Łom

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

m (Bot zamienia stare (brzydkie) nazwy infoboxów na nowe.)
 
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 8 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
<ikony>hl1|hl12</ikony>
+
<ikony>hl1|hl2|medalHL</ikony>
{{BronHL infobox
+
{{Broń HL
 
|grafika=Łom.jpg  
 
|grafika=Łom.jpg  
 
|grupa=
 
|grupa=
Linia 24: Linia 24:
 
[[Walter Bannet]]
 
[[Walter Bannet]]
 
|odpowiedniki=Bronie białe
 
|odpowiedniki=Bronie białe
|byt=weapon_crowbar }}
+
|byt=weapon_crowbar
 
+
}}
{{Cytat|Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!|[[Barney Calhoun]]}}
+
{{Cytat|Oh, i jeszcze zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!|"Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!" -[[Barney Calhoun]]}}
 
<br>
 
<br>
 
'''Łom''' (ang.'' Crowbar'') - najbardziej charakterystyczna broń serii ''[[Half-Life]]''. Gordon po raz pierwszy zdobył ją podczas ucieczki z Sektora C kompleksu [[Black Mesa]]. Jest powszechnie używana głównie na początku gry, gdyż w dosyć krótkim czasie gracze przechodzą na bardziej efektywną broń palną. Łom znajduje praktyczne zastosowanie w niszczeniu skrzyń z zapasami, przeróżnych barier takich jak kratka wentylacji albo rozbijanie okien, jak i w zabijaniu niegroźnych przeciwników, np. [[zombie]] i [[headcrab]]ów.
 
'''Łom''' (ang.'' Crowbar'') - najbardziej charakterystyczna broń serii ''[[Half-Life]]''. Gordon po raz pierwszy zdobył ją podczas ucieczki z Sektora C kompleksu [[Black Mesa]]. Jest powszechnie używana głównie na początku gry, gdyż w dosyć krótkim czasie gracze przechodzą na bardziej efektywną broń palną. Łom znajduje praktyczne zastosowanie w niszczeniu skrzyń z zapasami, przeróżnych barier takich jak kratka wentylacji albo rozbijanie okien, jak i w zabijaniu niegroźnych przeciwników, np. [[zombie]] i [[headcrab]]ów.
Linia 33: Linia 33:
 
[[File:Gordon tentacles.jpg|150px|left|thumb|Freeman trzymający swój kultowy łom nad [[Tentacle]] w [[Silo D]] podczas gdy w tle ochroniarz spada w przepaść.]]
 
[[File:Gordon tentacles.jpg|150px|left|thumb|Freeman trzymający swój kultowy łom nad [[Tentacle]] w [[Silo D]] podczas gdy w tle ochroniarz spada w przepaść.]]
  
Zwykłe narzędzie, zostało użyte tutaj jako nadzwyczaj efektywna i uniwersalna broń ręczna, użyteczna do likwidacji małych i/lub odosobnionych wrogów, lub podczas gdy mamy mało amunicji. To bardzo prosta broń - pojedyncza stalowa rura, skrzywiona w kształcie litery S i zakończona zwężeniem u końców, służąca ludziom zazwyczaj jako lewar. Chociaż bohater miota nią dosyć szybko, nie zużywa ona jego wytrzymałości. Dzięki temu, że do łomu nie potrzeba amunicji, wykorzystuje się go jako broń zapasowa (na wszelki wypadek).
+
Zwykłe narzędzie, zostało użyte tutaj jako nadzwyczaj efektywna i uniwersalna broń ręczna, użyteczna do likwidacji małych i/lub odosobnionych wrogów, lub przy niedoborze amunicji. To bardzo prosta broń - pojedynczy stalowy pręt, skrzywiony w kształcie litery S i zakończony zwężeniem u końców, służący ludziom zazwyczaj jako lewar. Chociaż bohater miota nim dosyć szybko, nie zużywa on jego wytrzymałości. Dzięki temu, że do łomu nie potrzeba amunicji, wykorzystuje się go jako broń zapasowa (na wszelki wypadek).
  
[[Gravity Gun]] może być zamiennikiem łomu w ''[[Half-Life 2]]'' i jego epizodach, zważywszy, że jest bezpieczniejszy i szybszy w walce z każdego rodzaju przeciwnikiem, zwłaszcza gdy w pobliżu znajduje się dużo ciężkich przedmiotów. Jedak że, łom jest nadal szybszym narzędziem do rozwalania przeszkód, barykad, czy zblokowanych przejść. Jest również poręczniejszy podczas zabijania [[Headcrab]]ów, gdyż umierają one za pierwszym uderzeniem (używając działka grawitacyjnego za trzeci uderzeniem). Ponadto ciężko jest w nie wycelować działkiem – zwłaszcza w [[Fast Headcrab]].
+
[[Gravity Gun]] może być zamiennikiem łomu w ''[[Half-Life 2]]'' i jego epizodach, zważywszy, że jest bezpieczniejszy i szybszy w walce z każdego rodzaju przeciwnikiem, zwłaszcza gdy w pobliżu znajduje się dużo ciężkich przedmiotów. Łom jest jednak wciąż szybszym narzędziem do rozwalania przeszkód, barykad, czy zablokowanych przejść. Jest również poręczniejszy podczas zabijania [[Headcrab]]ów, gdyż umierają one za pierwszym uderzeniem (używając działka grawitacyjnego - za trzeci uderzeniem). Ponadto ciężko jest w nie wycelować działkiem – zwłaszcza w [[Fast Headcrab]]y.
 +
<br style="clear: left;">
  
