Wybrzeże
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
(medal) |
m (→Nowa Mała Odessa) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 5 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | <ikony>hl2|opor|komb|medalHL</ikony> | |
{{Lokacja infobox | {{Lokacja infobox | ||
|grafika=Wrak statku.jpg | |grafika=Wrak statku.jpg | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
*[[David Sawyer]] (mapy) | *[[David Sawyer]] (mapy) | ||
}} | }} | ||
− | '''Wybrzeże''' | + | '''Wybrzeże''' – wielokilometrowy, nadmorski pas jałowych terenów zwanych [[Nieużytki|nieużytkami]], usytuowany pomiędzy miasteczkiem [[Ravenholm]] a ośrodkiem więziennym [[Nova Prospect]], z biegnącą wzdłuż niego dawną autostradą 17. |
− | =Przegląd= | + | ==Przegląd== |
Po opuszczeniu zajętego przez hordy [[Zombie]] górniczego miasteczka [[Ravenholm]], [[Gordon Freeman]] wkracza na tereny nadmorskie i staje u progu długiej podróży aż do oddalonego [[Nova Prospect]]. Ta część rozgrywki jest jedną z najdłuższych w grze, gdzie do przebycia jest kilka realnych kilometrów odludnych obszarów wzdłuż nadmorskiej drogi nr 17. | Po opuszczeniu zajętego przez hordy [[Zombie]] górniczego miasteczka [[Ravenholm]], [[Gordon Freeman]] wkracza na tereny nadmorskie i staje u progu długiej podróży aż do oddalonego [[Nova Prospect]]. Ta część rozgrywki jest jedną z najdłuższych w grze, gdzie do przebycia jest kilka realnych kilometrów odludnych obszarów wzdłuż nadmorskiej drogi nr 17. | ||
Linia 30: | Linia 30: | ||
==Highway 17== | ==Highway 17== | ||
− | Autostrada 17 jest jedną z wielu autostrad, łączących [[City 17]] z pobliskimi regionami i jedyną, która przebiega bezpośrednio przez teren nabrzeża. Tak jak większość obiektów tego rejonu, autostrada nie jest już utrzymywana, co znacznie odbiło się na jej stanie technicznym. Podróżując | + | Autostrada 17 jest jedną z wielu autostrad, łączących [[City 17]] z pobliskimi regionami i jedyną, która przebiega bezpośrednio przez teren nabrzeża. Tak jak większość obiektów tego rejonu, autostrada nie jest już utrzymywana, co znacznie odbiło się na jej stanie technicznym. Podróżując wzdłuż tej trasy, można napotkać na zawalone wiadukty, tunele opanowane przez Zombie, osuwiska ziemi, dziury i pęknięcia nawierzchni, czy dziesiątki zardzewiałych wraków dawno porzuconych pojazdów. Droga wije się kilometrami wśród niegdyś malowniczych krajobrazów niemal do samego Nova Prospekt. Autostrada przecina kilka niewielkich osad. Niektóre z nich są wyludnione, inne zajęte przez powstańców bądź oddziały Kombinatu, które sformowały szereg blokad i punktów kontrolnych. |
==Transformacja planety== | ==Transformacja planety== | ||
Linia 53: | Linia 53: | ||
===Nowa Mała Odessa=== | ===Nowa Mała Odessa=== | ||
[[Plik:NMO.jpg|thumb|right|Nowa Mała Odessa]] | [[Plik:NMO.jpg|thumb|right|Nowa Mała Odessa]] | ||
− | Nowa Mała Odessa jest jedną z dwóch głównych baz ruchu oporu na terenie wybrzeża. Placówka dowodzona jest przez pułkownika [[Odessa Cubbage|Odesse Cubbage]], od którego nazwiska wzięła się jej nazwa. W czasie podróży wzdłuż linii brzegowej, gracz ma okazję na dokładne obejrzenie bazy z małego budynku po przeciwnej stronie zatoki, w którym Kombinat urządził punkt obserwacyjny. Spoglądając przez stacjonarne urządzenie przypominające lornetkę, widać pułkownika Cubbage podczas rozmowy z [[G-Man|G-Manem]]. Tajemniczy mężczyzna prawdopodobnie przekazał mu wyrzutnię [[RPG]], ostrzegł przed zbliżającym się atakiem [[Gunship| | + | Nowa Mała Odessa jest jedną z dwóch głównych baz ruchu oporu na terenie wybrzeża. Placówka dowodzona