Nova Prospekt

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(Incydent w Nova Prospekt)
(drobne redakcyjne, interpunkcja)
Linia 1: Linia 1:
 
<ikony>hl2|komb|medalHL</ikony>
 
<ikony>hl2|komb|medalHL</ikony>
 
{{Lokacja infobox
 
{{Lokacja infobox
|grafika=HalfLife2 NovaProspekt.jpg
+
|grafika       = HalfLife2 NovaProspekt.jpg
|okres=[[Powstanie]]
+
|okres         = [[Powstanie]]
|powstanie=przed [[Wojna siedmiogodzinna|wojną siedmogodzinną]]
+
|powstanie     = przed [[Wojna siedmiogodzinna|wojną siedmogodzinną]]
|zniszczenie=[[Powstanie]]
+
|zniszczenie   = [[Powstanie]]
|grupa=[[Kombinat]]
+
|grupa         = [[Kombinat]]
|polozenie=[[Wybrzeże]]
+
|polozenie     = [[Wybrzeże]]
|mapy=<span></span>
+
|mapy         = <span></span>
*''d2_prison_06''
+
*<tt>''d2_prison_06''</tt>
*''d2_prison_08''
+
*<tt>''d2_prison_08''</tt>
|projektanci=<span></span>
+
|projektanci   = <span></span>
*Eric Kirchmer (koncept)
+
* Eric Kirchmer (koncept)
*Viktor Antonov (koncept)
+
* Viktor Antonov (koncept)
*Dhabih Eng (koncept)
+
* Dhabih Eng (koncept)
*David Sawyer (mapy)
+
* David Sawyer (mapy)
 
}}
 
}}
 
{{Cytat|It used to be a high security prison - it's something much worse than that now.|Alyx Vance}}
 
{{Cytat|It used to be a high security prison - it's something much worse than that now.|Alyx Vance}}
'''Nova Prospekt''', oryginalnie pod nazwą '''Gulag''' lub zwyczajnie '''Więzienie'''; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach "[[Nova Prospekt (rozdział)|Nova Prospekt]]" i "[[Entanglement]]" gry [[Half-Life 2]].  
+
'''Nova Prospekt''', oryginalnie pod nazwą '''Gulag''' lub zwyczajnie '''Więzienie'''; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach [[Nova Prospekt (rozdział)|Nova Prospekt]]i [[Wiązania|Entanglement]]gry [[Half-Life 2]].  
Przed okupacją Nova Prospekt było więzieniem o zaostrzonym rygorze dla szczególnie niebezpiecznych przestępców. Najeźdźcy przejęli cały kompleks więzienny i przeznaczyli go do przetrzymywania osób, które mogły stanowić zagrożenie. Było ono przeznaczone zarówno dla więźniów politycznych, jak i powstańców czy też zwykłych cywili. Uwięzionych przeważnie zamieniano w stalkery lub żołnierzy nadzoru.
+
Przed okupacją Nova Prospekt było więzieniem o zaostrzonym rygorze dla szczególnie niebezpiecznych przestępców. Najeźdźcy przejęli cały kompleks więzienny i przeznaczyli go do przetrzymywania osób, które mogły stanowić zagrożenie. Było ono przeznaczone zarówno dla więźniów politycznych, jak i powstańców czy też zwykłych cywili. Uwięzionych przeważnie zamieniano w [[Stalker|stalkery]] lub żołnierzy nadzoru.
  
==Przegląd==
+
== Przegląd ==
Nova Prospekt jest podzielone na dwie główne części, przedstawione odpowiednio w rozdziałach "Nova Prospekt" i "Entanglement".  
+
Nova Prospekt jest podzielone na dwie główne części, przedstawione odpowiednio w rozdziałach „Nova Prospekt” i „Entanglement”.  
  
