Nova Prospekt
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{Stub-rozbudowa|Potrzeba rozwinąć opis odpowiednich segmentów Nova Prospect}} | {{Stub-rozbudowa|Potrzeba rozwinąć opis odpowiednich segmentów Nova Prospect}} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | <i>It used to be a high security prison - it's something much worse than that now.</i> | ||
+ | <br>―Alyx Vance | ||
+ | |||
'''Nova Prospekt''', oryginalnie pod nazwą '''Gulag''' lub zwyczajnie '''Więzienie'''; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach [[Nova Prospect]] i [[Entanglement]] gry [[Half-Life 2]]. | '''Nova Prospekt''', oryginalnie pod nazwą '''Gulag''' lub zwyczajnie '''Więzienie'''; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach [[Nova Prospect]] i [[Entanglement]] gry [[Half-Life 2]]. |
Wersja z 12:54, 18 lip 2009
It used to be a high security prison - it's something much worse than that now.
―Alyx Vance
Nova Prospekt, oryginalnie pod nazwą Gulag lub zwyczajnie Więzienie; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach Nova Prospect i Entanglement gry Half-Life 2.
Przed okupacją Nova Prospect było więzieniem o zaostrzonym rygorze dla szczególnie niebezpiecznych przestępców. Najeźdźcy przejęli cały kompleks więzienny i przeznaczyli go do przetrzymywania osób, które mogły stanowiły zagrożenie. Było ono przeznaczone zarówno dla więźniów politycznych, jak i powstańców czy też zwykłych cywili. Uwięzionych przeważnie zamieniano w salkery lub żołnierzy nadzoru.
Spis treści |
Przegląd
Nova Prospect jest podzielone na dwie główne części, przedstawione odpowiednio w rozdziałach "Nova Prospekt" i "Entanglement".
Oryginalne więzienie Nova Prospekt
Stara część kompleksu jest odzwierciedleniem idei typowego komunistycznego gułagu- maksymalna straż i nadzór; niewielkie place otwartej przestrzeni (bezużyteczne dla Kombinatu), oznakowane bloki więzienne, biura, duże łaźnie, pralnie i pozostałe pomieszczenia służące utrzymaniu kompleksu. Kombinat najprawdopodobniej używał tej części więzienia zanim utworzył swój własny, nowszy ośrodek. Wszystko wskazuje na to, że dawne więzienie nie było mocno wykorzystywane. Z czasem przeniesiono całe wyposażenie; sprzęt i technologię do nowej części masywnego kompleksu.
Ta sekcja jest mocno zaniedbana, powoli popada w ruinę. Większość piwnic wypełnionych jest wodą. W niektórych mniej odwiedzanych obszarach zalęgły się szkodniki, takie jak Barnacle, heacraby czy zombie, co jasno obrazuje fakt, że Kombinat zupełnie nieprzejmuje się tym obszarem. Ponadto niektóre stare sekcje są wchłaniane przez technologie Kombinatu, w celu rozbudowy nowego Nova Prospect.
Depot
Najnowsza sekcja Nova Prospect mieści w sobie zakłady służące Kombinatowi zmienianiu więźniów w stalkery i żołnierzy nadzoru, a także opracowywaniu technologii wykorzystywanej przy teleportacji. Architektura tej sekcji jest doskonałym przykładem rozwiniętej, specyficznej technologii Kombinatu.
Znajdują się tu tzw. "ściany", widziane w finałowej scenie "Nova Prospect" a także w City 17, w późniejszych częściach gry. Ta konkretna technologia jest jeszcze w swej nierozwiniętej postaci, poskładana z losowo ułożonych belek, rur kabli i maszynerii. To konkretne ułożenie przestrzenne wszystkich, doskonale współgrających ze sobą elementów, pozwala dzięki odpowiednim programom na zmianę w dowolną technologię, wykorzystywaną przez Kombinat. Permutacji elementów składowych mogą być miliony, to też możliwości takiego rozwiązania są ogromne. Automatyczny tryb budowy pozwana na przejęcie niemal każdego, konkretnego miejsca. Działanie tej technologii zostało zaprezentowane w ostatniej scenie "Nova Prospect", kiedy gracz przemierza kompletnie zrujnowaną część starego więzienia, a z jego prawej strony znajduje się ogromna, opisywana "ściana". Wraz z postępami gracza, ściana powoli zmienia pozycję niektórych odcinków, nabierając coraz bardziej specyficznego ułożenia części i wchłaniając coraz więcej materiału z otoczenia.
Krótko po tej scenie, gracz dostaje się do zajezdni pociągów Nova Prospect, przy bliższych oględzinach ścian, zauważa się, że budynek został w całości utworzony z takiej maszynerii, jaką widziało się nieco wcześniej. Inne zastosowanie tej technologii, doskonale widać w późniejszych etapach gry, np budynku nadzoru czy samej cytadeli.
Bloki więzienne
Nova Prospect podzielona jest na 12 różnych bloków więziennych. Niemal wszystkie z nich wydają się być opuszczone i bardzo zaniedbane.