jest przez pułkownika [[Odessa Cubbage|Odesse Cubbage]], od którego nazwiska wzięła się jej nazwa. W czasie podróży wzdłuż linii brzegowej, gracz ma okazję na dokładne obejrzenie bazy z małego budynku po przeciwnej stronie zatoki, w którym Kombinat urządził punkt obserwacyjny. Spoglądając przez stacjonarne urządzenie przypominające lornetkę, widać pułkownika Cubbage podczas rozmowy z [[G-Man|G-Manem]]. Tajemniczy mężczyzna prawdopodobnie przekazał mu wyrzutnię [[RPG]], ostrzegł przed zbliżającym się atakiem [[Gunship|Gunshipa]] i poinstruował by spodziewać się Freemana, który ma odegrać kluczową rolę w działaniach obronnych placówki. Nie wiadomo jakie były dalsze losy bazy po odparciu ataku Kombinatu. |
{{main|Nowa Mała Odessa}} | {{main|Nowa Mała Odessa}} | ||
Linia 81: | Linia 81: | ||
===Nova Prospekt=== | ===Nova Prospekt=== | ||
− | [[Plik:HalfLife2 NovaProspekt.jpg|thumb|right|Więzienie Nova | + | [[Plik:HalfLife2 NovaProspekt.jpg|thumb|right|Więzienie Nova Prospekt]] |
− | Nova | + | Nova Prospekt to dawny kompleks więzienny, przejęty i zaadoptowany przez Kombinat do niewolenia wszelkiego rodzaju przeciwników systemu, i zamieniania ich w jednostki dla niego użyteczne- [[stalker|stalkery]] i [[Overwatch Soldier|żołnierzy]]. Przetrzymuje się tu również kwiat ludzkiej inteligencji w celu zebrania wszelkich informacji o Ziemi i jej mieszkańcach zanim dokona się jej transformacja. |
− | Przedpola Nova | + | Przedpola Nova Prospekt są gęsto usiane wszelkiego rodzaju fortyfikacjami obronnymi oraz potężnymi tłuczkami, chroniącymi więzienie przed atakami Antlionów. Część fortyfikacji to betonowe bunkry, jeszcze sprzed okresu okupacji Kombinatu, lecz większość z nich to nowoczesne, obce konstrukcje. Całość stanowi doskonałą linię obrony przed ewentualnym atakiem od strony wybrzeża. Nova Prospekt zostało zniszczone w wyniku eksplozji superteleportera, co zapoczątkowało [[Powstanie]] w City 17. |
− | {{main|Nova | + | {{main|Nova Prospekt}} |
{{Lokacje}} | {{Lokacje}} | ||
[[Kategoria: Lokacje z Half-Life 2]] | [[Kategoria: Lokacje z Half-Life 2]] | ||
+ | |||
+ | [[overwiki:The Coast]] | ||
+ | [[wikipedia:Locations in the Half-Life series#Highway 17]] | ||
+ | [[wikipediapl:Wybrzeże (Half-Life 2)]] |
Aktualna wersja na dzień 19:54, 27 lis 2019
Wybrzeże | |
Okres w grze | Powstanie |
Powstanie | przed wojną siedmiogodzinną |
Przynależność | Kombinat, wcześniej Rebelianci |
Położenie | Wybrzeże |
Informacje techniczne | |
Mapy |
|
Projektanci |
|
Wybrzeże – wielokilometrowy, nadmorski pas jałowych terenów zwanych nieużytkami, usytuowany pomiędzy miasteczkiem Ravenholm a ośrodkiem więziennym Nova Prospect, z biegnącą wzdłuż niego dawną autostradą 17.
Spis treści |
[edytuj] Przegląd
Po opuszczeniu zajętego przez hordy Zombie górniczego miasteczka Ravenholm, Gordon Freeman wkracza na tereny nadmorskie i staje u progu długiej podróży aż do oddalonego Nova Prospect. Ta część rozgrywki jest jedną z najdłuższych w grze, gdzie do przebycia jest kilka realnych kilometrów odludnych obszarów wzdłuż nadmorskiej drogi nr 17.
Wybrzeże jest ogólnie postrzegane jako terytorium zupełnie jałowe, kompletnie wyniszczone przez Kombinat i jego technologię. Reprezentuje ono ciemniejszą stronę dominacji Kombinatu na Ziemi, pokazując zniszczone ekosystemy, wyeksploatowane złoża surowców i brutalną politykę najeźdźców wobec ukrywających się powstańców. Większość obiektów infrastruktury technicznej i komunikacyjnej wzdłuż wybrzeża (np. drogi, mosty, tunele czy linie energetyczne) popadła w ruinę, bądź została zniszczona pod panowaniem obcej rasy.
