City 17
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(Zródło nie działa) |
|||
(Nie pokazano 26 wersji utworzonych przez 8 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | {{ | + | <ikony>hl2|komb|opor|medalHL</ikony> |
− | |* | + | {{Lokacja infobox |
− | }} | + | |grafika=20090711010353!HalfLife2 City17 Street.jpg |
+ | |okres=[[Powstanie]] | ||
+ | |powstanie= | ||
+ | |zniszczenie=w trakcie [[Half-Life 2: Episode One]] | ||
+ | |grupa= | ||
+ | |polozenie=Europa Środkowo-wschodnia | ||
+ | |mapy=Rozdziały HL2:<br /> | ||
+ | *Punkt Wejścia | ||
+ | *"Pamiętny Dzień" | ||
+ | *Droga Przez Kanały | ||
+ | *Pierwszy Antyobywatel | ||
+ | *Za Freemanem! | ||
+ | *Nasi Dobroczyńcy | ||
+ | *Czarna Energia | ||
+ | Rozdziały HL2:Ep1: | ||
+ | *wszystkie | ||
+ | |projektanci=[[Viktor Antonov]], [[Eric Kirchmer]]}} | ||
+ | {{Cytat|Welcome to City 17. It's safer here.|[[Wallace Breen]]}} | ||
+ | '''City 17''' to pokaźnych rozmiarów miasto, położone w bliżej nieokreślonym rejonie Europy Wschodniej, otoczone przez niezamieszkałe tereny zwane [[Nieużytki|Nieużytkami]]. Przytłoczone imponującym ogromem Cytadeli, pełniło rolę kwatery głównej [[Kombinat]]u na Ziemi. Jest jedną z kilku głównych lokacji Half-Life 2 i jedyną w Half-Life 2: Episode One. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Architektura== | ==Architektura== | ||
[[Grafika:HalfLife2 City17 TrainStationSquare.jpg|thumb|200px|left|Plac przed głównym dworcem kolejowym.]] | [[Grafika:HalfLife2 City17 TrainStationSquare.jpg|thumb|200px|left|Plac przed głównym dworcem kolejowym.]] | ||
Linia 22: | Linia 30: | ||
==Projekt== | ==Projekt== | ||
− | Centrum miasta w przeważającej części, składa się z ogromnej ilości, ściśle do siebie przylegających budynków. Znajdują się tam całe kwartały takiej zabudowy, w których odnajdziemy zarówno nowe, jak i bardzo stare konstrukcje. Pod panowaniem Kombinatu, jedynie niektóre budynki i bloki używano jako miejsca zamieszkania. Panujące w nich standardy były bardzo niskie, dodatkowo ciągłe inspekcje oraz naloty jednostek [[Obrony Cywilnej]] nie ułatwiały życia mieszkańcom. Jednakże miasto było nieprzerwanie zaopatrywane w energię elektryczną, świadczą o tym działające odbiorniki telewizyjne oraz wszechobecne oświetlenie. Sam Kombinat zajął i używał niektórych budynków, należących niegdyś do władz miasta, w celu lepszej kontroli nad całym obszarem. | + | Centrum miasta w przeważającej części, składa się z ogromnej ilości, ściśle do siebie przylegających budynków. Znajdują się tam całe kwartały takiej zabudowy, w których odnajdziemy zarówno nowe, jak i bardzo stare konstrukcje. Pod panowaniem Kombinatu, jedynie niektóre budynki i bloki używano jako miejsca zamieszkania. Panujące w nich standardy były bardzo niskie, dodatkowo ciągłe inspekcje oraz naloty jednostek [[Civil Protection|Obrony Cywilnej]] nie ułatwiały życia mieszkańcom. Jednakże miasto było nieprzerwanie zaopatrywane w energię elektryczną, świadczą o tym działające odbiorniki telewizyjne oraz wszechobecne oświetlenie. Sam Kombinat zajął i używał niektórych budynków, należących niegdyś do władz miasta, w celu lepszej kontroli nad całym obszarem. |
Przed okupacją Kombinatu, miasto było wystarczająco rozwinięte, by skutecznie zaspokajać wszystkie podstawowe potrzeby mieszkańców. Świadczy o tym obecność szpitala, wielu kawiarni i restauracji, biurowców i całej miejskiej sieci podziemnej. Większość z tych budynków było wciąż w stanie nienaruszonym, lecz zostały one dawno opuszczone. | Przed okupacją Kombinatu, miasto było wystarczająco rozwinięte, by skutecznie zaspokajać wszystkie podstawowe potrzeby mieszkańców. Świadczy o tym obecność szpitala, wielu kawiarni i restauracji, biurowców i całej miejskiej sieci podziemnej. Większość z tych budynków było wciąż w stanie nienaruszonym, lecz zostały one dawno opuszczone. | ||
Linia 31: | Linia 39: | ||