===Oryginalne więzienie Nova Prospekt===
+
=== Oryginalne więzienie Nova Prospekt ===
Stara część kompleksu jest odzwierciedleniem idei typowego komunistycznego gułagu- maksymalna straż i nadzór; niewielkie place otwartej przestrzeni (bezużyteczne dla Kombinatu), oznakowane bloki więzienne, biura, duże łaźnie, pralnie i pozostałe pomieszczenia służące utrzymaniu kompleksu. [[Kombinat]] najprawdopodobniej używał tej części więzienia zanim utworzył swój własny, nowszy ośrodek. Wszystko wskazuje na to, że dawne więzienie nie było mocno wykorzystywane. Z czasem przeniesiono całe wyposażenie; sprzęt i technologię do nowej części masywnego kompleksu.
+
Stara część kompleksu jest odzwierciedleniem idei typowego komunistycznego gułagu maksymalna straż i nadzór; niewielkie place otwartej przestrzeni (bezużyteczne dla Kombinatu), oznakowane bloki więzienne, biura, duże łaźnie, pralnie i pozostałe pomieszczenia służące utrzymaniu kompleksu. [[Kombinat]] najprawdopodobniej używał tej części więzienia zanim utworzył swój własny, nowszy ośrodek. Wszystko wskazuje na to, że dawne więzienie nie było mocno wykorzystywane. Z czasem przeniesiono całe wyposażenie; sprzęt i technologię do nowej części masywnego kompleksu.
  
Ta sekcja jest mocno zaniedbana, powoli popada w ruinę. Większość piwnic wypełnionych jest wodą. W niektórych mniej odwiedzanych obszarach zalęgły się szkodniki, takie jak Barnacle, heacraby czy zombie, co jasno obrazuje fakt, że Kombinat zupełnie nie przejmuje się tym obszarem. Ponadto niektóre stare sekcje są wchłaniane przez technologie Kombinatu, w celu rozbudowy nowego Nova Prospekt.
+
Ta sekcja jest mocno zaniedbana, powoli popada w ruinę. Większość piwnic wypełnionych jest wodą. W niektórych mniej odwiedzanych obszarach zalęgły się szkodniki, takie jak [[Barnacle]], heacraby czy zombie, co jasno obrazuje fakt, że Kombinat zupełnie nie przejmuje się tym obszarem. Ponadto niektóre stare sekcje są wchłaniane przez technologie Kombinatu, w celu rozbudowy nowego Nova Prospekt.
  
===Depot ===
+
=== Depot ===
[[Plik:Depot pods train.jpg|200px|thumb|right|Razor Train i "pojemniki" więzienne]]
+
[[Plik:Depot pods train.jpg|200px|thumb|right|Razor Train i „pojemniki” więzienne]]
 
Najnowsza sekcja Nova Prospekt mieści w sobie zakłady służące Kombinatowi zmienianiu więźniów w stalkery i żołnierzy nadzoru, a także opracowywaniu technologii wykorzystywanej przy teleportacji. Architektura tej sekcji jest doskonałym przykładem rozwiniętej, specyficznej technologii Kombinatu.  
 
Najnowsza sekcja Nova Prospekt mieści w sobie zakłady służące Kombinatowi zmienianiu więźniów w stalkery i żołnierzy nadzoru, a także opracowywaniu technologii wykorzystywanej przy teleportacji. Architektura tej sekcji jest doskonałym przykładem rozwiniętej, specyficznej technologii Kombinatu.  
  
