Pistolet maszynowy (HL)

(Różnice między wersjami)

Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!

(i pyk)
m
 
Linia 24: Linia 24:
 
|noszone  =250 (10 granatów nasadkowych)
 
|noszone  =250 (10 granatów nasadkowych)
 
|uzycie = <span></span>
 
|uzycie = <span></span>
* [[Gordon Freeman]]
+
* [[Gordon Freeman]],
* [[Adrian Shephard]]
+
* [[Adrian Shephard]],
* [[Barney Calhoun]]
+
* [[Barney Calhoun]],
* [[Gina Cross]]
+
* [[Gina Cross]],
* [[Colette Green]]
+
* [[Colette Green]],
* [[Hazardous Environment Combat Unit|H.E.C.U.]]
+
* [[Hazardous Environment Combat Unit|H.E.C.U.]],
* [[Żandarmeria wojskowa]]
+
* [[Żandarmeria wojskowa]],
 
* [[Black Ops]]
 
* [[Black Ops]]
|odpowiedniki = [[Pistolet maszynowy]]
+
|odpowiedniki = [[Pistolet maszynowy (HL2)]]
 
|byt=<span></span>
 
|byt=<span></span>
 
* weapon_mp5
 
* weapon_mp5
Linia 38: Linia 38:
 
}}
 
}}
  
'''Pistolet maszynowy''', znany też jako '''MP5''' lub pod angielskim skrótem '''SMG''' - broń maszynowa występująca w [[Half-Life]] i jej dodatkach. Podstawowe wyposażenie  
+
'''Pistolet maszynowy''', znany też jako '''MP5''' lub pod angielskim skrótem '''SMG''' - broń maszynowa występująca w [[Half-Life]] i jej dodatkach. Podstawowe wyposażenie żołnierzy z jednostki [[Hazardous Environment Combat Unit|H.E.C.U.]] i oficerów z [[Black Ops]]. Posiada zamontowany pod lufą krótki granatnik przypominający krótką wersję M203, który jeszcze bardziej zwiększa efektywność tej broni.
 
+
żołnierzy z jednostki [[Hazardous Environment Combat Unit|H.E.C.U.]] i oficerów z [[Black Ops]]. Posiada zamontowany pod lufą krótki granatnik przypominający krótką wersję  
+
 
+
M203, który jeszcze bardziej zwiększa efektywność tej broni.
+
  
 
== Ogólnie ==
 
== Ogólnie ==
 
[[Grafika:HECU_beret_model.jpg|150px|thumb|left|Dowódca HECU dierżący MP5]]
 
[[Grafika:HECU_beret_model.jpg|150px|thumb|left|Dowódca HECU dierżący MP5]]
* Pociski, którymi jest zasilany podwieszony granatnik wybuchają po zetknięciu się z jakąkolwiek przeszkodą. Nie musi być przeładowywany, więc gracz może wystrzelić tyle  
+
* Pociski, którymi jest zasilany podwieszony granatnik wybuchają po zetknięciu się z jakąkolwiek przeszkodą. Nie musi być przeładowywany, więc gracz może wystrzelić tyle granatów, ile chce aż do wyczerpania amunicji.  
 
+
granatów, ile chce aż do wyczerpania amunicji.  
+
 
* Zarówno pistolet jak i pistolet maszynowy dzielą ze sobą amunicję, co czyni ewentualne doposażanie naboi dla obu broni nieco łatwiejszym.
 
* Zarówno pistolet jak i pistolet maszynowy dzielą ze sobą amunicję, co czyni ewentualne doposażanie naboi dla obu broni nieco łatwiejszym.
* Broń ta w [[Half-Life]] pojawia się po raz pierwszy w rozdziale ''"We've Got Hostiles"''. Można go znaleźć obok trupa żołnierza w pierwszym pomieszczeniu z wieżyczkami.  
+
* Broń ta w [[Half-Life]] pojawia się po raz pierwszy w rozdziale ''"We've Got Hostiles"''. Można go znaleźć obok trupa żołnierza w pierwszym pomieszczeniu z wieżyczkami. Później można ją zabrać z pomieszczeń okupowanych przez H.E.C.U. oraz przy większości martwych żołnierzy z tejże jednostki.
 