 
==Taktyka==
 
==Taktyka==
*Łom jest zazwyczaj bardziej przydatny jako narzędzie niż jako broń. Jest idealny do niszczenia przeszkód, rozwalania obiektów, niszczenia kłódek etc. Łom jest bardzo efektywny podczas walki przeciwko małym oponentom tj. Headcraby lub powolnymi takie jak [[Zombie]]. Łom jest bronią bardzo poręczną gdy wróg jest w zasięgu jego rażenia lub gdy dysponujemy małą ilością amunicji innych broni - wystarcza w zupełności do likwidacji małych celów.
+
*Łom jest zazwyczaj bardziej przydatny jako narzędzie niż jako broń. Jest idealny do niszczenia przeszkód, rozwalania obiektów, niszczenia kłódek itp. Łom jest bardzo efektywny podczas walki przeciwko małym oponentom np. Headcrabom lub powolnym [[Zombie]]. Łom jest bronią bardzo poręczną gdy wróg jest w zasięgu jego rażenia lub przy braku amunicji amunicji do innych broni - wystarcza w zupełności do likwidacji małych celów.
  
*Użycie łomu do walki z [[Overwatch Soldier|żołnierzami Kombinatu]] generalnie nie jest dobrym pomysłem, chyba, że znajdujemy się w bardzo bliskiej odległości i walczymy sam na sam. Jeśli graczowi udało się dotrzeć do żołnierza dostatecznie blisko, może go szybko zabić. Żołnierz będzie nie zdolny do ataku tak długo, jak gracz będzie nieprzerwanie uderzał łomem. Taka taktyka jest również efektywna w [[Half-Life: Source]] przeciwko wrogom takim jak: [[Alien Grunt]] i [[Vortigaunt]]y.
+
*Użycie łomu do walki z [[Overwatch Soldier|żołnierzami Kombinatu]] generalnie nie jest dobrym pomysłem, chyba, że w bardzo bliskiej odległości i sam na sam. Jeśli graczowi udało się dotrzeć do żołnierza dostatecznie blisko, może go szybko zabić. Żołnierz nie będzie zdolny do ataku tak długo, jak gracz będzie nieprzerwanie uderzał łomem. Taka taktyka jest również efektywna w [[Half-Life: Source]] przeciwko wrogom takim jak [[Alien Grunt]] i [[Vortigaunt]]y.
  
*W ''Half-Life 2'' i jego epizodach, Headcraby mają wrodzoną słabość do łomu pomimo, że przyjmują kilka kul z pistoletu, a umierają tylko po jednym uderzeniu z łomu, niezależnie od stanu ich zdrowia. Dlatego też łom jest bardzo efektywną bronią przeciwko dużym grupom Headcrabów. W takim wypadku są dwa typowe wyjścia aby uporać się nimi:
+
*W ''Half-Life 2'' i dodatkach, Headcraby mają wrodzoną słabość do łomu - pomimo, że przyjmują kilka kul z pistoletu, a umierają tylko po jednym uderzeniu z łomu, niezależnie od stanu ich zdrowia. Dlatego też łom jest bardzo efektywną bronią przeciwko dużym grupom Headcrabów. W takim wypadku są dwa typowe wyjścia aby uporać się nimi:
  
:*Jeśli Headcrab nie spodziewa się lub ustawia się do nas po źle wykonanym skoku, bieg na niego i uderzenie go tak szybko jak znajdzie się w zasięgu łomu będzie idealnym wyjściem. Jest to najłatwiejsza droga eliminacji Headcrabów. Ta technika jest mniej efektywna w miejscach gdzie jest ciasno, lub gdy grupa tych stworzeń jest dosyć duża.
+
:*Jeśli Headcrab nie spodziewa się lub ustawia się do ponownego ataku po źle wykonanym skoku to bieg na niego i uderzenie go gdy tylko znajdzie się w zasięgu łomu będzie idealnym wyjściem. Jest to najłatwiejsza droga eliminacji Headcrabów. Ta technika jest mniej efektywna w miejscach gdzie jest ciasno, lub gdy grupa tych stworzeń jest dosyć duża.
 +
:*Druga, bardziej zaawansowana metoda to uderzenie Headcraba łomem, gdy ten jest podczas skoku w powietrzu. Ta technika wymaga dobrego wyczucia i precyzji. Przy spóźnionym ataku Headcrab spowoduje uszczerbek na zdrowiu; przy zbyt szybkim - bohater odsłoni się na atak ze strony Headcraba. Użycie tej taktyki na większych grupach Headcrabów może być niebezpieczne, gdyż można się spodziewać ataków z każdej strony.
  
