Barnacle
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (galeria) |
|||
Linia 14: | Linia 14: | ||
*npc_barnacle (HL2)}} | *npc_barnacle (HL2)}} | ||
− | '''Barnacle''' (ang. ''ukwiał'') - statyczny, zwisający z sufitów rodzaj obcego z [[Xen]]. Pojawia się po raz pierwszy w [[Half-Life]] w rozdziele ''[[Unforeseen Consequences]]'', przeniesiony na Ziemię podczas [[Incydent w Black Mesa|Incydentu w Black Mesa]]. Zdobywa pożywienie za pomocą długiego, lepkiego języka, za pomocą którego potrafi łapać i wciągać inne stworzenia do otworu gębowego. Łatwo go zabić z dystansu | + | '''Barnacle''' (ang. ''ukwiał'') - statyczny, zwisający z sufitów rodzaj obcego z [[Xen]]. Pojawia się po raz pierwszy w [[Half-Life]] w rozdziele ''[[Unforeseen Consequences]]'', przeniesiony na Ziemię podczas [[Incydent w Black Mesa|Incydentu w Black Mesa]]. Zdobywa pożywienie za pomocą długiego, lepkiego języka, za pomocą którego potrafi łapać i wciągać inne stworzenia do otworu gębowego. Łatwo go zabić z dystansu. Często spotykany w grupach. |
== Wygląd == | == Wygląd == |
Wersja z 16:35, 1 sie 2016
Barnacle | |
Okres występowania | Incydent w Black Mesa, Powstanie |
Przynależność | Xen |
Bronie | język |
Informacje techniczne | |
Projektant | Ted Backman |
Byt |
|
Barnacle (ang. ukwiał) - statyczny, zwisający z sufitów rodzaj obcego z Xen. Pojawia się po raz pierwszy w Half-Life w rozdziele Unforeseen Consequences, przeniesiony na Ziemię podczas Incydentu w Black Mesa. Zdobywa pożywienie za pomocą długiego, lepkiego języka, za pomocą którego potrafi łapać i wciągać inne stworzenia do otworu gębowego. Łatwo go zabić z dystansu. Często spotykany w grupach.
Spis treści |
Wygląd
Fizycznie, barnacle, zgodnie z nazwą, przypomina przerośnięty ukwiał posiadający paszczę, pełną cienkich i ostrych zębów. Posiadają silnie umięśniony język, pełniący również funkcję macki, który może zostać całkowicie schowany lub spuszczony do poziomu ziemi. Barnacle'e przyczepiają się do stropów, skąd wypuszczają swoje kleiste języki i oczekują na ofiarę. Choć występują praktycznie w każdym środowisku, preferują raczej miejsca wilgotne.
Barnacle są stosunkowo mało wytrzymałe, wystarczy kilka strzałów z pistoletu 9 mm by je zabić. Ze względu na fakt, że nie mogą się one poruszać, łatwo je wyeliminować z oddali. Najlepszą bronią przeciwko tym stworzeniom jest łom, jeden cios wystarcza, żeby pozbawić je życia. Po śmierci, zwykle wypluwają one kości i pozostałości niedawno pożartych ofiar. W Opposing Force, jeden z naukowców wspomina, że usuwano barnacle'a z jego "miejsca narodzin". Sugeruje to, że spędzają one całe swoje życie "przyklejone" do miejsca, w którym się uformowały. Jednakże, nieznany pozostaje sposób rozmnażania się barnacle'i, ani to jak ich potomstwo przemieszcza się i "przytwierdza" do stropów. Prawdziwe pąkle, przemieszczają się podczas larwalnego stadium rozwoju, wykorzystując do tego ruchy oceanów. Jednak żadna inna faza rozwoju, poza dojrzałymi osobnikami, nie została w grach zaobserwowana.
Opis
Barnacle'e są stosunkowo prostymi stworzeniami. Nie posiadają żadnego szczególnie wyostrzonego zmysłu (jedynie wrażliwy na dotyk język), nie przejawiają też wysokiego poziomu inteligencji - zamiast czynnie polować, czekają na zewnętrzny bodziec, w postaci stworzenia, które wejdzie w fizyczny kontakt z ich językiem. Choć barnacle nie wykazują podczas polowania żadnych oznak inteligencji, to posiadają niesamowitą zdolność przyczepiania się w miejscach odwiedzanych przez potencjalne ofiary. Podobnie jak prawdziwe pąkle, występują one zwykle w grupach czy też koloniach. Barnacle'e są w Half-Life'ie powszechne, a gracz często natrafia ma małe skupiska tych stworzeń, które nie wydają się ze sobą w żaden sposób rywalizować.
