Wybrzeże

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

Wybrzeże
Wrak statku.jpg
Okres w grze Powstanie
Powstanie przed wojną siedmiogodzinną
Przynależność Kombinat, wcześniej Rebelianci
Położenie Wybrzeże
Informacje techniczne
Mapy
  • d1_town_05
  • d2_coast_01 do d1_coast_12
  • d2_loastcoast
Projektanci

Wybrzeże- Wielokilometrowy, nadmorski pas jałowych terenów zwanych nieużytkami, usytuowany pomiędzy miasteczkiem Ravenholm a ośrodkiem więziennym Nova Prospect, z biegnącą wzdłuż niego dawną autostradą 17.

Spis treści

Przegląd

Po opuszczeniu zajętego przez hordy Zombie górniczego miasteczka Ravenholm, Gordon Freeman wkracza na tereny nadmorskie i staje u progu długiej podróży aż do oddalonego Nova Prospect. Ta część rozgrywki jest jedną z najdłuższych w grze, gdzie do przebycia jest kilka realnych kilometrów odludnych obszarów wzdłuż nadmorskiej drogi nr 17.

Wybrzeże jest ogólnie postrzegane jako terytorium zupełnie jałowe, kompletnie wyniszczone przez Kombinat i jego technologię. Reprezentuje ono ciemniejszą stronę dominacji Kombinatu na Ziemi, pokazując zniszczone ekosystemy, wyeksploatowane złoża surowców i brutalną politykę najeźdźców wobec ukrywających się powstańców. Większość obiektów infrastruktury technicznej i komunikacyjnej wzdłuż wybrzeża (np. drogi, mosty, tunele czy linie energetyczne) popadła w ruinę, bądź została zniszczona pod panowaniem obcej rasy.

Tereny te zamieszkane są przez wiele rodzajów dziki stworzeń, głównie pochodzenia pozaziemskiego, które przedostały się z Xen na Ziemię w okresie długotrwałych burz portali. Wiele obszarów zostało skolonizowane przez Antliony, które stanowią problem zarówno dla jednostek Kombinatu, jak i powstańców oraz uchodźców. W celu ograniczenia przemieszczania się tych stworzeń i utworzenia stref bezpieczeństwa obie strony używają tzw. tłuczków, które stanowią dość częsty widok podczas podróży w kierunku Nova Prospect. Innymi dzikimi mieszkańcami terenów nadbrzeżnych są niewielkie, aczkolwiek niebezpieczne headcraby oraz Zombie- efekt połączenia się głowonogów z człowiekiem. Większość pojawiła się tam jeszcze przed wojną siedmiogodzinną, lecz część jest efektem wykorzystania przez Kombinat kapsuł na headcraby w celu zlikwidowania wrogich baz ludzkiej rebelii.

Highway 17

Autostrada 17 jest jedną z wielu autostrad, łączących City 17 z pobliskimi regionami i jedyną, która przebiega bezpośrednio przez teren nabrzeża. Tak jak większość obiektów tego rejonu, autostrada nie jest już utrzymywana, co znacznie odbiło się na jej stanie technicznym. Podróżując wzdłóż tej trasy, można napotkać na zawalone wiadukty, tunele opanowane przez Zombie, osuwiska ziemi, dziury i pęknięcia nawierzchni, czy dziesiątki zardzewiałych wraków dawno porzuconych pojazdów. Droga wije się kilometrami wśród niegdyś malowniczych krajobrazów niemal do samego Nova Prospect. Autostrada przecina kilka niewielkich osad. Niektóre z nich są wyludnione, inne zajęte przez powstańców bądź oddziały Kombinatu, które sformowały szereg blokad i punktów kontrolnych.

Transformacja planety

Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Wyraźna linia osadów morskich

Obszary nadmorskie stanowią niezwykle wstrząsający dowód zaawansowanych działań Kombinatu w zakresie transformacji planety. Działania te objawiają się przede wszystkim w drastycznym obniżeniu się poziomu wszechoceanu. Dowody tego procesu można łatwo odnaleźć na całej długości wybrzeża:

  • nowa, w wielu miejscach daleko wysunięta linia brzegowa,
  • położone w głębi lądu dawne porty, doki i stocznie,
  • osiadłe na odsłoniętym dnie dziesiątki wraków kutrów rybackich.

Od momentu inwazji ogólny poziom wód opadł o mniej-więcej 5 metrów. Jednoznacznie wskazuje na to wyraźna linia osadów, znajdująca się na filarach mostów czy ścianach doków.

Kombinat a rebelianci.

Przed pojawieniem się Gordona, wybrzeże było jednym z niewielu rejonów, gdzie powstańcy mogli zakładać niewielkie bazy bez większych obaw ataku ze strony sił Kombinatu. Bazy były nieliczne i rozproszone, region opustoszały i odizolowany, wojska agresorów nie postrzegały tamtejszych rebeliantów jako znaczącego zagrożenia, wymagającego mobilizacji dostatecznie dużych oddziałów do ich zlikwidowania. Ta delikatna równowaga trwała do czasu ponownego pojawienia się Gordona Freemana. Kombinat rozpoczął akcję "oczyszczania" terenów nadmorskich, w wyniku której wiele baz oporu zostało zniszczonych. Niektóre z nich, np. NLO uniknęła tego losu dzięki wsparciu Freemana. Nie wiadomo czy którakolwiek z baz przetrwała po incydencie w Nova Prospect.