+
Później można ją zabrać z pomieszczeń okupowanych przez H.E.C.U. oraz przy większości martwych żołnierzy z tejże jednostki.
+
 
* W [[Half-Life: Opposing Force|Opposing Force]] pistolet maszynowy występuje w rozdziale ''[[We Are Pulling Out]]'', przy ciele żołnierza, który walczył z [[Vortigaunt]]ami.
 
* W [[Half-Life: Opposing Force|Opposing Force]] pistolet maszynowy występuje w rozdziale ''[[We Are Pulling Out]]'', przy ciele żołnierza, który walczył z [[Vortigaunt]]ami.
* W drugim rozszerzeniu - [[Half-Life: Blue Shift|Blue Shift]] pistolet maszynowy można pozyskać w rozdziale [[Captive Freight]], zabijając żołnierzy, którzy śmiertelnie ranili  
+
* W drugim rozszerzeniu - [[Half-Life: Blue Shift|Blue Shift]] pistolet maszynowy można pozyskać w rozdziale [[Captive Freight]], zabijając żołnierzy, którzy śmiertelnie ranili [[Harold]]a.
 
+
* Kiedy gracz podniesie za pierwszym razem MP5, będzie miał 25 naboi w magazynku. Żeby mieć pełny magazynek, będzie musiał przeładować broń. Jednakże, w grach takich jak [[Half-Life: Day One]] i [[Half-Life: Opposing Force]] MP5 po zebraniu ma pełny magazynek.  
[[Harold]]a.
+
* Kiedy gracz podniesie za pierwszym razem MP5, będzie miał 25 naboi w magazynku. Żeby mieć pełny magazynek, będzie musiał przeładować broń. Jednakże, w grach  
+
 
+
takich jak [[Half-Life: Day One]] i [[Half-Life: Opposing Force]] MP5 po zebraniu ma pełny magazynek.  
+
 
* Zainstalowany [[Half-Life High Definition Pack]] podmienia MP5 na karabin M4. Zmiana ta nie ingeruje w statystyki, tylko w model tej broni.
 
* Zainstalowany [[Half-Life High Definition Pack]] podmienia MP5 na karabin M4. Zmiana ta nie ingeruje w statystyki, tylko w model tej broni.
  
Linia 66: Linia 54:
 
* Celność MP5 jest odpowiednia na małe i średnie dystanse, ale słaba na dużych dystansach, więc warto strzelać pięciostrzałowymi seriami na takich dystansach.
 
* Celność MP5 jest odpowiednia na małe i średnie dystanse, ale słaba na dużych dystansach, więc warto strzelać pięciostrzałowymi seriami na takich dystansach.
 
** Taktyka ta nie skutkuje w Half-Life: Source, gdyż pistolet maszynowy ma wyczuwalny odrzut.
 
** Taktyka ta nie skutkuje w Half-Life: Source, gdyż pistolet maszynowy ma wyczuwalny odrzut.
* Nie warto używać pistoletu maszynowego przy większych grupach przeciwników, gdyż obrażenia jakie zadaje są mizerne (5 punktów). Warto oszczędzić amunicję i skorzystać  
+
* Nie warto używać pistoletu maszynowego przy większych grupach przeciwników, gdyż obrażenia jakie zadaje są mizerne (5 punktów). Warto oszczędzić amunicję i skorzystać z zamontowanego granatnika.
 
+
z zamontowanego granatnika.
+
 
* Pistolet maszynowy bardzo sprawnie radzi sobie ze słabszymi przeciwnikami, takimi jak [[Headcrab]], [[Houndeye]], czy nawet [[Barnacle]].
 