:*Druga, bardziej zaawansowana metoda to uderzenie Headcraba łomem, gdy ten jest podczas skoku w powietrzu. Ta technika wymaga niesamowitego wyczucia i precyzji. Za późno - Headcrab spowoduje uszczerbek na zdrowiu; zbyt szybko - "machniemy się" i odsłonimy bohatera na atak ze strony Headcraba. Użycie tej taktyki na większych grupach Headcrabów może być niebezpieczne, gdyż możemy się spodziewać ataków z każdej strony.
+
*Łom nie musi być wymierzony centralnie we wroga aby móc zadać nim jakiekolwiek obrażenia. Może być ustawiony w jego kierunku. Dlatego też poruszające się obiekty łatwiej trafić.
  
*Łom nie musi być wymierzony dokładnie (centralnie) we wroga aby móc zadać nim jakiekolwiek obrażenia. Może być ustawiony w jego kierunku. Dlatego też poruszające się obiekty łatwiej trafić.
+
*Zwykły Zombie może być uśmiercony dosyć szybko - już po 5 uderzeniach (normalny poziom trudności), natomiast [[Poison Zombie]] musi zostać uderzony około 15 razy - trzeba jednak uważać na jego powolne ataki. Na czas wykonywania ataku przez Zombie, należy oddalić się na kilka kroków, a gdy Zombie zakończy atak, wrócić do Zombie i kontynuować uderzanie. Łom ma w zasadzie większy zasięg niż łapy zombie, dlatego możliwe jest uderzanie go z  odległości bez ryzyka otrzymania kontrataku. Łom nie spowalnia bohatera gdy nim macha, więc można bez obaw biegać i atakować.
  
*Zwykły Zombie może być uśmiercony dosyć szybko - tylko po 5 uderzeniach (Normal Mode). Natomiast [[Poison Zombie]] musi zostać uderzony mniej więcej 15 razy - trzeba jednak uważać na jego powolne ataki. Na czas wykonywania ataku przez Zombie, powinniśmy cofnąć się kilka kroków do tyłu, gdy Zombie zakończy atak, wracamy ponownie do Zombie i kontynuujemy uderzanie. W zasadzie, łom na większy zasięg niż łapy zombie, dlatego możliwe jest uderzanie go z  odległości bez ryzyka, że zostaniemy przez niego trafieni. Łom nie spowalnia bohatera gdy nim macha. Więc można bez obaw biegać i atakować.
+
*Ogólnie rzecz biorąc, łom jest bronią dobrą na małe grupy wrogów - przy mniejszym ryzyku otoczenia.
  
*Ogólnie rzecz biorąc łom jest bronią dobrą na małe grupy wrogów - mniejsze ryzyko, że zostaniemy przez nich otoczeni.
+
*W starych wersjach ''Half-Life'a'', pierwsze uderzenie powoduje więcej obrażeń, a każde następne powoduje o połowę mniej. W nowszych wersjach, wszystkie uderzenia powodują taką samą ilość obrażeń, co uniemożliwia natychmiastowego zabicia Headcrabów nawet na poziomie "Łatwym" i "Normalnym"
 
+
*W starych wersjach ''Half-Life'a'', pierwsze uderzenie powoduje więcej obrażeń, a każde następne powoduje o połowę mniej. W nowszych wersjach, wszystkie uderzenia powodują taką samą ilość obrażeń, co uniemożliwia natychmiastowego zabicia Headcrabów nawet na poziomie "Easy Mode" i "Normal Mode"
+
  
 
==Występowanie==
 
==Występowanie==
  
 
===''[[Half-Life]]''===
 
===''[[Half-Life]]''===
 
+
Pierwszy łom na swojej drodze Gordon napotyka na poziomie przygotowawczym ''[[Hazard Course]]'', gdzie gracz jest uczony jak się nim posługiwać. Łom, używany niemalże przez całą grę, zostaje znaleziony dopiero w trzecim rozdziale gry, ''[[Unforeseen Consequences]]'' i jest użyty do wybicia szyby w drzwiach. Po tym jak [[Gordon Freeman|Gordon]] zostaje schwytany w rozdziale ''[[Apprehension]]'' i cały jego ekwipunek zostaje zabrany, następny łom znaleziony zostaje na samej górze zgniatarki odpadów. Można zauważyć, że łom można znaleźć w wielu miejscach ośrodka Black Mesa.
Pierwszy łom na swojej drodze napotykamy na poziomie przygotowawczym ''[[Hazard Course]]'', gdzie gracz jest uczony jak się nim posługiwać. Łom, którego używamy niemalże przez całą grę zostaje przez nas znaleziony dopiero w trzecim rozdziale gry ''[[Unforeseen Consequences]]'' i jest użyty do wybicia szyby w drzwiach. Po tym jak [[Gordon Freeman|Gordon]] zostaje schwytany w rozdziale ''[[Apprehension]]'' i cały jego ekwipunek zostaje zabrany, następny łom znaleziony zostaje na samej górze zgniatarki odpadów. Można zauważyć, że łom można znaleźć praktycznie  w wielu miejscach ośrodka Black Messa (prócz ''Unforeseen Consequences''), gdzie łom znajduje się w pokoju z narzędziami nad windą towarową, zaraz na początku rozdziału ''[[Blast Pit]]''.
+
  