Znajdują się tu tzw. "ściany", widziane w finałowej scenie "Nova Prospekt" a także w City 17, w późniejszych częściach gry. Ta konkretna technologia jest jeszcze w swej nierozwiniętej postaci, poskładana z losowo ułożonych belek, rur kabli i maszynerii. To konkretne ułożenie przestrzenne wszystkich, doskonale współgrających ze sobą elementów, pozwala dzięki odpowiednim programom na zmianę w dowolną technologię, wykorzystywaną przez Kombinat. Permutacji elementów składowych mogą być miliony, to też możliwości takiego rozwiązania są ogromne. Automatyczny tryb budowy pozwala na przejęcie niemal każdego, konkretnego miejsca.
+
Znajdują się tu tzw. „ściany”, widziane w finałowej scenie „Nova Prospekt” a także w City 17, w późniejszych częściach gry. Ta konkretna technologia jest jeszcze w swej nierozwiniętej postaci, poskładana z losowo ułożonych belek, rur kabli i maszynerii. To konkretne ułożenie przestrzenne wszystkich, doskonale współgrających ze sobą elementów, pozwala dzięki odpowiednim programom na zmianę w dowolną technologię, wykorzystywaną przez Kombinat. Permutacji elementów składowych mogą być miliony, to też możliwości takiego rozwiązania są ogromne. Automatyczny tryb budowy pozwala na przejęcie niemal każdego, konkretnego miejsca.
Działanie tej technologii zostało zaprezentowane w ostatniej scenie "Nova Prospekt", kiedy gracz przemierza kompletnie zrujnowaną część starego więzienia, a z jego prawej strony znajduje się ogromna, opisywana "ściana". Wraz z postępami gracza, ściana powoli zmienia pozycję niektórych odcinków, nabierając coraz bardziej specyficznego ułożenia części i wchłaniając coraz więcej materiału z otoczenia.
+
Działanie tej technologii zostało zaprezentowane w ostatniej scenie „Nova Prospekt”, kiedy gracz przemierza kompletnie zrujnowaną część starego więzienia, a z jego prawej strony znajduje się ogromna, opisywana „ściana”. Wraz z postępami gracza, ściana powoli zmienia pozycję niektórych odcinków, nabierając coraz bardziej specyficznego ułożenia części i wchłaniając coraz więcej materiału z otoczenia.
  
 
Krótko po tej scenie, gracz dostaje się do zajezdni pociągów Nova Prospekt, przy bliższych oględzinach ścian, zauważa się, że budynek został w całości utworzony z takiej maszynerii, jaką widziało się nieco wcześniej. Inne zastosowanie tej technologii, doskonale widać w późniejszych etapach gry, np budynku nadzoru czy samej cytadeli.
 
Krótko po tej scenie, gracz dostaje się do zajezdni pociągów Nova Prospekt, przy bliższych oględzinach ścian, zauważa się, że budynek został w całości utworzony z takiej maszynerii, jaką widziało się nieco wcześniej. Inne zastosowanie tej technologii, doskonale widać w późniejszych etapach gry, np budynku nadzoru czy samej cytadeli.
  
 
+
== Bloki więzienne ==
==Bloki więzienne==
+
 
+
 
Nova Prospekt podzielona jest na 12 różnych bloków więziennych. Niemal wszystkie z nich wydają się być opuszczone i bardzo zaniedbane.
 
Nova Prospekt podzielona jest na 12 różnych bloków więziennych. Niemal wszystkie z nich wydają się być opuszczone i bardzo zaniedbane.
  
===Dawne Nova Prospekt===
+
=== Dawne Nova Prospekt ===
 
[[Plik:Laundry room.jpg|200px|thumb|left|Pralnia bloku C1]]
 
[[Plik:Laundry room.jpg|200px|thumb|left|Pralnia bloku C1]]
*'''A3''' – Blok więzienny o najwyższym poziomie zabezpieczeń, pierwszy odwiedzany przez Gordona Freemana. By osiągnąć blok A5 trzeba przemierzyć zalane pomieszczenie użytkowe. Cele mają tutaj skromne wyposażenie i niewielkie okienka.
+
* '''A3''' – Blok więzienny o najwyższym poziomie zabezpieczeń, pierwszy odwiedzany przez Gordona Freemana. By osiągnąć blok A5 trzeba przemierzyć zalane pomieszczenie użytkowe. Cele mają tutaj skromne wyposażenie i niewielkie okienka.
 
*'''A5''' – Ogromny lecz rzadko patrolowany blok więzienny. Wejście do niego poprzedzone jest dużym pomieszczeniem wypełnionym automatycznymi działkami.
 
*'''A5''' – Ogromny lecz rzadko patrolowany blok więzienny. Wejście do niego poprzedzone jest dużym pomieszczeniem wypełnionym automatycznymi działkami.
 
