M16
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (przetłumaczony cytat) |
m (przetłumaczony cytat z jedynki) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
}} | }} | ||
− | {{Cytat|An assault rifle. This shit's gettin' more like 'Nam every second | + | {{Cytat|An assault rifle. This shit's gettin' more like 'Nam every second.<br />(Karabin szturmowy. Z każdą chwilą coraz bardziej mi to wszystko przypomina Wietnam.)|[[Bill]]}} |
{{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine!<br />(Kurcze, od przedszkola chciałem mieć ten karabin!)|[[Ellis]]}} | {{Cytat|Man, I wanted this rifle since I was nine!<br />(Kurcze, od przedszkola chciałem mieć ten karabin!)|[[Ellis]]}} | ||
Wersja z 17:58, 17 sie 2011
M16 | |
Typ | Karabin automatyczny |
Kategoria | Poziom 2 |
Właściwości | |
Magazynek | 50 |
Noszona amunicja | 360 |
Obrażenia | 33 |
Szybko- strzelność |
684 strz./min. |
Obrażenia na sek. | 376.2 |
Zasięg | duży |
Podobne | AK-47, SCAR |
An assault rifle. This shit's gettin' more like 'Nam every second.
(Karabin szturmowy. Z każdą chwilą coraz bardziej mi to wszystko przypomina Wietnam.)
Man, I wanted this rifle since I was nine!
(Kurcze, od przedszkola chciałem mieć ten karabin!)
Karabin szturmowy M-16 (Karabin szturmowy w Left 4 Dead) - karabin automatyczny występujący w Left 4 Dead i Left 4 Dead 2. Jest odpowiednikiem pistoletu maszynowego i pistoletu maszynowego z tłumikiem na Poziomie 2. Ma lepszą celność i większe obrażenia niż bronie maszynowe z Poziomu 1. Jego magazynek mieści 50 naboi, a w zapasie można do niego nieść 360 naboi.
Jest to karabin dość uniwersalny, idealnie sobie radzi w niemal każdej sytuacji.
Spis treści |
Taktyka
- W Left 4 Dead karabin szturmowy jest najbardziej elastyczną i pojemną bronią dostępną graczowi. Oczyszczanie pomieszczeń, wycinanie Hordy lub ostrzeliwanie Specjalnych Zarażonych z dystansu to dla karabinu szturmowego łatwizna. Posiada pewne wady, jednak jest ich mało i nie odczuwa się ich podczas rozgrywki.
- W Left 4 Dead 2, pojawiła się konkurencja w postaci innych karabinów (np. AK-47). Gracze więc muszą dokonać odpowiedniego wyboru broni, patrząc na ich zalety i wady.
- Karabin szturmowy ma pięć głównych zalet. Pierwsza to duża penetracja celu. Druga to duża szybkostrzelność i zasięg, która czyni tą broń bardzo potężnym orężem w walce z Tankiem. Trzecia to możliwość strzelania ogniem seryjnym, przez co można oddawać szybkie serie dwu- lub trzystrzałowe. Czwarta to duża pojemność magazynka i dość duża ilość noszonej amunicji. Piąta to niski rozrzut, który w przeciwieństwie do strzelb pozwala na bezpieczne strzelanie z karabinu szturmowego, będąc bardzo blisko swych towarzyszy.
- Karabin szturmowy ma dwa potencjalne mankamenty, które mogą być zminimalizowane w rękach wprawnego gracza. Po pierwsze, bardzo łatwo zmarnować amunicję do tej broni, jeśli niedoświadczony gracz stale strzela dłuższymi seriami. W trybie Kampanii może to być ryzykowne, gdyż gracz ciągle przytrzymujący spust może stać się tylko utrudnieniem, gdyż pozostanie bez amunicji. Po drugie, na wyższych poziomach trudności obrażenia karabinu szturmowego są na tyle słabe, że potrzeba trzech strzałów, aby pozbyć się Zwykłego Zarażonego.