 
===''[[Half-Life: Uplink]]''===
 
===''[[Half-Life: Uplink]]''===
 
+
Łom w ''Uplink'' znajduje się w pokoju obsługi krótko po starcie gry, na stole przy skrzynce z narzędziami.
Łom w ''Uplink'' znajdujemy w pokoju obsługi krótko po starcie gry, na stole przy skrzynce z narzędziami.
+
  
 
===''[[Half-Life: Blue Shift]]''===
 
===''[[Half-Life: Blue Shift]]''===
 
+
Łom w ''Blue Shift'' zostaje przez Barneya pierwszy raz znaleziony w drugim rozdziale gry, ''[[Duty Calls]]'', zaraz na zewnątrz windy w której gracz rozpoczyna grę. Jest tam używany do rozwalania tuzinów pudeł znajdujących się w pomieszczeniu. W trakcie dalszej gry, nie można już nigdzie znaleźć łomu, oprócz samego końca gry; [[Walter Bennet]] używa go do otwarcia bramy prowadzącej poza zakład. Jest to jedyna scena w której łom zostaje użyty zgodnie ze swoim przeznaczeniem i zarazem jedyna scena w której korzysta z niego NPC.
Łom w ''Blue Shift'' zostaje przez nas pierwszy raz znaleziony w drugim rozdziale gry, ''[[Duty Calls]]'', zaraz na zewnątrz windy w której gracz rozpoczyna grę. Jest tam używany do rozwalania tuzinów pudeł znajdujących się w pomieszczeniu. W trakcie dalszej gry, nie można już nigdzie znaleźć łomu. Można go znaleźć jedynie przy samym końcu gry; [[Walter Bennet]] używa go do otwarcia bramy prowadzącej poza zakład. Jest to jedyna scena w której łom zostaje użyty zgodnie ze swoim przeznaczeniem i zarazem jedyna scena w której korzysta z niego NPC.
+
  
 
===''[[Half-Life: Decay]]''===
 
===''[[Half-Life: Decay]]''===
 
+
W Decay, w pierwszym rozdziale (''[[Dual Access]]''), można znaleźć dwa łomy. [[Colette Green]] znajduje swój na podłodze zaraz przed wejściem do pomieszczenia znajdującego się pod spektrometrem anty-masy. [[Gina Cross]] znajduje również swój łom - blokuje on mechanizm windy towarowej, która ma dostarczyć cząsteczkę kryształu do komory testowej gdzie pracuje Freeman.
W ''Decay'', w pierwszym rozdziale ''[[Dual Access]]'', można znaleźć dwa łomy. [[Colette Green]] znajduje swój na podłodze zaraz przed wejściem do pomieszczenia znajdującego się pod spektrometrem anty-masy. [[Gina Cross]] znajduje również swój łom - blokuje on mechanizm windy towarowej, która ma dostarczyć cząsteczkę kryształu do komory testowej gdzie pracuje Freeman.
+
 
[[Vortigaunt]]y [[R-4913]] i [[X-8973]] są widziane jak trzymają łomy, podczas rozdziału bonusowego ''[[Xen Attacks]]''.
 
[[Vortigaunt]]y [[R-4913]] i [[X-8973]] są widziane jak trzymają łomy, podczas rozdziału bonusowego ''[[Xen Attacks]]''.
  
 
===''[[Half-Life 2]]''===
 
===''[[Half-Life 2]]''===
 
+
Łom jest pierwszą bronią w grze, pojawia się w rozdziale ''[["Pamiętny Dzień"]]''. Przed tym jak [[Barney Calhoun]] daje Freemanowi łom, woła do niego, "''Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!''", ( co w wolnym tłumaczeniu znaczy "''Oh, i jeszcze zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!''",) co sugeruje, że jest to łom którego Gordon używał podczas [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Jak wiadomo Calhoun podczas wydarzeń mających miejsce w "Blue Shift" znalazł tylko jeden łom, więc nie może to być łom Gordona. Wypowiedź Barneya ma więc tylko charyzmatyczny wydźwięk.
Łom jest pierwszą bronią jaką posługujemy się w grze, w rozdziale ''[["A Red Letter Day"]]''. Przed tym jak [[Barney Calhoun]] daje Freemanowi łom, woła do niego, "''Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!''", ( co w wolnym tłumaczeniu znaczy "''Oh, zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!''",) co sugeruje, że jest to łom którego Gordon używał podczas [[Incydent w Black Mesa|incydentu w Black Mesa]]. Jak wiadomo Calhoun podczas wydarzeń mających miejsce w "Blue Shift" znalazł tylko jeden łom, więc nie może to być łom Gordona. Wypowiedź Barneya ma więc tylko charyzmatyczny wydźwięk.
+
  