*'''A7''' – Wychodząc z łaźni natrafiamy na tą sporą, często patrolowaną sekcję. Znajduje się tu pomieszczenie, gdzie zmienia się Vortigaunty w Alien Slave'y
 
*'''A7''' – Wychodząc z łaźni natrafiamy na tą sporą, często patrolowaną sekcję. Znajduje się tu pomieszczenie, gdzie zmienia się Vortigaunty w Alien Slave'y
Linia 51: Linia 49:
 
*'''B7''' – niezwykle mała część, połączona z blokiem B4  
 
*'''B7''' – niezwykle mała część, połączona z blokiem B4  
  
===Nowe Nova Prospekt===
+
=== Nowe Nova Prospekt ===
 
[[Plik:Prison pods.jpg|200px|thumb|right|Cele Kombinatu w bloku D7]]
 
[[Plik:Prison pods.jpg|200px|thumb|right|Cele Kombinatu w bloku D7]]
 
*'''C1''' – Ta sekcja nie posiada cel, lecz pralnie, kuchnie i stołówkę.
 
*'''C1''' – Ta sekcja nie posiada cel, lecz pralnie, kuchnie i stołówkę.
*'''C2''' – Ten blok połączony jest ze stołówka i nie ma do niego dostępu, tam pojawił się [[Antlion Guard]]
+
*'''C2''' – Ten blok połączony jest ze stołówką i nie ma do niego dostępu, tam pojawił się [[Antlion Guard]]
*'''C3''' – Ta sekcja połączona jest ze stołówka, została całkowicie wyburzona przez ruchome ściany Kombinatu, za nim znajduje się zajezdnia.
+
*'''C3''' – Ta sekcja połączona jest ze stołówką, została całkowicie wyburzona przez ruchome ściany Kombinatu, za nią znajduje się zajezdnia.
 
*'''D7''' –  Jeden z częściej używanych bloków więziennych z zainstalowanymi, specjalnymi celami Kombinatu. W pomieszczeniu kontrolnym [[Alyx Vance]] odkrywa, że [[Judith Mossman]] zdradziła ruch oporu. Znajduje się tu kolejne zalane pomieszczenie użytkowe.  
 
*'''D7''' –  Jeden z częściej używanych bloków więziennych z zainstalowanymi, specjalnymi celami Kombinatu. W pomieszczeniu kontrolnym [[Alyx Vance]] odkrywa, że [[Judith Mossman]] zdradziła ruch oporu. Znajduje się tu kolejne zalane pomieszczenie użytkowe.  
 
*'''D8''' – Blok, w którym uwięziony [[Gordon Freeman]] rozstawia automatyczne działka przeciwko strażnikom Kombinatu. Z tego miejsca można uzyskać dostęp do niższych poziomów zajezdni, w których zainstalowany został masywny teleporter Kombinatu.
 
*'''D8''' – Blok, w którym uwięziony [[Gordon Freeman]] rozstawia automatyczne działka przeciwko strażnikom Kombinatu. Z tego miejsca można uzyskać dostęp do niższych poziomów zajezdni, w których zainstalowany został masywny teleporter Kombinatu.
  
==Incydent w Nova Prospekt==
+
== Incydent w Nova Prospekt ==
 
[[Gordon Freeman]] wraz z [[Alyx Vance]] starali się uwolnić pojmanego kilkanaście godzin wcześniej Eliego Vance'a, którego Kombinat przetrzymywał w kompleksie Nova Prospekt. [[Eli Vance]], z racji dowodzenia ruchem oporu był jednym z najbardziej poszukiwanych ludzi. Alyx i Gordon chcieli wykorzystać do wspólnej ucieczki potężny teleport Kombinatu, zlokalizowany w podziemiach zajezdni. W czasie ładowania teleportera, w jego obrębie wywiązały się ciężkie walki, w wyniku których najprawdopodobniej nastąpiło uszkodzenie urządzenia. Tuż przed teleportacją całe pomieszczenie zaczęło się rozpadać, milisekundy przed opuszczeniem Nova Prospekt wywiązał się szereg silnych eksplozji, których efektem była wtórna, gigantyczna eksplozja teleportera, prowadząca do zupełnego zniszczenia całego kompleksu.
 