* Pistolet maszynowy bardzo sprawnie radzi sobie ze słabszymi przeciwnikami, takimi jak [[Headcrab]], [[Houndeye]], czy nawet [[Barnacle]].
* MP5 jest dobry na małe grupki [[Vortigaunt]]ów i żołnierzy H.E.C.U.. Walcząc z Vortami, trzeba pamiętać, żeby się schować w chwili ataku. Unikniemy w ten sposób  
+
* MP5 jest dobry na małe grupki [[Vortigaunt]]ów i żołnierzy H.E.C.U.. Walcząc z Vortami, trzeba pamiętać, żeby się schować w chwili ataku. Unikniemy w ten sposób wyładowania elektryczne posłane przez tego stwora. Jeśli chodzi o żołnierzy, należy albo próbować punktować ich z nieco dalszej odległości, albo dość często korzystać z osłon. Co prawda H.E.C.U. korzysta z tego samego pistoletu maszynowego, ale żołnierze tej jednostki są w stanie nieco celniej strzelać od gracza.
 
+
wyładowania elektryczne posłane przez tego stwora. Jeśli chodzi o żołnierzy, należy albo próbować punktować ich z nieco dalszej odległości, albo dość często korzystać z  
+
 
+
osłon. Co prawda H.E.C.U. korzysta z tego samego pistoletu maszynowego, ale żołnierze tej jednostki są w stanie nieco celniej strzelać od gracza.
+
 
* [[Alien Controller]]a łatwo zabić MP5'ką, ponieważ pociski dolatują od razu do celu, a sam stwór nie jest zbyt wytrzymały.
 
* [[Alien Controller]]a łatwo zabić MP5'ką, ponieważ pociski dolatują od razu do celu, a sam stwór nie jest zbyt wytrzymały.
 
*Kucnięcie nie wpływa w żaden sposób na celność MP5.
 
*Kucnięcie nie wpływa w żaden sposób na celność MP5.
Linia 82: Linia 64:
 
* Granatnika warto używać do eksterminacji większych grup przeciwników. Jeden granat może zdziesiątkować do pięciu żołnierzy, jeśli wyląduje centralnie na nich.  
 
* Granatnika warto używać do eksterminacji większych grup przeciwników. Jeden granat może zdziesiątkować do pięciu żołnierzy, jeśli wyląduje centralnie na nich.  
 
* Granatnik jest także efektywny na bardziej wytrzymalszych przeciwników np. Alien Gruntów. Jeden granat przeważnie jest w stanie pozbawić ich życia, a jeśli nie, to kilka.
 
* Granatnik jest także efektywny na bardziej wytrzymalszych przeciwników np. Alien Gruntów. Jeden granat przeważnie jest w stanie pozbawić ich życia, a jeśli nie, to kilka.
* Używanie granatnika na słabszych przeciwników np. headcraby jest po prostu niepotrzebnym marnowaniem amunicji. W równie łatwy sposób można ich zabić, korzystając z  
+
* Używanie granatnika na słabszych przeciwników np. headcraby jest po prostu niepotrzebnym marnowaniem amunicji. W równie łatwy sposób można ich zabić, korzystając z broni białej lub [[Pistolet (HL)|pistoletu]].
 
+
broni białej lub [[Glock 17|Glocka 17]].
+
 
* Granatnik jest jedną z broni, która może zranić [[Gargantua|Gargantuę]].
 
* Granatnik jest jedną z broni, która może zranić [[Gargantua|Gargantuę]].
* Jeśli używamy granatnika na dużych dystansach, niektórzy wrogowie mogą uciec na bezpieczną odległość, zanim granat doleci i wybuchnie. Dlatego warto używać tej broni  
+
* Jeśli używamy granatnika na dużych dystansach, niektórzy wrogowie mogą uciec na bezpieczną odległość, zanim granat doleci i wybuchnie. Dlatego warto używać tej broni na nieco krótszych dystansach, gdyż zmniejszy to szansę na ucieczkę. Jednak użycie granatnika na bardzo bliskich dystansach może skończyć się na uszczerbku zdrowia gracza lub nawet jego śmiercią.
 
+
na nieco krótszych dystansach, gdyż zmniejszy to szansę na ucieczkę. Jednak użycie granatnika na bardzo bliskich dystansach może skończyć się na uszczerbku zdrowia  
+
 
+
gracza lub nawet jego śmiercią.
+
  
 
== Za kulisami ==
 
== Za kulisami ==
* [[Half-Life High Definition Pack|High Definition Pack]] podmienia pistolet maszynowy na karabin automatyczny inspirowany prawdziwym karabinkiem M4. Co ciekawe to  
+
* [[Half-Life High Definition Pack|High Definition Pack]] podmienia pistolet maszynowy na karabin automatyczny inspirowany prawdziwym karabinkiem M4. Co ciekawe to właśnie ten karabinek występował jako broń żołnierzy podczas wczesnych stadiów gry. Posiadał inny dźwięk strzałów, a jego magazynek mieścił 30 naboi.
 