 
===''[[Half-Life 2: Episode One]]''===
 
===''[[Half-Life 2: Episode One]]''===
 
+
Łom zostaje znaleziony w grze w rozdziale ''[[Ucieczka Przez Miasto]]'', kiedy to Gordon i [[Alyx Vance|Alyx]] napotykają na swojej drodze Calhouna w apartamentowcu niedaleko [[Szpital]]a. Daje on Gordonowi łom wetknięty w mechanizm do otwierania mostu, żartując "''I don't have many more of these so... try not to lose this one, okay?''" ("''Nie mam już tyle tego na stanie... postaraj się tego nie zgubić, okay?''"), co sugeruje, że Barney może mieć jakiś zapas oryginalnych łomów z Black Mesa.
Łom zostaje znaleziony w grze w rozdziale, ''[[Urban Flight]]'', kiedy to Gordon i [[Alyx Vance|Alyx]] napotykają na swojej drodze Calhoun'a w apartamentowcu niedaleko [[Szpital]]a. Daje on Gordonowi łom wetknięty w mechanizm do otwierania mostu, żartując "''I don't have many more of these so... try not to lose this one, okay?''" ("''Nie mam już tyle tego na stanie... postaraj się tego nie zgubić, okay?''"), co sugeruje, że Barney może mieć jakiś zapas oryginalnych łomów z Black Mesa.
+
  
 
===''[[Half-Life 2: Episode Two]]''===
 
===''[[Half-Life 2: Episode Two]]''===
 
+
W ''Episode Two'', łom znajduje się w pierwszym rozdziale, ''[[Do White Forest]]'', w windzie w opuszczonym kompleksie. Jest on tam wetknięty w mechanizm windy. Zabranie go stamtąd spowoduje, że winda spadnie w dół prosto do gniazda [[Antlion]]ów, i Gordon zostanie on oddzielony od [[Kopalnia Zwycięstwa|Vortigaunta z Kopalni Zwycięstwa]] i Alyx.
W ''Episode Two'', łom znajduje się w pierwszym rozdziale ''[[To The White Forest]]'', we windzie w opuszczonym kompleksie. Jest on tam wetknięty w mechanizm windy. Zabranie go stamtąd spowoduje, że winda spadnie w dół prosto do gniazda [[Antlion]]ów, i Gordon zostanie on oddzielony od [[Kopalnia Zwycięstwa|Vortigaunta z Kopalni Zwycięstwa]] i od Alyx.
+
  
 
===Inne gry Valve ===
 
===Inne gry Valve ===
 
+
*Łom znajduje się również w grze ''[[Team Fortress|Team Fortress Classic]]'' i ''[[Deathmatch Classic]]''. W TFC, jest standardową bronią białą dla każdej klasy, która takowej nie ma. W ''DMC'', jest jedyną bronią białą wykorzystywaną w grze.
*Łom znajduje się również w grze ''[[Team Fortress|Team Fortress Classic]]'' i ''[[Deathmatch Classic]]''. W TFC, jest standardową bronią białą dla każdej klasy, której takowej nie ma. W ''DMC'', jest jedyną bronią białą wykorzystywaną w grze.
+
  
 
*Łom występuje także w grze [[Left 4 Dead]]. W grze [[Louis]] wypowiada kwestię: "''Man, I feel like I'm Gordon Freeman!''".
 
*Łom występuje także w grze [[Left 4 Dead]]. W grze [[Louis]] wypowiada kwestię: "''Man, I feel like I'm Gordon Freeman!''".
  
 
==Ciekawostki==
 
==Ciekawostki==
* Łom jest jedną z najbardziej kultowych broni w historii gier komputerowych. W wielu grach można napotkać różnorakie powiązania z sagą Half-Life, a to właśnie m.in. zasługa łomu.
+
Łom jest jedną z najbardziej kultowych broni w historii gier komputerowych. W wielu grach można napotkać różnorakie powiązania z sagą Half-Life, a to właśnie m.in. zasługa łomu.
 +
* W grze Halo 3, można znaleźć łom leżący na jednej z multiplayerowych map, ''[http://halo.wikia.com/wiki/Sandtrap Sandtrap]''. ''Sandtraps'' (ang. ''[[Ruchome Piaski]]'') jest również nazwą rozdziału ósmego w ''[[Half-Life 2]]'''.
  
:* W grze Halo 3, można znaleźć łom leżący na jednej z multiplayerowych map ''[[w:c:halo:Sandtrap (Level)|Sandtrap]]''. "[[Half-Life 2 storyline#Sandtraps|Sandtraps]]" jest również nazwą rozdziału ósmego w ''[[Half-Life 2]]'''.
+
* W ''[[wpl:Grand Theft Auto: San Andreas|Grand Theft Auto: San Andreas]]'', łom podobny do tego z Half-Life'a jest widziany w [http://www.eeggs.com/images/items/1515.full.jpg Area 69] - placówce badawczej rządu.
  
:* W ''[[w:c:gta:Grand Theft Auto: San Andreas|Grand Theft Auto: San Andreas]]'', łom podobny do tego z Half-Life'a jest widziany w [[w:c:gta:Area 69|Area 69]] - placówce badawczej rządu http://www.eeggs.com/images/items/1515.full.jpg.
+
* W DeusEx, jest pierwszą bronią jaka zostaje wzięta przez gracza. Wygląda niemalże identycznie do łomu z ''Half-Life''a, ale jest krótsza i ma zamalowane obie końcówki.
  
:* W DeusEx, jest pierwszą bronią jaka zostaje wzięta przez gracza. Wygląda niemalże identycznie do łomu z ''Half-Life''a, ale jest krótsza i ma zamalowane obie końcówki.
+
* Na początku gry ''[[wpl:BioShock|BioShock]]'', Atlas prosi gracza aby ten rozejrzał się za "łomem, czy czymś podobnym" aby zniszczyć przeszkodę. Zamiast łomu, znajduje [[klucz francuski]], podobny do tego którego dzierżył [[Adrian Shephard]] w ''[[Half-Life: Opposing Force]]''.
 