Dawne Nova Prospect
- A3 – Blok więzienny o najwyższym poziomie zabezpieczeń, pierwszy odwiedzany przez Gordona Freemana. By osiągnąć blok A5 trzeba przemierzyć zalane pomieszczenie użytkowe. Cele mają tutaj skromne wyposażenie i niewielkie okienka.
- A5 – Ogromny lecz rzadko patrolowany blok więzienny. Wejście do niego poprzedzone jest dużym pomieszczeniem wypełnionym automatycznymi działkami.
- A7 – Wychodząc z łaźni natrafiamy na tą sporą, często patrolowaną sekcję. Znajduje się tu pomieszczenie, gdzie zmienia się Vortigaunty w Alien Slave'y
- B2 – Ta sekcja jest zamknięta.
- B4 – Główne cele więzienne (obok cell nowego Nova Prospekt/depotu). Dochodzi tu do walki pomiędzy Antlion Guardem a strażnikami Kombinatu
- B7 – niezwykle mała część, połączona z blokiem B4
Nowe Nova Prospekt
- C1 – Ta sekcja nie posiada cell, lecz pralnie kuchnie i stołówkę.
- C2 – Ten blok połączony jest ze stołówka i nie ma do niego dostępu, tam pojawił się Antlion Guard
- C3 – Ta sekcja połączona jest ze stołówka, została całkowicie wyburzona przez ruchome ściany Kombinatu, za nim znajduje się zajezdnia.
- D7 – Jeden z częściej używanych bloków więziennych z zainstalowanymi, specjalnymi celami Kombinatu. W pomieszczeniu kontrolnym Alyx Vance odkrywa, że Judith Mossman zdradziła ruch oporu. Znajduje się tu kolejne zalane pomieszczenie użytkowe.
- D8 – Blok, w którym uwięziony Gordon Freeman rozstawia automatyczne działka przeciwko strażnikom Kombinatu. Z tego miejsca można uzyskać dostęp do niższych poziomów zajezdni, w których zainstalowany został masywny teleporter Kombinatu.
Incydent w Nova Prospect
Gordon Freeman wraz z Alyx Vance starali się uwolnić pojmanego kilkanaście godzin wcześniej Eliego Vance'a, którego Kombinat przetrzymywał w kompleksie Nova Prospect. Eli Vance, z racji dowodzenia ruchem oporu był jednym z najbardziej poszukiwanych ludzi. Alyx i Gordon chcieli wykorzystać do wspólnej ucieczki potężny teleport Kombinatu, zlokalizowany w podziemiach zajezdni. W czacie ładowania teleportera, w jego obrębie wywiązały się ciężkie walki, w wyniku których najprawdopodobniej nastąpiło uszkodzenie urządzenia. Tuż przed teleportacją całe pomieszczenie zaczęło się rozpadać, milisekundy przed opuszczeniem Nova Prospect wywiązał się szereg silnych eksplozji, których efektem była wtórna, gigantyczna eksplozja teleportera, prowadząca do zupełnego zniszczenia całego kompleksu.
Incydent w Nova Prospect był jednym z kluczowych momentów całej sagi Half-Life. Stał się znakiem do rozpoczęcia zakrojonego na szeroką skalę powstania przeciwko Kombinatowi, które na krótko postawiło najeźdźców w pozycji defensywnej.
Punkt zwrotny
Dzięki Nova Prospect, dla gracza staje się jasne, że Kombinatnie nie jest niezniszczalny, jak to się wcześniej wydawało. Wiele rzeczy wskazuje na to, że Kombinat pomimo swej ogromnej technologicznej przewagi, nawet przed przybyciem Gordona, tracił grunt pod nogami.
Sugeruje to m.in.:
- Ogólne zaniedbanie
- Zmechanizowane systemy obronne (działka, pola siłowe itp.)
- Wszechobecność headcrabów
- Wiele dowodów ucieczek (symbole lambdy)
Nova Prospect jest momentem zwrotnym historii. Do tego czasu wydawało się, że niezwyciężone siły kombinatu miały pełną kontrolę nad wszystkim. Po incydencie sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Gordon przestał uciekać, a zaczął agresywnie atakować, co doprowadziło ostatecznie do upadku Cytadeli.
Za kulisami
W pierwotnych koncepcjach, rozdział Nova Prospect był zwykłą zajezdnią kolejową (Depot) otoczoną przez niewielkie więzienie. Stanowił on zwyczajny punkt postoju Gordona na jego drodze do wyciętego Air Exchange (skąd miał się rozejść oryginalny sygnał do rozpoczęcia powstania) Koncepcyjnie przypominał New Little Odessa czy też punkt z latarnią morską na końcu rozdziału Highway 17 (latarnia morska w pierwszych zamysłach umiejscowiona była w Nova Prospect). Po usunięciu z gry rozdziału AirEx, wydarzenie rozpoczynające powstanie zostało przeniesione do Nova Prospect.
Zanim Gordon miał dostać się do zajezdni, mijał "zatokę gunshipów", gdzie szturmowce były budowane. Ostatecznie została ona przeniesiona do cytadeli.
Na pewnym etapie developingu, zakładano, że Gordon dojedzie do ośrodka za pomocą pociągu Kombinatu, który ulegnie wykolejeniu.