopada 1998 |
Nośniki | CD, DVD, Steam |
Gatunek | First person shooter |
Tryb gry | Singleplayer |
Platforma | PC, PlayStation 2 |
Silnik | GoldSrc |
Wymagania | minimalne:
zalecane:
|
Kontrolery | klawiatura i mysz, gamepad |
Kategorie wiekowe | BBFC: 15, ESRB: M, OFLC: M, PEGI: 16+ |
Scenarzysta | Marc Laidlaw |
Designer | Ted Backman, Chuck Jones |
Kompozytor | Kelly Bailey |
Gra po grze | |
Poprz. gra | Half-Life: Day One |
Nast. gra | Half-Life: Uplink |
Half-Life (HL) - debiutancka gra komputerowa Valve Software, wydana przez Sierrę 19 Listopada 1998 roku. Pierwsza część sagi Half-Life. Zbudowana na silniku GoldSrc - mocno zmodyfikowanej wersji silnika wykorzystanego w grze Quake. Nazwa gry znaczy dosłownie "okres połowicznego rozpadu" (jest to nawiązanie do fizycznego zjawiska, rozpadu nietrwałych obiektów lub stanów w czasie, patrz Wikipedia), ale jest też swoistą grą słów: half (ang. połowa) i life (życie), w wolnym tłumaczeniu - "Półżywy".
Spis treści |
Fabuła
Osobny artykuł: Incydent w Black Mesa
Akcja gry rozgrywa się na terenie tajnego laboratorium badawczego Black Mesa. Gracz wciela się w postać Gordona Freemana, młodego doktora fizyki teoretycznej. Podczas jednego z eksperymentów dochodzi do tzw. kaskady rezonansowej, w wyniku której na Ziemię przedostają się, bez żadnej kontroli, stworzenia z wymiaru Xen. Wydarzenie to zostało nazwane Incydentem w Black Mesa. Od tego momentu główny bohater szuka drogi ucieczki z tajnego ośrodka.
Bronie
W grze dostępny jest szereg broni, zarówno konwencjonalnej, jak fikcyjnej, wykorzystującej technologię Obcych.
- łom
- Glock 17
- .357 Magnum
- Strzelba SPAS 12
- pistolet maszynowy MP5
- kusza
- RPG
- granat
- mina laserowa
- bomba zdalna
- Tau Cannon/Gauss Gun
- Hivehand
- Gluon gun
- Snark
Przeciwnicy
W grze występują zarówno przeciwnicy jak i sojusznicy, pomagający graczowi.
Przeciwnicy
- ludzie:
- żołnierze HECU
- zabójczynie
- obcy:
- headcraby,
- Vortigaunty (Alien Slave),
- houdeye,
- bullsquid,
- barnacle,
- Alien Controller,
- Alien Grunt,
- Ichthyosaur,
- Tentacle,
- Gonarch,
- Gargantua
- zombie - ludzie kontrolowani przez headcraby
Sojusznicy
- ochrona kompleksu Black Mesa
- personel naukowy
Proces powstawania
Prace nad grą zaczęły się już w 1996 roku wraz z powstaniem Valve. Początkowo pracowano nad dwoma oddzielnymi tytułami. Zręcznościowy, nastawiony na akcję Quiver i przygodowy Prospero. Ostatecznie połączono oba projekty w Half-Life.
Half-Life w popkulturze
- Słynne cytaty z gry - czytaj osobny artykuł: Cytaty z Half-Life
- W grze komputerowej Bioshock, na początku rozgrywki, Atlas (sojusznik gracza) zwraca się do gracza takimi słowami: "Czy byłbyś teraz łaskaw znaleźć jakiś łom lub coś podobnego" (oryg. "Now would you kindly find a crowbar or something?"). Ostatecznie bronią, którą znajdujemy jest klucz francuski.
- W grze S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla, w Dziczy można znaleźć ciało Gordona Freemana, który, według twórców gry, "nie dał rady przetrwać w środowisku Zony".
Linki
| |||||
Inne gry |
Counter-Strike · Counter-Strike: Condition Zero · Condition Zero Deleted Scenes · Counter-Strike: Source · Counter-Strike: Global Offensive |
||||
Inne produkty |
Steam · The Orange Box · Portal 2 - The Final Hours · Source Filmmaker · Source SDK |
||||
Silniki |
|||||
Demonstracje |
Get Your Free TVs! · Source Particle Benchmark · Half-Life 2: Lost Coast · |
||||
Anulowane |
Prospero · Half-Life 2 Beta · Episode Three · Return to Ravenholm |
||||
Powiązane |
Codename: Gordon · Portal ARG · PotatoFoolsDay ARG · Team Fortress Arcade |
||||
Usługi |