- Ponieważ obrażenia karabinu szturmowego są małe, a strzelanie dłuższymi seriami ogranicza celność na średnich-dużych dystansach, zalecane jest strzelanie krótszymi seriami i strzelanie w głowę. Najlepiej, żeby serie były pojedyncze lub trzystrzałowe.
- Strzelanie seriami wymaga wystrzelenia 2-5 w przeciwnika przed zmianą celu i powtórzeniem czynności. Świetnie się to sprawdza w walkach na średnich i dużych dystansach (np. strzelaniu w głowę Smokera) i jest skuteczny na wszystkich poziomach trudności oprócz poziomu Ekpert (gdzie przeciwnicy są bardziej wytrzymalsi). Strzelając serią, gracz wie, że przy strzelaniu seriami pięcio- lub sześciostrzałowymi zużyje około połowy magazynka i w tym momencie może przeładować broń.
- Strzelanie w głowę z karabinu szturmowego jest łatwe dzięki dobrej celności i faktowi, że wszyscy Zwykli Zarażeni fizycznie mają taki sam wzrost. Dobre strzelanie w głowę może zdziesiątkować nawet całą Hordę. (Taktyka zwana "Leg Chopping" polega prawie na tym samym: gracz, kucając, mierzy nisko w ich nogi).
- W końcowych fazach kampanii w Left 4 Dead dobrym pomysłem jest to, żeby dwaj gracze posiadali strzelby automatyczne, a reszta karabiny automatyczne. Cała czwórka musi trzymać się razem. Gracze ze strzelbami stoją z przodu i kucają, a pozostali z karabinami automatycznymi stają za nimi i strzelają ponad ich głowami. Taka taktyka jest bardzo skuteczna w walce z np. Tankiem. (Nie zaleca się używać takiej taktyki w Left 4 Dead 2, gdyż AI Director spowoduje, że pojawi się Spitter, by uniemożliwić Ocalałym pozostawanie zbyt długo w jednym miejscu).
Zalety i wady
Zalety | Wady |
---|---|
|
|
Left 4 Dead 2
Karabin szturmowy pojawił się także w Left 4 Dead 2. Zmiany względem pierwowzoru to nowe animacje i inna nazwa: "Karabin szturmowy M-16". W porównaniu do innych karabinów automatycznych (AK-47 i SCARa) jest typowym średniakiem, skutecznym w niemal każdej sytuacji.
Za kulisami
Wczesny obrazek pokazuje, że karabin szturmowy nie posiada żadnych oznaczeń zawartych na dolnej części szkieletu broni.
Animacja wyciągania broni we wczesnych wersjach gry polegała na tym, że postać zawsze pociągała rękojeść przeładowania. Dźwięk tej animacji zachował się w finalnej wersji gry i jest odtwarzany za każdym razem, kiedy gracz wyciąga karabin szturmowy.
Karabin szturmowy bazował na karabinie automatycznym M4A1 z gry Counter-Strike. Pliki związane z tą bronią są takie samo nazwane, jak w M4A1. Także w animacjach występuje nazwa "M4A1". Dźwięki strzału są nieznacznie zmodyfikowanymi wersjami dźwięków używanych przez M4A1. W rzeczywistości M4A1 jest zasadniczo skróconą wersją M16.
Animacja przeładowania jest nieco inna. Po wymianie magazynka, użytkownik powinien pociągnąć za rękojeść przeładowania i nacisnąć na zatrzask zamka.
Spostrzeżenia
- Karabin szturmowy przypomina karabin M16A2, ale zachowuje się jak M16A3.
- Oznaczenia na teksturze mówią, że karabin jest produkowany przez fikcyjną firmę American Armory jako M16A2. Jednakże broń jest wzorowana na M16A3. M16A2 w prawdziwym świecie strzela seriami trójstrzałowymi, a M16A3 ogniem seryjnym.