[[Gordon Freeman]] wraz z [[Alyx Vance]] starali się uwolnić pojmanego kilkanaście godzin wcześniej Eliego Vance'a, którego Kombinat przetrzymywał w kompleksie Nova Prospekt. [[Eli Vance]], z racji dowodzenia ruchem oporu był jednym z najbardziej poszukiwanych ludzi. Alyx i Gordon chcieli wykorzystać do wspólnej ucieczki potężny teleport Kombinatu, zlokalizowany w podziemiach zajezdni. W czasie ładowania teleportera, w jego obrębie wywiązały się ciężkie walki, w wyniku których najprawdopodobniej nastąpiło uszkodzenie urządzenia. Tuż przed teleportacją całe pomieszczenie zaczęło się rozpadać, milisekundy przed opuszczeniem Nova Prospekt wywiązał się szereg silnych eksplozji, których efektem była wtórna, gigantyczna eksplozja teleportera, prowadząca do zupełnego zniszczenia całego kompleksu.
  
 
Incydent w Nova Prospekt był jednym z kluczowych momentów całej sagi Half-Life. Stał się znakiem do rozpoczęcia zakrojonego na szeroką skalę powstania przeciwko Kombinatowi, które na krótko postawiło najeźdźców w pozycji defensywnej.
 
Incydent w Nova Prospekt był jednym z kluczowych momentów całej sagi Half-Life. Stał się znakiem do rozpoczęcia zakrojonego na szeroką skalę powstania przeciwko Kombinatowi, które na krótko postawiło najeźdźców w pozycji defensywnej.
  
==Punkt zwrotny==
+
== Punkt zwrotny ==
 
Dzięki Nova Prospekt, dla gracza staje się jasne, że Kombinat nie jest niezniszczalny, jak to się wcześniej wydawało. Wiele rzeczy wskazuje na to, że Kombinat pomimo swej ogromnej technologicznej przewagi, nawet przed przybyciem Gordona, tracił grunt pod nogami.  
 
Dzięki Nova Prospekt, dla gracza staje się jasne, że Kombinat nie jest niezniszczalny, jak to się wcześniej wydawało. Wiele rzeczy wskazuje na to, że Kombinat pomimo swej ogromnej technologicznej przewagi, nawet przed przybyciem Gordona, tracił grunt pod nogami.  
  
 
Sugeruje to m.in.:
 
Sugeruje to m.in.:
*Ogólne zaniedbanie
+
* ogólne zaniedbanie
*Zmechanizowane systemy obronne (działka, pola siłowe itp.)
+
* zmechanizowane systemy obronne (działka, pola siłowe itp.)
*Wszechobecność headcrabów
+
* wszechobecność headcrabów
*Wiele dowodów ucieczek (symbole lambdy)
+
* wiele dowodów ucieczek (symbole lambdy)
  
 
Nova Prospekt jest momentem zwrotnym historii. Do tego czasu wydawało się, że niezwyciężone siły kombinatu miały pełną kontrolę nad wszystkim. Po incydencie sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Gordon przestał uciekać, a zaczął agresywnie atakować, co doprowadziło ostatecznie do upadku Cytadeli.
 
Nova Prospekt jest momentem zwrotnym historii. Do tego czasu wydawało się, że niezwyciężone siły kombinatu miały pełną kontrolę nad wszystkim. Po incydencie sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Gordon przestał uciekać, a zaczął agresywnie atakować, co doprowadziło ostatecznie do upadku Cytadeli.
  
==Za kulisami==
+
== Za kulisami ==
 
[[Plik:Depot cellblock3.jpg|200px|thumb|left|pierwotna koncepcja więzienia]]
 