Tereny te zamieszkane są przez wiele rodzajów dziki stworzeń, głównie pochodzenia pozaziemskiego, które przedostały się z Xen na Ziemię w okresie długotrwałych burz portali. Wiele obszarów zostało skolonizowane przez Antliony, które stanowią problem zarówno dla jednostek Kombinatu, jak i powstańców oraz uchodźców. W celu ograniczenia przemieszczania się tych stworzeń i utworzenia stref bezpieczeństwa obie strony używają tzw. tłuczków, które stanowią dość częsty widok podczas podróży w kierunku Nova Prospect. Innymi dzikimi mieszkańcami terenów nadbrzeżnych są niewielkie, aczkolwiek niebezpieczne headcraby oraz Zombie- efekt połączenia się głowonogów z człowiekiem. Większość pojawiła się tam jeszcze przed wojną siedmiogodzinną, lecz część jest efektem wykorzystania przez Kombinat kapsuł na headcraby w celu zlikwidowania wrogich baz ludzkiej rebelii.
[edytuj] Highway 17
Autostrada 17 jest jedną z wielu autostrad, łączących City 17 z pobliskimi regionami i jedyną, która przebiega bezpośrednio przez teren nabrzeża. Tak jak większość obiektów tego rejonu, autostrada nie jest już utrzymywana, co znacznie odbiło się na jej stanie technicznym. Podróżując wzdłuż tej trasy, można napotkać na zawalone wiadukty, tunele opanowane przez Zombie, osuwiska ziemi, dziury i pęknięcia nawierzchni, czy dziesiątki zardzewiałych wraków dawno porzuconych pojazdów. Droga wije się kilometrami wśród niegdyś malowniczych krajobrazów niemal do samego Nova Prospekt. Autostrada przecina kilka niewielkich osad. Niektóre z nich są wyludnione, inne zajęte przez powstańców bądź oddziały Kombinatu, które sformowały szereg blokad i punktów kontrolnych.
[edytuj] Transformacja planety
Obszary nadmorskie stanowią niezwykle wstrząsający dowód zaawansowanych działań Kombinatu w zakresie transformacji planety. Działania te objawiają się przede wszystkim w drastycznym obniżeniu się poziomu wszechoceanu. Dowody tego procesu można łatwo odnaleźć na całej długości wybrzeża:
- nowa, w wielu miejscach daleko wysunięta linia brzegowa,
- położone w głębi lądu dawne porty, doki i stocznie,
- osiadłe na odsłoniętym dnie dziesiątki wraków kutrów rybackich.
Od momentu inwazji ogólny poziom wód opadł o mniej-więcej 5 metrów. Jednoznacznie wskazuje na to wyraźna linia osadów, znajdująca się na filarach mostów czy ścianach doków.
[edytuj] Kombinat a rebelianci.
Przed pojawieniem się Gordona, wybrzeże było jednym z niewielu rejonów, gdzie powstańcy mogli zakładać niewielkie bazy bez większych obaw ataku ze strony sił Kombinatu. Bazy były nieliczne i rozproszone, region opustoszały i odizolowany, wojska agresorów nie postrzegały tamtejszych rebeliantów jako znaczącego zagrożenia, wymagającego mobilizacji dostatecznie dużych oddziałów do ich zlikwidowania. Ta delikatna równowaga trwała do czasu ponownego pojawienia się Gordona Freemana. Kombinat rozpoczął akcję "oczyszczania" terenów nadmorskich, w wyniku której wiele baz oporu zostało zniszczonych. Niektóre z nich, np. NLO uniknęła tego losu dzięki wsparciu Freemana. Nie wiadomo czy którakolwiek z baz przetrwała po incydencie w Nova Prospect.
[edytuj] Charakterystyczne lokacje i bazy rebeliantów
[edytuj] Nadbrzeżna baza
Nabrzeżna baza usytuowana przy molo nr 87 jest jednym z najważniejszych punktów ruchu oporu nadmorskiego okręgu City 17. Położona u wylotu kopalnii Ravenholm i u początku autostrady 17 oraz samego wybrzeża pełni rolę głównej bazy operacyjnej dla wszystkich placówek rebeliantów wzdłuż linii morza. Dowodzona jest przez doświadczonego członka ruchu oporu o imieniu Leon. Baza posiada jednoosobowy samochód zwiadowczy typu Buggy, wykorzystany przez Gordona do przedostania się w okolice Nova Prospect. Siły kombinatu przypuściły atak na stację tuż przed przybyciem Gordona i z jego pomocą zostały wyparte z terenu.