+
:* Na początku gry ''[[w:c:bioshock:BioShock|BioShock]]'', [[w:c:bioshock:Atlas|Atlas]] prosi gracza aby ten rozejrzał się za "łomem, czy czymś podobnym" aby zniszczyć przeszkodę. Zamiast łomu, znajduje [[klucz francuski]], podobny do tego którego dzierżył [[Adrian Shephard]] w ''[[Half-Life: Opposing Force]]''.
+
  
 
* W późniejszych rozdziałach ''Half-Life 2'', jeśli Freeman zostanie zabity w pobliżu [[Ruch Oporu|rebeliantów]] i był w trakcie używania łomu, jeden z załogi może podnieść łom, tak jak każdą inną broń używaną przez Ruch Oporu. Jednakże, nie będą oni w stanie jej używać, gdyż nie są zaprogramowani aby móc jej użyć. Po kilku sekundach, wyrzucą go i wezmą z powrotem broń którą wcześniej używali.
 
* W późniejszych rozdziałach ''Half-Life 2'', jeśli Freeman zostanie zabity w pobliżu [[Ruch Oporu|rebeliantów]] i był w trakcie używania łomu, jeden z załogi może podnieść łom, tak jak każdą inną broń używaną przez Ruch Oporu. Jednakże, nie będą oni w stanie jej używać, gdyż nie są zaprogramowani aby móc jej użyć. Po kilku sekundach, wyrzucą go i wezmą z powrotem broń którą wcześniej używali.
Linia 111: Linia 102:
  
 
==Lista dzieł Valve w której występuje ta broń==
 
==Lista dzieł Valve w której występuje ta broń==
 
 
*''[[Half-Life: Day One]]''
 
*''[[Half-Life: Day One]]''
 
*''[[Half-Life]]''
 
*''[[Half-Life]]''
Linia 125: Linia 115:
 
*[[Source Particle Benchmark]]  
 
*[[Source Particle Benchmark]]  
 
*''[[Half-Life 2: Episode Two]]''
 
*''[[Half-Life 2: Episode Two]]''
*''Portal'' (impulse 101 cheat code)
 
 
*''[[The Final Hours of Portal 2]]''
 
*''[[The Final Hours of Portal 2]]''
  
Linia 135: Linia 124:
  
 
{{Bronie}}
 
{{Bronie}}
{{Overwiki|nazwa=Crowbar|adres=http://half-life.wikia.com/wiki/Crowbar}}
+
{{Overwiki|nazwa=Crowbar|adres=http://combineoverwiki.net/wiki/Crowbar}}
 
[[Kategoria:Bronie w Half-Life]]
 
[[Kategoria:Bronie w Half-Life]]
 
[[Kategoria:Bronie w Half-Life 2]]
 
[[Kategoria:Bronie w Half-Life 2]]

Aktualna wersja na dzień 14:34, 16 maj 2015

Łom
Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Przynależność Black Mesa

Rebelianci
HECU

Typ Biała / narzędzie
Używane przez Gordon Freeman

Barney Calhoun
Gina Cross
Colette Green
Walter Bannet

Właściwości
Obrażenia 5 / uderzenie (HL)

25 / uderzenie (HL2)

Rozrzut Mały
Prędkość pocisku Szybko (HL)

Wolno (HL2)

Komenda weapon_crowbar
Odpowiedniki Bronie białe

Oh, i jeszcze zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!

"Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!" -Barney Calhoun


Łom (ang. Crowbar) - najbardziej charakterystyczna broń serii Half-Life. Gordon po raz pierwszy zdobył ją podczas ucieczki z Sektora C kompleksu Black Mesa. Jest powszechnie używana głównie na początku gry, gdyż w dosyć krótkim czasie gracze przechodzą na bardziej efektywną broń palną. Łom znajduje praktyczne zastosowanie w niszczeniu skrzyń z zapasami, przeróżnych barier takich jak kratka wentylacji albo rozbijanie okien, jak i w zabijaniu niegroźnych przeciwników, np. zombie i headcrabów.

Spis treści

[edytuj] Ogólnie

Freeman trzymający swój kultowy łom nad Tentacle w Silo D podczas gdy w tle ochroniarz spada w przepaść.

Zwykłe narzędzie, zostało użyte tutaj jako nadzwyczaj efektywna i uniwersalna broń ręczna, użyteczna do likwidacji małych i/lub odosobnionych wrogów, lub przy niedoborze amunicji. To bardzo prosta broń - pojedynczy stalowy pręt, skrzywiony w kształcie litery S i zakończony zwężeniem u końców, służący ludziom zazwyczaj jako lewar. Chociaż bohater miota nim dosyć szybko, nie zużywa on jego wytrzymałości. Dzięki temu, że do łomu nie potrzeba amunicji, wykorzystuje się go jako broń zapasowa (na wszelki wypadek).

