Teleportacja
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Teleportacja | |
Przynależność | |
Typ | transport |
Używane przez | różne |
Bronie | {{{bronie}}} |
Informacje Techniczne | |
Projektant | {{{projektant}}} |
Byt | {{{byt}}} |
Teleportacja jest zjawiskiem kwantowym powodującym natychmiastowe przeniesienie danego obiektu lub istoty żywej z punktu 'A' do punktu 'B'. Jest ona centralnym punktem i głównym tematem gier z uniwersum Half-Life. Istnieją dwa rodzaje teleportacji: lokalna i międzywymiarowa.
Spis treści |
Rodzaje teleportacji
Lokalna
Lokalna teleportacja polega na przeniesieniu obiektu w przestrzeni, w obrębie tego samego wszechświata. Nad tą technologią pracowali naukowcy z Black Mesa, jak pokazano w rozdziale Lambda Core oryginalnego Half-Life'a i w dodatkach, a później również Ruch Oporu, w celu łatwiejszego i bezpieczniejszego poruszania się pomiędzy Miastem 17 i rebelianckimi bazami. Technologia Ruchu Oporu jest jednak znacznie bardziej prymitywna i niestabilna, tworzona w prowizorycznych warunkach w laboratorium dr. Kleinera, laboratorium Eli'a Vance'a, oraz w bazie White Forest.
Lokalną teleportację do perfekcji doprowadziło Aperture, konstruując Podręczne Urządzenie Portalowe. W wyniku nieudanego eksperymentu z teleportacją dokonanego przez Aperture Science zaginął cały statek Borealis, razem z częścią suchego doku.
G-Man zdaje się posiadać wrodzoną zdolność do samoteleportacji, podobnie jak Vortigaunty, co widać po tym, że potrafi pojawiać się w różnych miejscach w krótkich odstępach czasu, potrafi również teleportować inne istoty.
Kombinat nie posiadał technologii lokalnej teleportacji, jednak podczas wydarzeń przedstawionych w Half-Life 2, dzięki pomocy Judith Mossman i uprowadzonych członków Ruchu Oporu, udało im się stworzyć działający lokalny teleport w Nova Prospekt, został on jednak zniszczony przez Gordona Freemana i Alyx Vance.
Na Xen znajdują się liczne portale łączące odległe części świata granicznego ze sobą. Gordon używa ich na swej drodze do komnaty Nihilantha. Sam Nihilanth również potrafi teleportować inne istoty, w tym Gordona.
Międzywymiarowa
Teleportacja międzywymiarowa pozwala na podróżowanie do innych czasoprzestrzeni, takich jak Xen, Nadświat Kombinatu, czy wymiar Rasy X.
Naukowcy z Black Mesa zbudowali działające urządzenia portalowe w kompleksach Gamma (lata 50/60) i Lambda (lata 90), wymagały one jednak ogromnej ilości energii, zapewnianej przez reaktory atomowe.
Nieudany eksperyment na próbce GG-3883 wywołał Kaskadę rezonansową, otwierając portale pomiędzy Ziemią a wymiarem granicznym Xen.
Kombinat posiada wysoce rozwiniętą technologię teleportacji międzywymiarowej, dzięki której zbudował swoją potęgę. Proces przeniesienia pomiędzy wymiarami jest określany przez głos Nadzoru jako "Osobliwość". Ponadto, tak zwane "przesiedlenie pozaziemskie" i "przydział pozaziemski" są rodzajem kary wymierzanej nieposłusznym obywatelom i żołnierzom, polegającym na przeniesieniu do innego kontrolowanego (bądź podbijanego) przez Kombinat wymiaru.
Nihilanth uciekł na Xen przed Kombinatem, co świadczy o jego zdolności do podróżowania między wymiarami.
W Opposing Force widzimy, jak Rasa X próbuje otworzyć w Black Mesa portal do swojego świata, aby przenieść na Ziemię istotę o nazwie Geneworm. Ich plany zostają jednak udaremnione przez Shepharda.
Występowanie w grze
Half-Life
Po raz pierwszy Gordon doświadcza teleportacji w wyniku Kaskady rezonansowej w rozdziale Anomalous Materials. Trafia wtedy na krótki moment na Xen, w miejsce gdzie dwa bullsquidy piją z sadzawki, a następnie do ciemnej jaskini z grupką Vortigauntów.
W rozdziale Lambda Core Gordon używa zielonych i pomarańczowych portali, aby dostać się w głąb Kompleksu Lambda. Podobnych portali używa również na Xen.
Half-Life: Opposing Force
W rozdziale "We Are Pulling Out!" Shephard jest świadkiem, jak Shocktrooper teleportuje się do pomieszczenia, a potem porywa naukowca do swojego wymiaru. Później Shephard jest świadkiem teleportacji Gordona Freemana do Xen. Następnie zdobywa broń o nazwie Displacer Cannon, która pozwala mu teleportować się do Xen.
Half-Life: Blue Shift
W celu wydostania się z Black Mesa, Barney musi aktywować stary teleport w opuszczonym Kompleksie Gamma. Podczas teleportacji jednak wpada on w "Harmoniczny refluks", przez co zaczyna niekontrolowanie przenosić się pomiędzy różnymi miejscami w bazie i na Xen.
Half-Life 2
W rozdziale Pamiętny Dzień Gordon używa stwożonego przez doktora Klenera teleportu, aby dostać się do rebelianckiej bazy Black Mesa East, jednak Lamarr uszkadza teleport, a Gordon, podobnie jak Barney w Blue Shift, zaczyna pojawiać się w różnych miejscach, m.in. na Pustkowiach i w Cytadeli.
W rozdziale Wiązania Judith Mossman używa teleportu stworzonego przez Kombinat by zabrać Eli'a do Cytadeli. Potem Alyx i Gordon chcą użyć maszyny, w efekcie jednak powstaje wolny teleport, przez który trafiają do Miasta 17 dopiero po tygodniu.
Na końcu gry dr. Breen próbuje użyć portalu Kombinatu, aby uciec z Ziemi do ich świata, zostaje jednak powstrzymany przez gracza.
Half-Life 2: Episode One
Na początku Epizodu grupa Vortigauntów uwalnia Gordona i Alyx spod wpływu G-Mana i przenosi ich ze szczytu Cytadeli na ulicę poniżej.
Portal
W grach z serii Portal pojawia się urządzenie o nazwie Portal Gun.
Team Fortress 2
Inżynier potrafi rozstawiać teleportery.
Ciekawostki
- W Half-Life 2 głos Nadzoru kilkukrotnie wspomina "przesiedlenie pozaziemskie" (w odniesieniu do cywilów, w rozdziale Point Insertion) oraz "przydział pozaziemski" (w odniesieniu do żołnierzy Kombinatu, w rozdziale Nova Prospekt);
- Ponadto, w rozdziale Czarna Energia, Breen grozi Vance'om, że przeniesie ich przez portal do innego wymiaru, jeśli nie zgodzą się z nim współpracować;
- Ponieważ Epizod 1 rozgrywa się na kilka godzin po wydarzeniach z Half-Life 2, możliwe, że Judith Mossman i Eli użyli jakiegoś teleportu by wydostać się z miasta.