==System Transportowy== | ==System Transportowy== | ||
− | |||
[[Grafika:HalfLife2 City17 Railway&Canal.jpg|thumb|200px|right|Pociąg Kombinatu (tzw. Razor Train) jadący ponad kanałem burzowym.]] | [[Grafika:HalfLife2 City17 Railway&Canal.jpg|thumb|200px|right|Pociąg Kombinatu (tzw. Razor Train) jadący ponad kanałem burzowym.]] | ||
System transportowy City 17 jest niezwykle zróżnicowany. W jego skład wchodzą nie tylko autostrady, ale także podziemne tunele samochodowe, wijące się pod całym miastem. Podczas powstania przeciwko Kombinatowi, mogliśmy zobaczyć część z tych tuneli. Większość z nich była poważnie uszkodzona, w wielu zawalił się strop, niektóre zostały wypełnione toksycznymi odpadami. W mieście znajduje się również kilka linii kolejowych oraz przynajmniej dwie duże stacje. Kombinat starał się jak najwydajniej używać tych sieci. W tym celu stworzył specjalne, opancerzone pojazdy patrolowe- APC, jednocześnie zastępując dawne, konwencjonalne pociągi ich własnymi odpowiednikami, które mogły transportować duże ilości ludzi oraz dóbr pomiędzy kontrolowanymi miastami. Obecność nieużywanych torów tramwajowych w niektórych częściach miasta sugeruje o dawnej sieci tramwajowej, oplatającej cały teren. | System transportowy City 17 jest niezwykle zróżnicowany. W jego skład wchodzą nie tylko autostrady, ale także podziemne tunele samochodowe, wijące się pod całym miastem. Podczas powstania przeciwko Kombinatowi, mogliśmy zobaczyć część z tych tuneli. Większość z nich była poważnie uszkodzona, w wielu zawalił się strop, niektóre zostały wypełnione toksycznymi odpadami. W mieście znajduje się również kilka linii kolejowych oraz przynajmniej dwie duże stacje. Kombinat starał się jak najwydajniej używać tych sieci. W tym celu stworzył specjalne, opancerzone pojazdy patrolowe- APC, jednocześnie zastępując dawne, konwencjonalne pociągi ich własnymi odpowiednikami, które mogły transportować duże ilości ludzi oraz dóbr pomiędzy kontrolowanymi miastami. Obecność nieużywanych torów tramwajowych w niektórych częściach miasta sugeruje o dawnej sieci tramwajowej, oplatającej cały teren. | ||
Linia 38: | Linia 45: | ||
Rozwinięta sieć kanałów dominuje na terenach pozamiejskich. Większość kanałów wewnątrz granic miasta zupełnie wyschła w skutek osuszania przez Kombinat globu ziemskiego. Efektem tej operacji jest kilkumetrowe obniżenie poziomu wszechoceanu. Mimo tego, część kanałów w dzielnicach przemysłowych pozostała zdatna do użytku. Zamiast wodą, wypełnione są toksycznymi odpadami. Jest to kolejny zabieg kombinatu, utrudniający ucieczkę i przemieszczanie się ludności. | Rozwinięta sieć kanałów dominuje na terenach pozamiejskich. Większość kanałów wewnątrz granic miasta zupełnie wyschła w skutek osuszania przez Kombinat globu ziemskiego. Efektem tej operacji jest kilkumetrowe obniżenie poziomu wszechoceanu. Mimo tego, część kanałów w dzielnicach przemysłowych pozostała zdatna do użytku. Zamiast wodą, wypełnione są toksycznymi odpadami. Jest to kolejny zabieg kombinatu, utrudniający ucieczkę i przemieszczanie się ludności. | ||
− | + | ==Historia i wydarzenia== | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | =Historia i wydarzenia= | + | |
− | + | ||
[[Grafika:Citadel View.jpg|thumb|200px|right|Widok na City 17 ze szczytu Cytadeli.]] | [[Grafika:Citadel View.jpg|thumb|200px|right|Widok na City 17 ze szczytu Cytadeli.]] | ||
− | City 17 było niegdyś wspaniałym miejscem, ten tętniący życiem ośrodek, tak jak pozostałe ziemskie miasta, zaczął przeżywać swoje trudne chwile | + | City 17 było niegdyś wspaniałym miejscem, ten tętniący życiem ośrodek, tak jak pozostałe ziemskie miasta, zaczął przeżywać swoje trudne chwile na początku XXI wieku. W tym okresie rozpoczęły się pierwsze burze portali. Na całym globie zaczęły pojawiać się niebezpieczne stworzenia, których nikt wcześniej nie widział. Ludzie z okolicznych wiosek i miasteczek, w obawie o swoje bezpieczeństwo zaczęli masowo migrować i osiedlać się w późniejszym City 17 (nie znamy nazwy miasta sprzed [[Wojna siedmiogodzinna|wojny siedmiogodzinnej]].). Przez kilka lat ludność powoli przyzwyczajała się do nowej, aczkolwiek trudnej sytuacji. |