[[Plik:Depot cellblock3.jpg|200px|thumb|left|pierwotna koncepcja więzienia]]
W pierwotnych koncepcjach, rozdział Nova Prospekt był zwykłą zajezdnią kolejową ([[Depot]]) otoczoną przez niewielkie więzienie. Stanowił on zwyczajny punkt postoju Gordona na jego drodze do wyciętego [[Air Exchange]] (skąd miał się rozejść oryginalny sygnał do rozpoczęcia powstania) Koncepcyjnie przypominał New Little Odessa czy też punkt z latarnią morską na końcu rozdziału [[Highway 17]] (latarnia morska w pierwszych zamysłach umiejscowiona była w Nova Prospekt). Po usunięciu z gry rozdziału AirEx, wydarzenie rozpoczynające powstanie zostało przeniesione do Nova Prospekt.  
+
W pierwotnych koncepcjach, rozdział Nova Prospekt był zwykłą zajezdnią kolejową ([[Depot]]) otoczoną przez niewielkie więzienie. Stanowił on zwyczajny punkt postoju Gordona na jego drodze do wyciętego [[Air Exchange]] (skąd miał się rozejść oryginalny sygnał do rozpoczęcia powstania). Koncepcyjnie przypominał New Little Odessa czy też punkt z latarnią morską na końcu rozdziału [[Highway 17]] (latarnia morska w pierwszych zamysłach umiejscowiona była w Nova Prospekt). Po usunięciu z gry rozdziału AirEx, wydarzenie rozpoczynające powstanie zostało przeniesione do Nova Prospekt.  
  
Zanim Gordon miał dostać się do zajezdni, mijał "zatokę gunshipów", gdzie szturmowce były budowane. Ostatecznie została ona przeniesiona do cytadeli.
+
Zanim Gordon miał dostać się do zajezdni, mijał „zatokę gunshipów”, gdzie szturmowce były budowane. Ostatecznie została ona przeniesiona do cytadeli.
  
 
Na pewnym etapie developingu, zakładano, że Gordon dojedzie do ośrodka za pomocą pociągu Kombinatu, który ulegnie wykolejeniu.  
 
Na pewnym etapie developingu, zakładano, że Gordon dojedzie do ośrodka za pomocą pociągu Kombinatu, który ulegnie wykolejeniu.  
  
==Galeria==
+
== Galeria ==
 
<gallery>
 
<gallery>
 
Grafika:E3 depot overall.jpg|Pierwotny wygląd Nova Prospekt, zaprezentowany na E3 w 2003r.
 
Grafika:E3 depot overall.jpg|Pierwotny wygląd Nova Prospekt, zaprezentowany na E3 w 2003r.

Wersja z 22:46, 26 cze 2019

Nova Prospekt
HalfLife2 NovaProspekt.jpg
Okres w grze Powstanie
Powstanie przed wojną siedmogodzinną
Zniszczenie Powstanie
Przynależność Kombinat
Położenie Wybrzeże
Informacje techniczne
Mapy
  • d2_prison_06
  • d2_prison_08
Projektanci
  • Eric Kirchmer (koncept)
  • Viktor Antonov (koncept)
  • Dhabih Eng (koncept)
  • David Sawyer (mapy)

It used to be a high security prison - it's something much worse than that now.

Alyx Vance

Nova Prospekt, oryginalnie pod nazwą Gulag lub zwyczajnie Więzienie; ośrodek należący do Kombinatu, pojawiający się w etapach „Nova Prospekt” i „Entanglement” gry Half-Life 2. Przed okupacją Nova Prospekt było więzieniem o zaostrzonym rygorze dla szczególnie niebezpiecznych przestępców. Najeźdźcy przejęli cały kompleks więzienny i przeznaczyli go do przetrzymywania osób, które mogły stanowić zagrożenie. Było ono przeznaczone zarówno dla więźniów politycznych, jak i powstańców czy też zwykłych cywili. Uwięzionych przeważnie zamieniano w stalkery lub żołnierzy nadzoru.

Spis treści

Przegląd

Nova Prospekt jest podzielone na dwie główne części, przedstawione odpowiednio w rozdziałach „Nova Prospekt” i „Entanglement”.

Oryginalne więzienie Nova Prospekt

Stara część kompleksu jest odzwierciedleniem idei typowego komunistycznego gułagu – maksymalna straż i nadzór; niewielkie place otwartej przestrzeni (bezużyteczne dla Kombinatu), oznakowane bloki więzienne, biura, duże łaźnie, pralnie i pozostałe pomieszczenia służące utrzymaniu kompleksu. Kombinat najprawdopodobniej używał tej części więzienia zanim utworzył swój własny, nowszy ośrodek. Wszystko wskazuje na to, że dawne więzienie nie było mocno wykorzystywane. Z czasem przeniesiono całe wyposażenie; sprzęt i technologię do nowej części masywnego kompleksu.