Osobny artykuł: Nadbrzeżna baza
[edytuj] Nowa Mała Odessa
Nowa Mała Odessa jest jedną z dwóch głównych baz ruchu oporu na terenie wybrzeża. Placówka dowodzona jest przez pułkownika Odesse Cubbage, od którego nazwiska wzięła się jej nazwa. W czasie podróży wzdłuż linii brzegowej, gracz ma okazję na dokładne obejrzenie bazy z małego budynku po przeciwnej stronie zatoki, w którym Kombinat urządził punkt obserwacyjny. Spoglądając przez stacjonarne urządzenie przypominające lornetkę, widać pułkownika Cubbage podczas rozmowy z G-Manem. Tajemniczy mężczyzna prawdopodobnie przekazał mu wyrzutnię RPG, ostrzegł przed zbliżającym się atakiem Gunshipa i poinstruował by spodziewać się Freemana, który ma odegrać kluczową rolę w działaniach obronnych placówki. Nie wiadomo jakie były dalsze losy bazy po odparciu ataku Kombinatu.
Osobny artykuł: Nowa Mała Odessa
[edytuj] Stocznie- Dok 137
Dok 137 to niewielka przystań dla statków transportowych. Składa się na nią grupa magazynów, budynki przemysłowe, molo i żuraw portowy. Przez pewien czas obszar był wykorzystywany jako baza rebeliantów, lecz został przejęty przez siły Kombinatu.
Osobny artykuł: Stocznie
[edytuj] Stacja paliwowa
Stacja paliwowa z usytuowanym przed nią mostem używana jest przez kombinat jako jeden z punktów kontrolnych na drodze do Nova Prospect.
Osobny artykuł: Stacja paliwowa
[edytuj] Most Kolejowy
Przyczółek składający się z trzypiętrowego domu mieszkalnego oraz kilku mniejszych budynków ulokowanych wokół niego. Całość ulokowana jest w niewielkiej odległości majestatycznego, dwuprzęsłowego mostu kolejowego, znajdującego się pod kontrolą Kombinatu.
Osobny artykuł: Most
[edytuj] Latarnia morska
Latarnia morska jest jedną z ostatnich baz ruchu oporu na drodze Gordona do Nova Prospect, stanowi jednocześnie zakończenie autostrady 17. Przyczółek został zniszczony w wyniku zmasowanego ataku sił Kombinatu.
Osobny artykuł: Latarnia morska
[edytuj] Obozowisko Vortigauntów
Ostatnia, nienazwana baza ruchu oporu zlokalizowana jest w szczelinach skalnych w niewielkiej odległości od latarni morskiej. Obóz otoczony jest przez niebezpieczne tereny lęgowe Antlionów. Stanowi on schronienie dla niewielkiej grupy rebeliantów oraz Vortigauntów. Na wyposażeniu bazy jest jeden sprawny stacjonarny karabin pulsacyjny typu AR2, zabezpieczający główne wejście do obozu przed Antlionami.
Osobny artykuł: Obozowisko Vortigauntów
[edytuj] Nova Prospekt
Nova Prospekt to dawny kompleks więzienny, przejęty i zaadoptowany przez Kombinat do niewolenia wszelkiego rodzaju przeciwników systemu, i zamieniania ich w jednostki dla niego użyteczne- stalkery i żołnierzy. Przetrzymuje się tu również kwiat ludzkiej inteligencji w celu zebrania wszelkich informacji o Ziemi i jej mieszkańcach zanim dokona się jej transformacja. Przedpola Nova Prospekt są gęsto usiane wszelkiego rodzaju fortyfikacjami obronnymi oraz potężnymi tłuczkami, chroniącymi więzienie przed atakami Antlionów. Część fortyfikacji to betonowe bunkry, jeszcze sprzed okresu okupacji Kombinatu, lecz większość z nich to nowoczesne, obce konstrukcje. Całość stanowi doskonałą linię obrony przed ewentualnym atakiem od strony wybrzeża. Nova Prospekt zostało zniszczone w wyniku eksplozji superteleportera, co zapoczątkowało Powstanie w City 17.
Osobny artykuł: Nova Prospekt