− | + | ||
− | + | Potem następuje zupełnie niespodziewany, zmasowany atak Kombinatu. Inwazja obejmuje swym zasięgiem całą planetę. Dzięki liczebności i niesamowitej przewadze technologicznej, najeźdźcy dominują glob w niecałe 7 godzin. Większość miast zostaje zrównana z ziemią, w pozostałych znikąd pojawiają się cytadele, tworząc okołoziemską sieć. Głowna cytadela znajduje się w City 17. Samo miasto nie ucierpiało w wojnie. | |
[[Grafika:Aftermath Alyx.jpg|thumb|200px|left|Cytadela na tle zrujnowanego miasta]] | [[Grafika:Aftermath Alyx.jpg|thumb|200px|left|Cytadela na tle zrujnowanego miasta]] | ||
W ciągu następnych lat następuje redukcja liczebności mieszkańców miasta, zostaje ono podzielone na strefy, między którymi trudno jest się przemieszczać. Centrum zostaje zupełnie odcięte. Na każdym kroku znajdują się patrole, odbywają się uliczne łapanki, kontrole i naloty na mieszkania. Tak jak w Orwellowskim "Roku 1984" prowadzona jest totalna inwigilacja mieszkańców. Życie w mieście stało się niezwykle trudne. | W ciągu następnych lat następuje redukcja liczebności mieszkańców miasta, zostaje ono podzielone na strefy, między którymi trudno jest się przemieszczać. Centrum zostaje zupełnie odcięte. Na każdym kroku znajdują się patrole, odbywają się uliczne łapanki, kontrole i naloty na mieszkania. Tak jak w Orwellowskim "Roku 1984" prowadzona jest totalna inwigilacja mieszkańców. Życie w mieście stało się niezwykle trudne. | ||
− | W tym czasie ruch oporu zaczyna rosnąć w siłę, planowane jest wielkie powstanie przeciwko Kombinatowi, które, w wyniku incydentu w [[Nova | + | W tym czasie ruch oporu zaczyna rosnąć w siłę, planowane jest wielkie powstanie przeciwko Kombinatowi, które, w wyniku incydentu w [[Nova Prospekt]] ostatecznie wybucha. |
+ | [[Grafika:C17gruzowisko.jpg|thumb|200px|right|Ostatnie spojrzenie ku zniszczonemu miastu.]] | ||
+ | W całym mieście prowadzone są intensywne walki. Kombinat atakuje z pełną siłą, wyprowadza na ulice setki żołnierzy. W skutek powstania miasto ulega totalnej dewastacji. Całe kwartały zabudowań, znajdujących się najbliżej centrum i samej cytadeli, są systematycznie wyburzane przez [[Strider]]y. | ||
− | + | W skutek działań Gordona Freemana, na szczycie Cytadeli dochodzi do potężnej eksplozji reaktora ciemnej energii. Cała konstrukcja ulega destabilizacji i powoli zaczyna się rozpadać. Miasto zostaje ewakuowane, powstańcy i pozostała ludność cywilna używają pociągów do ucieczki z zagrożonego terenu. Kombinat doprowadza do celowego przeciążenia głównego reaktora Cytadeli. Prowadzi to nieuchronnie do masywnej eksplozji, w wyniku której City 17 zostaje całkowicie zrównane z ziemią. | |
− | + | ||
− | W skutek działań Gordona Freemana, na szczycie Cytadeli dochodzi do potężnej eksplozji reaktora ciemnej energii. Cała konstrukcja ulega destabilizacji i powoli zaczyna się rozpadać. Miasto zostaje ewakuowane, powstańcy i pozostała ludność cywilna używają pociągów do ucieczki z zagrożonego terenu. Kombinat doprowadza do celowego | + | |
− | + | ||
− | + | ||
==Pochodzenie i umiejscowienie City 17== | ==Pochodzenie i umiejscowienie City 17== | ||
− | + | W [[Half-Life 2: Raising the Bar|Raising the bar]] znajdują się informacje potwierdzające położenie City 17 we Wschodniej Europie: | |
− | W [[Raising the bar]] znajdują się informacje potwierdzające położenie City 17 we Wschodniej Europie: | + | |
− | + | ||