Ta sekcja jest mocno zaniedbana, powoli popada w ruinę. Większość piwnic wypełnionych jest wodą. W niektórych mniej odwiedzanych obszarach zalęgły się szkodniki, takie jak Barnacle, heacraby czy zombie, co jasno obrazuje fakt, że Kombinat zupełnie nie przejmuje się tym obszarem. Ponadto niektóre stare sekcje są wchłaniane przez technologie Kombinatu, w celu rozbudowy nowego Nova Prospekt.

Depot

Razor Train i „pojemniki” więzienne

Najnowsza sekcja Nova Prospekt mieści w sobie zakłady służące Kombinatowi zmienianiu więźniów w stalkery i żołnierzy nadzoru, a także opracowywaniu technologii wykorzystywanej przy teleportacji. Architektura tej sekcji jest doskonałym przykładem rozwiniętej, specyficznej technologii Kombinatu.

Znajdują się tu tzw. „ściany”, widziane w finałowej scenie „Nova Prospekt” a także w City 17, w późniejszych częściach gry. Ta konkretna technologia jest jeszcze w swej nierozwiniętej postaci, poskładana z losowo ułożonych belek, rur kabli i maszynerii. To konkretne ułożenie przestrzenne wszystkich, doskonale współgrających ze sobą elementów, pozwala dzięki odpowiednim programom na zmianę w dowolną technologię, wykorzystywaną przez Kombinat. Permutacji elementów składowych mogą być miliony, to też możliwości takiego rozwiązania są ogromne. Automatyczny tryb budowy pozwala na przejęcie niemal każdego, konkretnego miejsca. Działanie tej technologii zostało zaprezentowane w ostatniej scenie „Nova Prospekt”, kiedy gracz przemierza kompletnie zrujnowaną część starego więzienia, a z jego prawej strony znajduje się ogromna, opisywana „ściana”. Wraz z postępami gracza, ściana powoli zmienia pozycję niektórych odcinków, nabierając coraz bardziej specyficznego ułożenia części i wchłaniając coraz więcej materiału z otoczenia.

Krótko po tej scenie, gracz dostaje się do zajezdni pociągów Nova Prospekt, przy bliższych oględzinach ścian, zauważa się, że budynek został w całości utworzony z takiej maszynerii, jaką widziało się nieco wcześniej. Inne zastosowanie tej technologii, doskonale widać w późniejszych etapach gry, np budynku nadzoru czy samej cytadeli.

Bloki więzienne

Nova Prospekt podzielona jest na 12 różnych bloków więziennych. Niemal wszystkie z nich wydają się być opuszczone i bardzo zaniedbane.

Dawne Nova Prospekt

Pralnia bloku C1
  • A3 – Blok więzienny o najwyższym poziomie zabezpieczeń, pierwszy odwiedzany przez Gordona Freemana. By osiągnąć blok A5 trzeba przemierzyć zalane pomieszczenie użytkowe. Cele mają tutaj skromne wyposażenie i niewielkie okienka.
  • A5 – Ogromny lecz rzadko patrolowany blok więzienny. Wejście do niego poprzedzone jest dużym pomieszczeniem wypełnionym automatycznymi działkami.
  • A7 – Wychodząc z łaźni natrafiamy na tą sporą, często patrolowaną sekcję. Znajduje się tu pomieszczenie, gdzie zmienia się Vortigaunty w Alien Slave'y
  • B2 – Ta sekcja jest zamknięta.
  • B4 – Główne cele więzienne (obok cell nowego Nova Prospekt/depotu). Dochodzi tu do walki pomiędzy Antlion Guardem a strażnikami Kombinatu
  • B7 – niezwykle mała część, połączona z blokiem B4