- Można także przypuszczać, że karabin wykorzystuje dolną część szkieletu zapożyczoną od karabinu M16A1, co może wyjaśniać, dlaczego broń jest w pełni automatyczna.
- Ilość amunicji, jaką można nieść w zapasie (360 naboi) świadczy o tym, że karabin szturmowy miał początkowo mieć pojemność magazynka równą 30 naboi.
- Karabin szturmowy był standardowym wyposażeniem Amerykanów podczas wojny wietnamskiej. Bill był weteranem tejże wojny, co może wyjaśniać, dlaczego (gdy jest sterowany przez sztuczną inteligencję) zawsze wybiera tą broń palną przy każdej okazji w Left 4 Dead, oraz dlaczego mówi "Damn, now this takes me back!" podczas podnoszenia tej troni.
- W rzeczywistości karabin szturmowy zachowuje się tak, jak Combat Rifle z Left 4 Dead 2 - strzela seriami trójstrzałowymi i nie jest automatyczny z powodu marnującej się amunicji przy ogniu seryjnym. Jednakże jest automatyczny, ponieważ bazował na M4A1 z Counter-Strike (pierwsza wersja M4 posiadał mechanizm spustowy umożliwiający strzelanie ogniem pojedynczym i seriami trójstrzałowymi), na broni skonstruowanej w latach 90., która była skróconą wersją M16.
- Ikonka HUD przestawia karabin szturmowy, ale nie ma on zamontowanej latarki.
- W Left 4 Dead 2, po lewej stronie karabinu szturmowego można dopatrzyć się napisu "AR2". Jest to nawiązanie do karabinu pulsacyjnego z gry Half-Life 2.
- W niektórych kampaniach można zobaczyć plakaty, na których widać karabin szturmowy (jako M4A1), zarówno z lunetą, jak i bez. Przykładami takich kampanii są: The Passing, Karnawał śmierci, Bagienna gorączka i Liczba zabitych.
- W kampanii The Passing można znaleźć ciało Bill'a z karabinem szturmowym w jego rękach.
- W Left 4 Dead 2 animacja przeładowania karabinu szturmowego zawiera także moment naciśnięcia na zatrzask zamka po to, by załadować nabój do komory, podczas gry animacja przeładowania karabinu w Left 4 Dead jest po prostu wymianą magazynka bez naciskania na zatrzask zamka.
- W Left 4 Dead, kiedy Louis kończy przeładowywanie karabinu szturmowego (z perspektywy trzeciej osoby), magazynek nie jest tam, gdzie powinien.
- Czasem w Left 4 Dead, po rzuceniu bomby rurowej, a następnie zmianie na karabin szturmowy i uderzeniu kolbą w Zarażonego, odtworzy się wycięta animacja, gdzie postać pociąga rękojeść przeładowania.
Galeria
Bill trzymający karabin szturmowy
Rochelle trzymający karabin szturmowy
Zoey trzymająca karabin szturmowy podczas rozgrywki
Poziom 1 |
Strzelba chromowana · Strzelba powtarzalna · Pistolet maszynowy · Pistolet maszynowy z tłumikiem |
Poziom 2 |
AK-47 · SCAR · M16 · SPAS 12 · Strzelba taktyczna · Karabin snajperski · Karabin myśliwski |
Pistolety |
|
Specjalne |
|
Wręcz |
Topór · Kij bejsbolowy · Piła łańcuchowa · Kij do krykieta · Łom · Kij golfowy · Gitara · Patelnia · Katana · Maczeta · Pałka policyjna |
Rzucane |
|
Ulepszenia |
Amunicja wybuchowa · Amunicja zapalająca · Celownik laserowy |
Inne |
Minigun · Ciężki karabin maszynowy · Karnister z benzyną · Butla z tlenem · Butla z propanem · Fajerwerki · Wybuchowa beczka · Cola · Krasnal Chompski |