<i>Jednym z powodów, za które cenimy Wschodnią Europę jako miejsce ulokowania miasta jest to, że występuje tam zderzenie starego z nowym w sposób, który jest trudny do uchwycenia w Stanach Zjednoczonych. Jedziesz tam i momentalnie masz przed sobą to niezwykłe zderzenie pomiędzy tymi wszystkimi rzeczami, nową i starą architekturą, upadkiem komunizmu.... to silnie ugruntowane, historyczne miejsce ma ogromne znaczenie. Zrezygnowaliśmy z gotyckich motywów związanych z Pragą i wampirami, by przyjrzeć się zupełnie innym aspektom regionu.</i> | <i>Jednym z powodów, za które cenimy Wschodnią Europę jako miejsce ulokowania miasta jest to, że występuje tam zderzenie starego z nowym w sposób, który jest trudny do uchwycenia w Stanach Zjednoczonych. Jedziesz tam i momentalnie masz przed sobą to niezwykłe zderzenie pomiędzy tymi wszystkimi rzeczami, nową i starą architekturą, upadkiem komunizmu.... to silnie ugruntowane, historyczne miejsce ma ogromne znaczenie. Zrezygnowaliśmy z gotyckich motywów związanych z Pragą i wampirami, by przyjrzeć się zupełnie innym aspektom regionu.</i> | ||
− | |||
− | |||
+ | ―[[Viktor Antonov]] | ||
− | Przypuszcza się, że City 17 jest silnie bazowane na Sofii (Bułgaria)- rodzinnym mieście | + | Przypuszcza się, że City 17 jest silnie bazowane na Sofii (Bułgaria)- rodzinnym mieście Viktora Antonova. Założenie to znajduje swoje podstawy w ogólnym podobieństwie City 17 do Sofii, a także częstym pojawianiem się bułgarskich słów (pisanych cyrylicą) na znakach i graffiti. Najlepszym przykładem jest "цимент" ("cement") napisane na jednym z budynków w [[Ravenholm]]. Bułgarski jest jedynym językiem, w którym pisze się to słowo w taki sposób używając cyrylicy. Ponadto na początku gry, można dostrzec gazetę zatytułowaną "Работническо Дело" (Rabotnichesko Delo). Była to najpopularniejsza bułgarska gazeta, za czasów panowania komunizmu w tym kraju. |
Wskazówką zdradzającą powiązanie City 17 z innymi miastami krajów bałtyckich jest występowanie znaków i tabliczek z napisem "Café Baltic" | Wskazówką zdradzającą powiązanie City 17 z innymi miastami krajów bałtyckich jest występowanie znaków i tabliczek z napisem "Café Baltic" | ||
− | |||
Pozostałe spekulacje odnośnie lokacji lub wpływów na City 17 obejmują: | Pozostałe spekulacje odnośnie lokacji lub wpływów na City 17 obejmują: | ||
− | |||
− | |||
*'''Ryga, Łotwa'''. Jest to ponownie poparte dużymi podobieństwami pomiędzy grą a miastem. Ryga jest nadbrzeżnym miastem z linią brzegową, doskonale odpowiadającą tej, która została ukazana w Raising the Bar. Jej sylwetka jest usiana dziesiątkami budynków w podobnym stylu i kolorach jak te z City 17 Jednakże najbardziej interesującym faktem jest liczba iglic na horyzoncie, most wiszący i zamek ryski, wszystko zgromadzone wokół "Citadale Street"- możliwej inspiracji dla cytadeli w Half-Life 2 | *'''Ryga, Łotwa'''. Jest to ponownie poparte dużymi podobieństwami pomiędzy grą a miastem. Ryga jest nadbrzeżnym miastem z linią brzegową, doskonale odpowiadającą tej, która została ukazana w Raising the Bar. Jej sylwetka jest usiana dziesiątkami budynków w podobnym stylu i kolorach jak te z City 17 Jednakże najbardziej interesującym faktem jest liczba iglic na horyzoncie, most wiszący i zamek ryski, wszystko zgromadzone wokół "Citadale Street"- możliwej inspiracji dla cytadeli w Half-Life 2 | ||
*'''Wilno, Litwa'''. Ciasne uliczki w Half-Life 2 są niezwykle podobne do tych w Wilnie oraz miasto jest zlokalizowane nad Bałtykiem, co może mieć wpływ na obecność w grze "Cafe Baltic" | *'''Wilno, Litwa'''. Ciasne uliczki w Half-Life 2 są niezwykle podobne do tych w Wilnie oraz miasto jest zlokalizowane nad Bałtykiem, co może mieć wpływ na obecność w grze "Cafe Baltic" | ||
[[Grafika:Overwatch Nexus 1.jpg|thumb|200px|right|Budynek Nadzoru Kombinatu przypomina serbski parlament w Belgradzie.]] | [[Grafika:Overwatch Nexus 1.jpg|thumb|200px|right|Budynek Nadzoru Kombinatu przypomina serbski parlament w Belgradzie.]] | ||