Nowe Nova Prospekt

Cele Kombinatu w bloku D7
  • C1 – Ta sekcja nie posiada cel, lecz pralnie, kuchnie i stołówkę.
  • C2 – Ten blok połączony jest ze stołówką i nie ma do niego dostępu, tam pojawił się Antlion Guard
  • C3 – Ta sekcja połączona jest ze stołówką, została całkowicie wyburzona przez ruchome ściany Kombinatu, za nią znajduje się zajezdnia.
  • D7 – Jeden z częściej używanych bloków więziennych z zainstalowanymi, specjalnymi celami Kombinatu. W pomieszczeniu kontrolnym Alyx Vance odkrywa, że Judith Mossman zdradziła ruch oporu. Znajduje się tu kolejne zalane pomieszczenie użytkowe.
  • D8 – Blok, w którym uwięziony Gordon Freeman rozstawia automatyczne działka przeciwko strażnikom Kombinatu. Z tego miejsca można uzyskać dostęp do niższych poziomów zajezdni, w których zainstalowany został masywny teleporter Kombinatu.

Incydent w Nova Prospekt

Gordon Freeman wraz z Alyx Vance starali się uwolnić pojmanego kilkanaście godzin wcześniej Eliego Vance'a, którego Kombinat przetrzymywał w kompleksie Nova Prospekt. Eli Vance, z racji dowodzenia ruchem oporu był jednym z najbardziej poszukiwanych ludzi. Alyx i Gordon chcieli wykorzystać do wspólnej ucieczki potężny teleport Kombinatu, zlokalizowany w podziemiach zajezdni. W czasie ładowania teleportera, w jego obrębie wywiązały się ciężkie walki, w wyniku których najprawdopodobniej nastąpiło uszkodzenie urządzenia. Tuż przed teleportacją całe pomieszczenie zaczęło się rozpadać, milisekundy przed opuszczeniem Nova Prospekt wywiązał się szereg silnych eksplozji, których efektem była wtórna, gigantyczna eksplozja teleportera, prowadząca do zupełnego zniszczenia całego kompleksu.

Incydent w Nova Prospekt był jednym z kluczowych momentów całej sagi Half-Life. Stał się znakiem do rozpoczęcia zakrojonego na szeroką skalę powstania przeciwko Kombinatowi, które na krótko postawiło najeźdźców w pozycji defensywnej.

Punkt zwrotny

Dzięki Nova Prospekt, dla gracza staje się jasne, że Kombinat nie jest niezniszczalny, jak to się wcześniej wydawało. Wiele rzeczy wskazuje na to, że Kombinat pomimo swej ogromnej technologicznej przewagi, nawet przed przybyciem Gordona, tracił grunt pod nogami.

Sugeruje to m.in.:

  • ogólne zaniedbanie
  • zmechanizowane systemy obronne (działka, pola siłowe itp.)
  • wszechobecność headcrabów
  • wiele dowodów ucieczek (symbole lambdy)

Nova Prospekt jest momentem zwrotnym historii. Do tego czasu wydawało się, że niezwyciężone siły kombinatu miały pełną kontrolę nad wszystkim. Po incydencie sytuacja zmieniła się o 180 stopni. Gordon przestał uciekać, a zaczął agresywnie atakować, co doprowadziło ostatecznie do upadku Cytadeli.

Za kulisami

pierwotna koncepcja więzienia

W pierwotnych koncepcjach, rozdział Nova Prospekt był zwykłą zajezdnią kolejową (Depot) otoczoną przez niewielkie więzienie. Stanowił on zwyczajny punkt postoju Gordona na jego drodze do wyciętego Air Exchange (skąd miał się rozejść oryginalny sygnał do rozpoczęcia powstania). Koncepcyjnie przypominał New Little Odessa czy też punkt z latarnią morską na końcu rozdziału Highway 17 (latarnia morska w pierwszych zamysłach umiejscowiona była w Nova Prospekt). Po usunięciu z gry rozdziału AirEx, wydarzenie rozpoczynające powstanie zostało przeniesione do Nova Prospekt.

Zanim Gordon miał dostać się do zajezdni, mijał „zatokę gunshipów”, gdzie szturmowce były budowane. Ostatecznie została ona przeniesiona do cytadeli.

Na pewnym etapie developingu, zakładano, że Gordon dojedzie do ośrodka za pomocą pociągu Kombinatu, który ulegnie wykolejeniu.

Galeria

Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Nova_Prospekt. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.