Gravity Gun może być zamiennikiem łomu w Half-Life 2 i jego epizodach, zważywszy, że jest bezpieczniejszy i szybszy w walce z każdego rodzaju przeciwnikiem, zwłaszcza gdy w pobliżu znajduje się dużo ciężkich przedmiotów. Łom jest jednak wciąż szybszym narzędziem do rozwalania przeszkód, barykad, czy zablokowanych przejść. Jest również poręczniejszy podczas zabijania Headcrabów, gdyż umierają one za pierwszym uderzeniem (używając działka grawitacyjnego - za trzeci uderzeniem). Ponadto ciężko jest w nie wycelować działkiem – zwłaszcza w Fast Headcraby.

[edytuj] Taktyka

  • Łom jest zazwyczaj bardziej przydatny jako narzędzie niż jako broń. Jest idealny do niszczenia przeszkód, rozwalania obiektów, niszczenia kłódek itp. Łom jest bardzo efektywny podczas walki przeciwko małym oponentom np. Headcrabom lub powolnym Zombie. Łom jest bronią bardzo poręczną gdy wróg jest w zasięgu jego rażenia lub przy braku amunicji amunicji do innych broni - wystarcza w zupełności do likwidacji małych celów.
  • Użycie łomu do walki z żołnierzami Kombinatu generalnie nie jest dobrym pomysłem, chyba, że w bardzo bliskiej odległości i sam na sam. Jeśli graczowi udało się dotrzeć do żołnierza dostatecznie blisko, może go szybko zabić. Żołnierz nie będzie zdolny do ataku tak długo, jak gracz będzie nieprzerwanie uderzał łomem. Taka taktyka jest również efektywna w Half-Life: Source przeciwko wrogom takim jak Alien Grunt i Vortigaunty.
  • W Half-Life 2 i dodatkach, Headcraby mają wrodzoną słabość do łomu - pomimo, że przyjmują kilka kul z pistoletu, a umierają tylko po jednym uderzeniu z łomu, niezależnie od stanu ich zdrowia. Dlatego też łom jest bardzo efektywną bronią przeciwko dużym grupom Headcrabów. W takim wypadku są dwa typowe wyjścia aby uporać się nimi:
  • Jeśli Headcrab nie spodziewa się lub ustawia się do ponownego ataku po źle wykonanym skoku to bieg na niego i uderzenie go gdy tylko znajdzie się w zasięgu łomu będzie idealnym wyjściem. Jest to najłatwiejsza droga eliminacji Headcrabów. Ta technika jest mniej efektywna w miejscach gdzie jest ciasno, lub gdy grupa tych stworzeń jest dosyć duża.
  • Druga, bardziej zaawansowana metoda to uderzenie Headcraba łomem, gdy ten jest podczas skoku w powietrzu. Ta technika wymaga dobrego wyczucia i precyzji. Przy spóźnionym ataku Headcrab spowoduje uszczerbek na zdrowiu; przy zbyt szybkim - bohater odsłoni się na atak ze strony Headcraba. Użycie tej taktyki na większych grupach Headcrabów może być niebezpieczne, gdyż można się spodziewać ataków z każdej strony.
  • Łom nie musi być wymierzony centralnie we wroga aby móc zadać nim jakiekolwiek obrażenia. Może być ustawiony w jego kierunku. Dlatego też poruszające się obiekty łatwiej trafić.
  • Zwykły Zombie może być uśmiercony dosyć szybko - już po 5 uderzeniach (normalny poziom trudności), natomiast Poison Zombie musi zostać uderzony około 15 razy - trzeba jednak uważać na jego powolne ataki. Na czas wykonywania ataku przez Zombie, należy oddalić się na kilka kroków, a gdy Zombie zakończy atak, wrócić do Zombie i kontynuować uderzanie. Łom ma w zasadzie większy zasięg niż łapy zombie, dlatego możliwe jest uderzanie go z odległości bez ryzyka otrzymania kontrataku. Łom nie spowalnia bohatera gdy nim macha, więc można bez obaw biegać i atakować.
  • Ogólnie rzecz biorąc, łom jest bronią dobrą na małe grupy wrogów - przy mniejszym ryzyku otoczenia.
  • W starych wersjach Half-Life'a, pierwsze uderzenie powoduje więcej obrażeń, a każde następne powoduje o połowę mniej. W nowszych wersjach, wszystkie uderzenia powodują taką samą ilość obrażeń, co uniemożliwia natychmiastowego zabicia Headcrabów nawet na poziomie "Łatwym" i "Normalnym"

[edytuj] Występowanie

[edytuj] Half-Life

Pierwszy łom na swojej drodze Gordon napotyka na poziomie przygotowawczym Hazard Course, gdzie gracz jest uczony jak się nim posługiwać. Łom, używany niemalże przez całą grę, zostaje znaleziony dopiero w trzecim rozdziale gry, Unforeseen Consequences i jest użyty do wybicia szyby w drzwiach. Po tym jak Gordon zostaje schwytany w rozdziale Apprehension i cały jego ekwipunek zostaje zabrany, następny łom znaleziony zostaje na samej górze zgniatarki odpadów. Można zauważyć, że łom można znaleźć w wielu miejscach ośrodka Black Mesa.

[edytuj] Half-Life: Uplink

Łom w Uplink znajduje się w pokoju obsługi krótko po starcie gry, na stole przy skrzynce z narzędziami.