*'''Belgrad, Serbia'''. Istnieje niemal idealne podobieństwo pomiędzy serbskim parlamentem a głównym budynkiem nadzoru w City 17. | *'''Belgrad, Serbia'''. Istnieje niemal idealne podobieństwo pomiędzy serbskim parlamentem a głównym budynkiem nadzoru w City 17. | ||
− | *''' | + | *'''Petersburg, Rosja'''. poparty znaczną ilością kanałów i wszechobecną siecią sklepów "Café Baltic shops". W St. Petersburgu znajduje się również duża ulica Nevsky Prospekt, której nazwa przypomina [[Nova Prospect]] - ośrodek Kombinatu w byłym więzieniu w okolicach City 17. |
− | *'''Odessa, Ukraina'''. Głównym dowodem jest nazwa kryjówki ruchu oporu- New Little Odessa, ulokowanej tuż poza granicami miasta (chociaż najprawdopodobniej pochodzi ona od imienia lidera tej komórki ruchu oporu- [[Odessy Cubbage]]). Innym podobieństwem jest bliskość do dużych zbiorników wody, zbliżona architektura i środowisko. | + | *'''Odessa, Ukraina'''. Głównym dowodem jest nazwa kryjówki ruchu oporu - New Little Odessa, ulokowanej tuż poza granicami miasta (chociaż najprawdopodobniej pochodzi ona od imienia lidera tej komórki ruchu oporu - [[Odessa Cubbage|Odessy Cubbage]]). Innym podobieństwem jest bliskość do dużych zbiorników wody, zbliżona architektura i środowisko. |
− | *''' | + | *'''Sewastopol, Ukraina'''. Mimo tego, że architektura City 17 ściśle pasuje do wcześniej wymienionych miast to tereny nabrzeżne poza City 17 przypominają wybrzeża morza czarnego w około Sevastopola. Miasto było celem wycieczek turystycznych z całego Związku Radzieckiego, tak więc różnorodność języków opartych na cyrylicy użytej na znakach i pozostałych tekstach, również wydaje się być logiczna. Najważniejszym dowodem potwierdzającym wpływ Sevastopola jest podobieństwo linii brzegowej półwyspu krymskiego do wybrzeży dwóch map z gry. Także ilość występującej zabudowy portowej w niektórych etapach rozgrywki może odwzorowywać Rosyjską bazę marynarki wojennej Morza Czarnego w Sevastopolu. |
− | *''' | + | *'''Konstanca, Rumunia''' jest kolejnym prawdopodobnym miastem, ze względu na architekturę wysokich apartamentowców, także wybrzeża wykazują podobieństwo do tych, widzianych w Highway 17. Co więcej, w grze występuje ostrzeżenie o pestycydach, pisane w rumuńskim. |
==Pozostałe== | ==Pozostałe== | ||
− | |||
*Wcielenie elementów typowych dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Północnej, takich jak Norwegia, Szwecja, Rumunia, Włochy, Polska, Finlandia i Francja jest sugerowane samą lokacją, która jest czymś w rodzaju mieszanki europejskich obszarów i kultury. | *Wcielenie elementów typowych dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Północnej, takich jak Norwegia, Szwecja, Rumunia, Włochy, Polska, Finlandia i Francja jest sugerowane samą lokacją, która jest czymś w rodzaju mieszanki europejskich obszarów i kultury. | ||
*Nazwa City 17 prawdoopodobnie odwołuje się do radzieckiej praktyki numerowania tajnych, zamkniętych baz oraz ośrodków wojskowych, np. Arzamas-16, Krasnoyarsk-26, Tomsk-7 i wielu innych. | *Nazwa City 17 prawdoopodobnie odwołuje się do radzieckiej praktyki numerowania tajnych, zamkniętych baz oraz ośrodków wojskowych, np. Arzamas-16, Krasnoyarsk-26, Tomsk-7 i wielu innych. | ||
− | |||
'''Rozdziały, których akcja rozgrywa się w City 17:''' | '''Rozdziały, których akcja rozgrywa się w City 17:''' | ||
− | * [[ | + | * [[Punkt Wejścia]] |
− | * [[ | + | * [["Pamiętny Dzień"]] |
− | * [[ | + | * [[Droga Przez Kanały]] |
− | * [[ | + | * [[Pierwszy Antyobywatel]] |
− | * [[ | + | * [["Za Freemanem!"]] |
− | * [[ | + | * [[Nasi Dobroczyńcy]] (w Cytadeli) |
− | * [[ | + | * [[Czarna Energia]] (w Cytadeli) |
− | =Galeria= | + | ==Galeria== |
<gallery> | <gallery> | ||
Grafika:City panorama 1.jpg|Wczesny Concept Art miasta | Grafika:City panorama 1.jpg|Wczesny Concept Art miasta | ||
Grafika:City panorama 2.jpg|Wczesny Concept Art miasta | Grafika:City panorama 2.jpg|Wczesny Concept Art miasta | ||