+
właśnie ten karabinek występował jako broń żołnierzy podczas wczesnych stadiów gry. Posiadał inny dźwięk strzałów, a jego magazynek mieścił 30 naboi.
+
 
* Viewmodel z finalnej wersji gry i wczesny worldmodel przypomina MP5SD, ale worldmodel z finalnej wersji gry przypomina zwykłą wersję MP5.
 
* Viewmodel z finalnej wersji gry i wczesny worldmodel przypomina MP5SD, ale worldmodel z finalnej wersji gry przypomina zwykłą wersję MP5.
 
* Wczesne tekstury MP5 można znaleźć w plikach Half-Life SDK.
 
* Wczesne tekstury MP5 można znaleźć w plikach Half-Life SDK.
Linia 102: Linia 76:
  
 
== Ciekawostki ==
 
== Ciekawostki ==
* Istnieje pewien bug w viewmodelu pistoletu maszynowego. Jeden poligon lewej ręki Gordona jest jakby "przyczepiony do magazynka" i rusza się wraz z nim podczas ruchu  
+
* Istnieje pewien bug w viewmodelu pistoletu maszynowego. Jeden poligon lewej ręki Gordona jest jakby "przyczepiony do magazynka" i rusza się wraz z nim podczas ruchu ręki w jakiejkolwiek animacji.
 
+
ręki w jakiejkolwiek animacji.
+
 
* Żołnierze [[HECU]] zawsze strzelają z pistoletu seriami po 3-4 pociski. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy spuszczają się po linie - wtedy strzelają dłuższymi seriami.
 
* Żołnierze [[HECU]] zawsze strzelają z pistoletu seriami po 3-4 pociski. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy spuszczają się po linie - wtedy strzelają dłuższymi seriami.
 
* W [[Half-Life: Opposing Force]] i [[Half-Life: Blue Shift]] pistolet maszynowy posiada zupełnie inne animacje.
 
* W [[Half-Life: Opposing Force]] i [[Half-Life: Blue Shift]] pistolet maszynowy posiada zupełnie inne animacje.
* Ikonka HUD pistoletu maszynowego nie posiada magazynka, dając tym samym sylwetkę podobną do PP-Bizona. Lufa, łoże, muszka i celownik od granatnika przypomina  
+
* Ikonka HUD pistoletu maszynowego nie posiada magazynka, dając tym samym sylwetkę podobną do PP-Bizona. Lufa, łoże, muszka i celownik od granatnika przypomina również mieszankę M16 i M203.  
 
+
* Model karabinka z HD Packa bardziej przypomina Colta M727 ze względu na chwyt transportowy będący częścią odlewu górnego szkieletu i tym samym niezdejmowalny, niż M4, choć nazwa tekstury wewnątrz modelu usprawiedliwia tą nazwę.
również mieszankę M16 i M203.  
+
* Model karabinka z HD Packa bardziej przypomina Colta M727 ze względu na chwyt transportowy będący częścią odlewu górnego szkieletu i tym samym niezdejmowalny, niż  
+
 
+
M4, choć nazwa tekstury wewnątrz modelu usprawiedliwia tą nazwę.
+
 
* W Half-Life: Source pistolet maszynowy zadaje 8 punktów obrażeń zamiast wcześniejszych pięciu, czyli tyle samo, co standardowy pistolet.
 
* W Half-Life: Source pistolet maszynowy zadaje 8 punktów obrażeń zamiast wcześniejszych pięciu, czyli tyle samo, co standardowy pistolet.
  