[edytuj] Half-Life: Blue Shift

Łom w Blue Shift zostaje przez Barneya pierwszy raz znaleziony w drugim rozdziale gry, Duty Calls, zaraz na zewnątrz windy w której gracz rozpoczyna grę. Jest tam używany do rozwalania tuzinów pudeł znajdujących się w pomieszczeniu. W trakcie dalszej gry, nie można już nigdzie znaleźć łomu, oprócz samego końca gry; Walter Bennet używa go do otwarcia bramy prowadzącej poza zakład. Jest to jedyna scena w której łom zostaje użyty zgodnie ze swoim przeznaczeniem i zarazem jedyna scena w której korzysta z niego NPC.

[edytuj] Half-Life: Decay

W Decay, w pierwszym rozdziale (Dual Access), można znaleźć dwa łomy. Colette Green znajduje swój na podłodze zaraz przed wejściem do pomieszczenia znajdującego się pod spektrometrem anty-masy. Gina Cross znajduje również swój łom - blokuje on mechanizm windy towarowej, która ma dostarczyć cząsteczkę kryształu do komory testowej gdzie pracuje Freeman. Vortigaunty R-4913 i X-8973 są widziane jak trzymają łomy, podczas rozdziału bonusowego Xen Attacks.

[edytuj] Half-Life 2

Łom jest pierwszą bronią w grze, pojawia się w rozdziale "Pamiętny Dzień". Przed tym jak Barney Calhoun daje Freemanowi łom, woła do niego, "Oh, and before I forget! I think you dropped this back in Black Mesa!", ( co w wolnym tłumaczeniu znaczy "Oh, i jeszcze zanim zapomnę! Chyba zgubiłeś to w Black Mesa!",) co sugeruje, że jest to łom którego Gordon używał podczas incydentu w Black Mesa. Jak wiadomo Calhoun podczas wydarzeń mających miejsce w "Blue Shift" znalazł tylko jeden łom, więc nie może to być łom Gordona. Wypowiedź Barneya ma więc tylko charyzmatyczny wydźwięk.

[edytuj] Half-Life 2: Episode One

Łom zostaje znaleziony w grze w rozdziale Ucieczka Przez Miasto, kiedy to Gordon i Alyx napotykają na swojej drodze Calhouna w apartamentowcu niedaleko Szpitala. Daje on Gordonowi łom wetknięty w mechanizm do otwierania mostu, żartując "I don't have many more of these so... try not to lose this one, okay?" ("Nie mam już tyle tego na stanie... postaraj się tego nie zgubić, okay?"), co sugeruje, że Barney może mieć jakiś zapas oryginalnych łomów z Black Mesa.

[edytuj] Half-Life 2: Episode Two

W Episode Two, łom znajduje się w pierwszym rozdziale, Do White Forest, w windzie w opuszczonym kompleksie. Jest on tam wetknięty w mechanizm windy. Zabranie go stamtąd spowoduje, że winda spadnie w dół prosto do gniazda Antlionów, i Gordon zostanie on oddzielony od Vortigaunta z Kopalni Zwycięstwa i Alyx.

[edytuj] Inne gry Valve

  • Łom znajduje się również w grze Team Fortress Classic i Deathmatch Classic. W TFC, jest standardową bronią białą dla każdej klasy, która takowej nie ma. W DMC, jest jedyną bronią białą wykorzystywaną w grze.
  • Łom występuje także w grze Left 4 Dead. W grze Louis wypowiada kwestię: "Man, I feel like I'm Gordon Freeman!".

[edytuj] Ciekawostki

Łom jest jedną z najbardziej kultowych broni w historii gier komputerowych. W wielu grach można napotkać różnorakie powiązania z sagą Half-Life, a to właśnie m.in. zasługa łomu.

  • W grze Halo 3, można znaleźć łom leżący na jednej z multiplayerowych map, Sandtrap. Sandtraps (ang. Ruchome Piaski) jest również nazwą rozdziału ósmego w Half-Life 2'.
  • W DeusEx, jest pierwszą bronią jaka zostaje wzięta przez gracza. Wygląda niemalże identycznie do łomu z Half-Lifea, ale jest krótsza i ma zamalowane obie końcówki.
  • W późniejszych rozdziałach Half-Life 2, jeśli Freeman zostanie zabity w pobliżu rebeliantów i był w trakcie używania łomu, jeden z załogi może podnieść łom, tak jak każdą inną broń używaną przez Ruch Oporu. Jednakże, nie będą oni w stanie jej używać, gdyż nie są zaprogramowani aby móc jej użyć. Po kilku sekundach, wyrzucą go i wezmą z powrotem broń którą wcześniej używali.
  • W plikach gry Half-Life 2, dźwięk uderzającego łomu jest nazwany "iceaxe_swing1.wav". Zapewne jest to dźwięk broni białej wyciętej z gry, czyli Czekana.
  • Jedno z osiągnięć do zdobycia o nazwie "Trusty Hardware" w grze Half-Life 2, to odnalezienie przez gracza łomu.

[edytuj] Lista dzieł Valve w której występuje ta broń

[edytuj] Galeria

Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Crowbar. Lista autorów jest dostępna w historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.