Grafika:City17 destroyed.jpg|Concept Art zniszczonego miasta po eksplozji Cytadeli | Grafika:City17 destroyed.jpg|Concept Art zniszczonego miasta po eksplozji Cytadeli | ||
+ | Grafika:Hl2copyowt9.jpg|Concept Art zniszczonego miasta- potężne odłamki Cytadeli powbijane w okoliczne góry. | ||
+ | Grafika:Wallpaperhalflife2episosh8.png|Widok na miasto we wczesnej fazie produkcji Episode Two. | ||
+ | Grafika:1178339813 Citadel concept.jpg|Późna koncepcja zniszczonego miasta. | ||
+ | Grafika:C17 ep2 stacja radiowa.jpg|City 17 widziane w oddali po raz ostatni- widok ze stacji radiowej | ||
</gallery> | </gallery> | ||
− | {{ | + | {{Przypisy}} |
− | + | {{Lokacje}} | |
+ | [[Kategoria:Lokacje z Half-Life 2]] | ||
+ | [[Kategoria:Lokacje z Half-Life 2: Episode One]] | ||
+ | [[Kategoria:Lokacje z Half-Life 2: Episode Two]] | ||
− | {{ | + | {{Overwiki|nazwa=City_17|adres=http://combineoverwiki.net/wiki/City_17}} |
− | [[ | + | [[overwiki:City 17]] |
− | [[ | + | [[wikipedia:City_17#City_17]] |
+ | [[wikipediapl:City 17]] |
Aktualna wersja na dzień 21:04, 2 lip 2021
City 17 | |
Okres w grze | Powstanie |
Zniszczenie | w trakcie Half-Life 2: Episode One |
Położenie | Europa Środkowo-wschodnia |
Informacje techniczne | |
Mapy | Rozdziały HL2:
Rozdziały HL2:Ep1:
|
Projektanci | Viktor Antonov, Eric Kirchmer |
Welcome to City 17. It's safer here.
City 17 to pokaźnych rozmiarów miasto, położone w bliżej nieokreślonym rejonie Europy Wschodniej, otoczone przez niezamieszkałe tereny zwane Nieużytkami. Przytłoczone imponującym ogromem Cytadeli, pełniło rolę kwatery głównej Kombinatu na Ziemi. Jest jedną z kilku głównych lokacji Half-Life 2 i jedyną w Half-Life 2: Episode One.
Spis treści |
[edytuj] Architektura
Architektura City 17 odzwierciedla typowe postsowieckie miasta Europy Wschodniej. Jest ono mieszanką bardzo wielu stylów architektonicznych. Możemy tam zaobserwować takie style, jak przedwojenny neoklasycyzm, powojenny klasyczny projekt, radziecki modernizm czy postsowieckie, współczesne konstrukcje.
Kombinat, wraz z pojawieniem się na Ziemi, wprowadził swój własny styl do architektury miasta, którego głównym celem było ograniczenie mobilności mieszkańców.
Dodatkowo w wielu newralgicznych częściach miasta zainstalowano potężne ekrany holograficzne, których celem było transmitowanie treści propagandowych. W sercu miasta znajdowała się Cytadela, sztuczna budowla o wysokości 3027m, spełniająca rolę centrum Kombinatu na Ziemi.
[edytuj] Projekt
Centrum miasta w przeważającej części, składa się z ogromnej ilości, ściśle do siebie przylegających budynków. Znajdują się tam całe kwartały takiej zabudowy, w których odnajdziemy zarówno nowe, jak i bardzo stare konstrukcje. Pod panowaniem Kombinatu, jedynie niektóre budynki i bloki używano jako miejsca zamieszkania. Panujące w nich standardy były bardzo niskie, dodatkowo ciągłe inspekcje oraz naloty jednostek Obrony Cywilnej nie ułatwiały życia mieszkańcom. Jednakże miasto było nieprzerwanie zaopatrywane w energię elektryczną, świadczą o tym działające odbiorniki telewizyjne oraz wszechobecne oświetlenie. Sam Kombinat zajął i używał niektórych budynków, należących niegdyś do władz miasta, w celu lepszej kontroli nad całym obszarem.
Przed okupacją Kombinatu, miasto było wystarczająco rozwinięte, by skutecznie zaspokajać wszystkie podstawowe potrzeby mieszkańców. Świadczy o tym obecność szpitala, wielu kawiarni i restauracji, biurowców i całej miejskiej sieci podziemnej. Większość z tych budynków było wciąż w stanie nienaruszonym, lecz zostały one dawno opuszczone.
Na obrzeżach City 17 znajdowały się dzielnice przemysłowe i niewielkie domki mieszkalne, z których większość stała się zakazana dla obywateli miasta. Tereny przemysłowe są połączone z miastem za pomocą rozbudowanych sieci kanałów, oraz linii kolejowych.
Z powodu braku potrzeby utrzymania mniej ważnych części miasta, wiele jego obszarów stało się z czasem bardzo zniszczonych.