Aktualna wersja na dzień 18:04, 24 wrz 2017

Pistolet maszynowy (HL)
21531.jpg
Przynależność
Typ
  • pistolet maszynowy
  • karabin automatyczny (HD Pack)
Używane przez
Właściwości
Obrażenia
  • 5 (8 w Half-Life: Source) (MP5)
  • 100, jeśli granat wyląduje bezpośrednio na przeciwnika (granatnik)
Szybkostrzelność duża
Odrzut
  • mały
  • średni (Half-Life: Source)
Rozrzut średni/duży
Prędkość pocisku
  • 600 strz./min.
  • 60 strz./min. (granatnik)
Magazynek 50 naboi
Noszona amunicja 250 (10 granatów nasadkowych)
Komenda
  • weapon_mp5
  • weapon_9mmar (GoldSrc)
Odpowiedniki Pistolet maszynowy (HL2)

Pistolet maszynowy, znany też jako MP5 lub pod angielskim skrótem SMG - broń maszynowa występująca w Half-Life i jej dodatkach. Podstawowe wyposażenie żołnierzy z jednostki H.E.C.U. i oficerów z Black Ops. Posiada zamontowany pod lufą krótki granatnik przypominający krótką wersję M203, który jeszcze bardziej zwiększa efektywność tej broni.

Spis treści

[edytuj] Ogólnie

Dowódca HECU dierżący MP5
  • Pociski, którymi jest zasilany podwieszony granatnik wybuchają po zetknięciu się z jakąkolwiek przeszkodą. Nie musi być przeładowywany, więc gracz może wystrzelić tyle granatów, ile chce aż do wyczerpania amunicji.
  • Zarówno pistolet jak i pistolet maszynowy dzielą ze sobą amunicję, co czyni ewentualne doposażanie naboi dla obu broni nieco łatwiejszym.
  • Broń ta w Half-Life pojawia się po raz pierwszy w rozdziale "We've Got Hostiles". Można go znaleźć obok trupa żołnierza w pierwszym pomieszczeniu z wieżyczkami. Później można ją zabrać z pomieszczeń okupowanych przez H.E.C.U. oraz przy większości martwych żołnierzy z tejże jednostki.
  • W Opposing Force pistolet maszynowy występuje w rozdziale We Are Pulling Out, przy ciele żołnierza, który walczył z Vortigauntami.
  • W drugim rozszerzeniu - Blue Shift pistolet maszynowy można pozyskać w rozdziale Captive Freight, zabijając żołnierzy, którzy śmiertelnie ranili Harolda.
  • Kiedy gracz podniesie za pierwszym razem MP5, będzie miał 25 naboi w magazynku. Żeby mieć pełny magazynek, będzie musiał przeładować broń. Jednakże, w grach takich jak Half-Life: Day One i Half-Life: Opposing Force MP5 po zebraniu ma pełny magazynek.
  • Zainstalowany Half-Life High Definition Pack podmienia MP5 na karabin M4. Zmiana ta nie ingeruje w statystyki, tylko w model tej broni.

[edytuj] Taktyka

Komandos Black Ops strzela z MP5 do Shock Trooperów
  • Celność MP5 jest odpowiednia na małe i średnie dystanse, ale słaba na dużych dystansach, więc warto strzelać pięciostrzałowymi seriami na takich dystansach.
    • Taktyka ta nie skutkuje w Half-Life: Source, gdyż pistolet maszynowy ma wyczuwalny odrzut.
  • Nie warto używać pistoletu maszynowego przy większych grupach przeciwników, gdyż obrażenia jakie zadaje są mizerne (5 punktów). Warto oszczędzić amunicję i skorzystać z zamontowanego granatnika.
  • Pistolet maszynowy bardzo sprawnie radzi sobie ze słabszymi przeciwnikami, takimi jak Headcrab, Houndeye, czy nawet Barnacle.
  • MP5 jest dobry na małe grupki Vortigauntów i żołnierzy H.E.C.U.. Walcząc z Vortami, trzeba pamiętać, żeby się schować w chwili ataku. Unikniemy w ten sposób wyładowania elektryczne posłane przez tego stwora. Jeśli chodzi o żołnierzy, należy albo próbować punktować ich z nieco dalszej odległości, albo dość często korzystać z osłon. Co prawda H.E.C.U. korzysta z tego samego pistoletu maszynowego, ale żołnierze tej jednostki są w stanie nieco celniej strzelać od gracza.
  • Alien Controllera łatwo zabić MP5'ką, ponieważ pociski dolatują od razu do celu, a sam stwór nie jest zbyt wytrzymały.
  • Kucnięcie nie wpływa w żaden sposób na celność MP5.