Charakterystyczne lokacje i bazy rebeliantów

Nadbrzeżna baza

Nabrzeżna baza

Nabrzeżna baza usytuowana przy molo nr 87 jest jednym z najważniejszych punktów ruchu oporu nadmorskiego okręgu City 17. Położona u wylotu kopalnii Ravenholm i u początku autostrady 17 oraz samego wybrzeża pełni rolę głównej bazy operacyjnej dla wszystkich placówek rebeliantów wzdłuż linii morza. Dowodzona jest przez doświadczonego członka ruchu oporu o imieniu Leon. Baza posiada jednoosobowy samochód zwiadowczy typu Buggy, wykorzystany przez Gordona do przedostania się w okolice Nova Prospect. Siły kombinatu przypuściły atak na stację tuż przed przybyciem Gordona i z jego pomocą zostały wyparte z terenu.

Information icon.pngOsobny artykuł: Nadbrzeżna baza

Nowa Mała Odessa

Nowa Mała Odessa

Nowa Mała Odessa jest jedną z dwóch głównych baz ruchu oporu na terenie wybrzeża. Placówka dowodzona jest przez pułkownika Odesse Cubbage, od którego nazwiska wzięła się jej nazwa. W czasie podróży wzdłuż linii brzegowej, gracz ma okazję na dokładne obejrzenie bazy z małego budynku po przeciwnej stronie zatoki, w którym Kombinat urządził punkt obserwacyjny. Spoglądając przez stacjonarne urządzenie przypominające lornetkę, widać pułkownika Cubbage podczas rozmowy z G-Manem. Tajemniczy mężczyzna prawdopodobnie przekazał mu wyrzutnię RPG, ostrzegł przed zbliżającym się atakiem Gunskipa i poinstruował by spodziewać się Freemana, który ma odegrać kluczową rolę w działaniach obronnych placówki. Nie wiadomo jakie były dalsze losy bazy po odparciu ataku Kombinatu.

Information icon.pngOsobny artykuł: Nowa Mała Odessa

Stocznie- Dok 137

Dok 137 to niewielka przystań dla statków transportowych. Składa się na nią grupa magazynów, budynki przemysłowe, molo i żuraw portowy. Przez pewien czas obszar był wykorzystywany jako baza rebeliantów, lecz został przejęty przez siły Kombinatu.

Information icon.pngOsobny artykuł: Stocznie

Stacja paliwowa

Stacja paliwowa z usytuowanym przed nią mostem używana jest przez kombinat jako jeden z punktów kontrolnych na drodze do Nova Prospect.

Information icon.pngOsobny artykuł: Stacja paliwowa

Most Kolejowy

Zabudowania przy moście.

Przyczółek składający się z trzypiętrowego domu mieszkalnego oraz kilku mniejszych budynków ulokowanych wokół niego. Całość ulokowana jest w niewielkiej odległości majestatycznego, dwuprzęsłowego mostu kolejowego, znajdującego się pod kontrolą Kombinatu.

Information icon.pngOsobny artykuł: Most



Latarnia morska

Latarnia morska

Latarnia morska jest jedną z ostatnich baz ruchu oporu na drodze Gordona do Nova Prospect, stanowi jednocześnie zakończenie autostrady 17. Przyczółek został zniszczony w wyniku zmasowanego ataku sił Kombinatu.

Information icon.pngOsobny artykuł: Latarnia morska

Obozowisko Vortigauntów

Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Wejście do obozu

Ostatnia, nienazwana baza ruchu oporu zlokalizowana jest w szczelinach skalnych w niewielkiej odległości od latarni morskiej. Obóz otoczony jest przez niebezpieczne tereny lęgowe Antlionów. Stanowi on schronienie dla niewielkiej grupy rebeliantów oraz Vortigauntów. Na wyposażeniu bazy jest jeden sprawny stacjonarny karabin pulsacyjny typu AR2, zabezpieczający główne wejście do obozu przed Antlionami.

Information icon.pngOsobny artykuł: Obozowisko Vortigauntów


Nova Prospekt

Więzienie Nova Prospect

Nova Prospect to dawny kompleks więzienny, przejęty i zaadoptowany przez Kombinat do niewolenia wszelkiego rodzaju przeciwników systemu, i zamieniania ich w jednostki dla niego użyteczne- stalkery i żołnierzy. Przetrzymuje się tu również kwiat ludzkiej inteligencji w celu zebrania wszelkich informacji o Ziemi i jej mieszkańcach zanim dokona się jej transformacja. Przedpola Nova Prospect są gęsto usiane wszelkiego rodzaju fortyfikacjami obronnymi oraz potężnymi tłuczkami, chroniącymi więzienie przed atakami Antlionów. Część fortyfikacji to betonowe bunkry, jeszcze sprzed okresu okupacji Kombinatu, lecz większość z nich to nowoczesne, obce konstrukcje. Całość stanowi doskonałą linię obrony przed ewentualnym atakiem od strony wybrzeża. Nova Prospect zostało zniszczone w wyniku eksplozji superteleportera, co zapoczątkowało Powstanie w City 17.

Information icon.pngOsobny artykuł: Nova Prospect