[edytuj] System Transportowy
System transportowy City 17 jest niezwykle zróżnicowany. W jego skład wchodzą nie tylko autostrady, ale także podziemne tunele samochodowe, wijące się pod całym miastem. Podczas powstania przeciwko Kombinatowi, mogliśmy zobaczyć część z tych tuneli. Większość z nich była poważnie uszkodzona, w wielu zawalił się strop, niektóre zostały wypełnione toksycznymi odpadami. W mieście znajduje się również kilka linii kolejowych oraz przynajmniej dwie duże stacje. Kombinat starał się jak najwydajniej używać tych sieci. W tym celu stworzył specjalne, opancerzone pojazdy patrolowe- APC, jednocześnie zastępując dawne, konwencjonalne pociągi ich własnymi odpowiednikami, które mogły transportować duże ilości ludzi oraz dóbr pomiędzy kontrolowanymi miastami. Obecność nieużywanych torów tramwajowych w niektórych częściach miasta sugeruje o dawnej sieci tramwajowej, oplatającej cały teren.
Rozwinięta sieć kanałów dominuje na terenach pozamiejskich. Większość kanałów wewnątrz granic miasta zupełnie wyschła w skutek osuszania przez Kombinat globu ziemskiego. Efektem tej operacji jest kilkumetrowe obniżenie poziomu wszechoceanu. Mimo tego, część kanałów w dzielnicach przemysłowych pozostała zdatna do użytku. Zamiast wodą, wypełnione są toksycznymi odpadami. Jest to kolejny zabieg kombinatu, utrudniający ucieczkę i przemieszczanie się ludności.
[edytuj] Historia i wydarzenia
City 17 było niegdyś wspaniałym miejscem, ten tętniący życiem ośrodek, tak jak pozostałe ziemskie miasta, zaczął przeżywać swoje trudne chwile na początku XXI wieku. W tym okresie rozpoczęły się pierwsze burze portali. Na całym globie zaczęły pojawiać się niebezpieczne stworzenia, których nikt wcześniej nie widział. Ludzie z okolicznych wiosek i miasteczek, w obawie o swoje bezpieczeństwo zaczęli masowo migrować i osiedlać się w późniejszym City 17 (nie znamy nazwy miasta sprzed wojny siedmiogodzinnej.). Przez kilka lat ludność powoli przyzwyczajała się do nowej, aczkolwiek trudnej sytuacji.
Potem następuje zupełnie niespodziewany, zmasowany atak Kombinatu. Inwazja obejmuje swym zasięgiem całą planetę. Dzięki liczebności i niesamowitej przewadze technologicznej, najeźdźcy dominują glob w niecałe 7 godzin. Większość miast zostaje zrównana z ziemią, w pozostałych znikąd pojawiają się cytadele, tworząc okołoziemską sieć. Głowna cytadela znajduje się w City 17. Samo miasto nie ucierpiało w wojnie.
W ciągu następnych lat następuje redukcja liczebności mieszkańców miasta, zostaje ono podzielone na strefy, między którymi trudno jest się przemieszczać. Centrum zostaje zupełnie odcięte. Na każdym kroku znajdują się patrole, odbywają się uliczne łapanki, kontrole i naloty na mieszkania. Tak jak w Orwellowskim "Roku 1984" prowadzona jest totalna inwigilacja mieszkańców. Życie w mieście stało się niezwykle trudne.
W tym czasie ruch oporu zaczyna rosnąć w siłę, planowane jest wielkie powstanie przeciwko Kombinatowi, które, w wyniku incydentu w Nova Prospekt ostatecznie wybucha.
W całym mieście prowadzone są intensywne walki. Kombinat atakuje z pełną siłą, wyprowadza na ulice setki żołnierzy. W skutek powstania miasto ulega totalnej dewastacji. Całe kwartały zabudowań, znajdujących się najbliżej centrum i samej cytadeli, są systematycznie wyburzane przez Stridery.
W skutek działań Gordona Freemana, na szczycie Cytadeli dochodzi do potężnej eksplozji reaktora ciemnej energii. Cała konstrukcja ulega destabilizacji i powoli zaczyna się rozpadać. Miasto zostaje ewakuowane, powstańcy i pozostała ludność cywilna używają pociągów do ucieczki z zagrożonego terenu. Kombinat doprowadza do celowego przeciążenia głównego reaktora Cytadeli. Prowadzi to nieuchronnie do masywnej eksplozji, w wyniku której City 17 zostaje całkowicie zrównane z ziemią.
[edytuj] Pochodzenie i umiejscowienie City 17
W Raising the bar znajdują się informacje potwierdzające położenie City 17 we Wschodniej Europie:
Jednym z powodów, za które cenimy Wschodnią Europę jako miejsce ulokowania miasta jest to, że występuje tam zderzenie starego z nowym w sposób, który jest trudny do uchwycenia w Stanach Zjednoczonych. Jedziesz tam i momentalnie masz przed sobą to niezwykłe zderzenie pomiędzy tymi wszystkimi rzeczami, nową i starą architekturą, upadkiem komunizmu.... to silnie ugruntowane, historyczne miejsce ma ogromne znaczenie. Zrezygnowaliśmy z gotyckich motywów związanych z Pragą i wampirami, by przyjrzeć się zupełnie innym aspektom regionu.