[edytuj] Granatnik

Żołnierz H.E.C.U. grozi naukowcowi, trzymając wycelowane na niego MP5
  • Granatnika warto używać do eksterminacji większych grup przeciwników. Jeden granat może zdziesiątkować do pięciu żołnierzy, jeśli wyląduje centralnie na nich.
  • Granatnik jest także efektywny na bardziej wytrzymalszych przeciwników np. Alien Gruntów. Jeden granat przeważnie jest w stanie pozbawić ich życia, a jeśli nie, to kilka.
  • Używanie granatnika na słabszych przeciwników np. headcraby jest po prostu niepotrzebnym marnowaniem amunicji. W równie łatwy sposób można ich zabić, korzystając z broni białej lub pistoletu.
  • Granatnik jest jedną z broni, która może zranić Gargantuę.
  • Jeśli używamy granatnika na dużych dystansach, niektórzy wrogowie mogą uciec na bezpieczną odległość, zanim granat doleci i wybuchnie. Dlatego warto używać tej broni na nieco krótszych dystansach, gdyż zmniejszy to szansę na ucieczkę. Jednak użycie granatnika na bardzo bliskich dystansach może skończyć się na uszczerbku zdrowia gracza lub nawet jego śmiercią.

[edytuj] Za kulisami

  • High Definition Pack podmienia pistolet maszynowy na karabin automatyczny inspirowany prawdziwym karabinkiem M4. Co ciekawe to właśnie ten karabinek występował jako broń żołnierzy podczas wczesnych stadiów gry. Posiadał inny dźwięk strzałów, a jego magazynek mieścił 30 naboi.
  • Viewmodel z finalnej wersji gry i wczesny worldmodel przypomina MP5SD, ale worldmodel z finalnej wersji gry przypomina zwykłą wersję MP5.
  • Wczesne tekstury MP5 można znaleźć w plikach Half-Life SDK.
  • Wcześniejszy MP5 miał inny dźwięk strzału. Limit noszonych granatów nasadkowych był też większy niż 10.
  • Granatnik z Deathmatch Classic używa tego samego modelu granatu, co MP5. Jedyną różnicą jest zmieniona tekstura.

[edytuj] Ciekawostki

  • Istnieje pewien bug w viewmodelu pistoletu maszynowego. Jeden poligon lewej ręki Gordona jest jakby "przyczepiony do magazynka" i rusza się wraz z nim podczas ruchu ręki w jakiejkolwiek animacji.
  • Żołnierze HECU zawsze strzelają z pistoletu seriami po 3-4 pociski. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy spuszczają się po linie - wtedy strzelają dłuższymi seriami.
  • W Half-Life: Opposing Force i Half-Life: Blue Shift pistolet maszynowy posiada zupełnie inne animacje.
  • Ikonka HUD pistoletu maszynowego nie posiada magazynka, dając tym samym sylwetkę podobną do PP-Bizona. Lufa, łoże, muszka i celownik od granatnika przypomina również mieszankę M16 i M203.
  • Model karabinka z HD Packa bardziej przypomina Colta M727 ze względu na chwyt transportowy będący częścią odlewu górnego szkieletu i tym samym niezdejmowalny, niż M4, choć nazwa tekstury wewnątrz modelu usprawiedliwia tą nazwę.
  • W Half-Life: Source pistolet maszynowy zadaje 8 punktów obrażeń zamiast wcześniejszych pięciu, czyli tyle samo, co standardowy pistolet.

[edytuj] Galeria

[edytuj] Half-Life

[edytuj] Wczesna wersja

[edytuj] Wersja finalna

[edytuj] Dodatki do Half-Life

[edytuj] Różne


Ta strona zawiera treści z Combine OverWiki. Oryginalny artykuł był umieszczony pod nazwą Submachine Gun (Half-Life). Lista autorów jest dostępna w Gun (Half-Life)&action=history historii strony. Tekst z Combine OverWiki jest udostępniony na licencji Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0.