Sposób Polowania
Gdy obiekt (żywy lub martwy) wejdzie w kontakt z językiem, ten szybkim ruchem chwyta go i wciąga do paszczy. Sposób w jaki barnacle łapią zdobycz nie jest dokładnie znany, choć Valve zaprezentowało obrazek przedstawiający Gordona Freemana walczącego z językiem barnacla owiniętym wokół szyi i próbującym go udusić. W czasie zbliżania się do jamy ustnej, ofiara jest szybko oceniana przez barnacle: obiekt uznany za jadalny jest miażdżony i trawiony, przedmioty niejadalne są puszczane. Jako że barnacle'e się nie przemieszczają, można przyjąć, że ich wymagania pokarmowe są względnie małe i potrafią one przetrwać przez długi okres czasu bez pożywienia.
W pierwszej części Half-Life, ludzie schwytani przez barnacle są unieruchamiani - chociaż walczą podczas chwytania ich przez język, gdy docierają do ust, wydają się niezdolni do dalszego oporu - mimo że niewątpliwie są nadal żywi. Możliwe jest ocalenie bohatera niezależnego przed zabiciem go przez barnacle'a, zanim zostanie zjedzony, zostaje wtedy przez nie wypluty.
W Half-Life 2, barnacle potrzebują chwili na ocenienie przedmiotu jako jadalnego lub nie, a zatem przedmioty takie jak: opony, beczki czy elementy drewniane mogą być użyte do "odciągnięcia uwagi" barnacla i umożliwienia graczowi prześlizgnięcia się pod nim. Gracz może podłożyć pod język barnacle'a beczkę wypełnioną wybuchową substancją, która eksploduje podczas wciągania zabijając przy tym także znajdujące się obok stworzenia.
Język barnacle'a ma ogromnę siłę, ponieważ owijając się wokół ofiary potrafi miażdżyć jej kości. Wniosek ten opiera się na obserwacji, że ptaki jak również żołnierze Kombinatu i ruchu oporu umierali, zanim zostali wciągnięci do paszczy, ledwie schwytani przez język. Natomiast Gordon Freeman jest odporny na próby zgniecenia go przez barnacle, prawdopodobnie dzięki jego chroniącemu szyję kombinezonowi HEV. Alternatywnym wyjaśnieniem może być teoria, że język barnacli powoduje za pomocą jakiegoś jadu odrętwienie ofiary. Przypuszcza się również, że barnacle roztrzaskują kręgosłup swojej ofiary, co może wyjaśniać dlaczego zdobycz nie walczy i umiera przed zjedzeniem, a także dlaczego nie potrafią one rozkruszyć kości Freemana.
Interesujący jest sposób, w jaki barnacle w Half-Life 2: Episode One rozprawiają się z zombine; po jego schwytaniu zjada tylko headcraba, podczas gdy pozbawione głowy ciało zostaje odrzucone. Z drugiej strony, barnacle zjadają całe ciało żołnierzy Kombinatu. Można uznać to za dowód, że barnacle nie lubią zgniłego mięsa i jest spójne z ich zachowaniem wobec rozkładających się ciał leżących pod nimi, których nigdy nie dotykają.
Barnacle jako broń
Osobny artykuł: Barnacle Grapple
W Half-Life: Opposing Force naukowcy z Black Mesa dokonali udanego odczepienia barnacla od powierzchni sufitu, wykorzystując właściwości jego języka jako broni, który przyciąga niewielkie stworzenia i roztrzaskuje je w swych szczękach. Choć barnacle jako broń nie był już tak niezawodny, to z powodzeniem mógł służyć również jako zaczep, który przywiera do powierzchni żywych organizmów, pełniąc funkcję liny.
Polska wersja
W Half-Life 2: Episode Two, pierwszej grze z serii, którą spolszczono oficjalnie, na określenie barnacle'a użyto tłumaczenia ukwiał.
Galeria
- Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Martwy Barnacle
Standard Headcrab · Fast Headcrab · Poison Headcrab · Lamarr · Gonarch |
|
Standard Zombie · Fast Zombie · Poison Zombie · Gonome · Zombine |
|
Antlion · Antlion Grub · Antlion Guard · Antlion Guardian · Antlion Worker |
|
Rośliny |
|
Crab Synth · Strider · Shield Scanner · Mortar Synth · Gunship · Dropship · Hunter |
|
Inne |
Vortigaunt · Combine Advisor · Alien Controller · Alien Grunt · Barnacle · Boid · Bullsquid · Chumtoad · Gargantua · Gonarch · Houndeye · Ichthyosaur · Leech · Manta Ray · Nihilanth · Snark · Tentacle |
Geneworm · Pit Drone · Pit Worm · Shock Roach · Shock Trooper · Spore Launcher · Voltigore |
|
Wycięte |
Cremator · Alien Assassin · Combine Assassin · Combine Guard · Combine Super Soldier · Combine Synth Elite Soldier · Kingpin · Panthereye |