Przypuszcza się, że City 17 jest silnie bazowane na Sofii (Bułgaria)- rodzinnym mieście Viktora Antonova. Założenie to znajduje swoje podstawy w ogólnym podobieństwie City 17 do Sofii, a także częstym pojawianiem się bułgarskich słów (pisanych cyrylicą) na znakach i graffiti. Najlepszym przykładem jest "цимент" ("cement") napisane na jednym z budynków w Ravenholm. Bułgarski jest jedynym językiem, w którym pisze się to słowo w taki sposób używając cyrylicy. Ponadto na początku gry, można dostrzec gazetę zatytułowaną "Работническо Дело" (Rabotnichesko Delo). Była to najpopularniejsza bułgarska gazeta, za czasów panowania komunizmu w tym kraju. Wskazówką zdradzającą powiązanie City 17 z innymi miastami krajów bałtyckich jest występowanie znaków i tabliczek z napisem "Café Baltic"
Pozostałe spekulacje odnośnie lokacji lub wpływów na City 17 obejmują:
- Ryga, Łotwa. Jest to ponownie poparte dużymi podobieństwami pomiędzy grą a miastem. Ryga jest nadbrzeżnym miastem z linią brzegową, doskonale odpowiadającą tej, która została ukazana w Raising the Bar. Jej sylwetka jest usiana dziesiątkami budynków w podobnym stylu i kolorach jak te z City 17 Jednakże najbardziej interesującym faktem jest liczba iglic na horyzoncie, most wiszący i zamek ryski, wszystko zgromadzone wokół "Citadale Street"- możliwej inspiracji dla cytadeli w Half-Life 2
- Wilno, Litwa. Ciasne uliczki w Half-Life 2 są niezwykle podobne do tych w Wilnie oraz miasto jest zlokalizowane nad Bałtykiem, co może mieć wpływ na obecność w grze "Cafe Baltic"
- Belgrad, Serbia. Istnieje niemal idealne podobieństwo pomiędzy serbskim parlamentem a głównym budynkiem nadzoru w City 17.
- Petersburg, Rosja. poparty znaczną ilością kanałów i wszechobecną siecią sklepów "Café Baltic shops". W St. Petersburgu znajduje się również duża ulica Nevsky Prospekt, której nazwa przypomina Nova Prospect - ośrodek Kombinatu w byłym więzieniu w okolicach City 17.
- Odessa, Ukraina. Głównym dowodem jest nazwa kryjówki ruchu oporu - New Little Odessa, ulokowanej tuż poza granicami miasta (chociaż najprawdopodobniej pochodzi ona od imienia lidera tej komórki ruchu oporu - Odessy Cubbage). Innym podobieństwem jest bliskość do dużych zbiorników wody, zbliżona architektura i środowisko.
- Sewastopol, Ukraina. Mimo tego, że architektura City 17 ściśle pasuje do wcześniej wymienionych miast to tereny nabrzeżne poza City 17 przypominają wybrzeża morza czarnego w około Sevastopola. Miasto było celem wycieczek turystycznych z całego Związku Radzieckiego, tak więc różnorodność języków opartych na cyrylicy użytej na znakach i pozostałych tekstach, również wydaje się być logiczna. Najważniejszym dowodem potwierdzającym wpływ Sevastopola jest podobieństwo linii brzegowej półwyspu krymskiego do wybrzeży dwóch map z gry. Także ilość występującej zabudowy portowej w niektórych etapach rozgrywki może odwzorowywać Rosyjską bazę marynarki wojennej Morza Czarnego w Sevastopolu.
- Konstanca, Rumunia jest kolejnym prawdopodobnym miastem, ze względu na architekturę wysokich apartamentowców, także wybrzeża wykazują podobieństwo do tych, widzianych w Highway 17. Co więcej, w grze występuje ostrzeżenie o pestycydach, pisane w rumuńskim.
[edytuj] Pozostałe
- Wcielenie elementów typowych dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz Północnej, takich jak Norwegia, Szwecja, Rumunia, Włochy, Polska, Finlandia i Francja jest sugerowane samą lokacją, która jest czymś w rodzaju mieszanki europejskich obszarów i kultury.
- Nazwa City 17 prawdoopodobnie odwołuje się do radzieckiej praktyki numerowania tajnych, zamkniętych baz oraz ośrodków wojskowych, np. Arzamas-16, Krasnoyarsk-26, Tomsk-7 i wielu innych.
Rozdziały, których akcja rozgrywa się w City 17:
- Punkt Wejścia
- "Pamiętny Dzień"
- Droga Przez Kanały
- Pierwszy Antyobywatel
- "Za Freemanem!"
- Nasi Dobroczyńcy (w Cytadeli)
- Czarna Energia (w Cytadeli)
[edytuj] Galeria
[edytuj] Przypisy
Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą City_17. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.