Kanały (L4D)
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
Rozdział 3 Kanały (L4D) | |
Kampania | Bez litości |
Gra | Left 4 Dead |
Autor | Valve Corporation |
Chronologia rozdziałów | |
Poprzedni | Metro |
Następny | Szpital |
Kanały (oryg. The Sewer) to trzeci rozdział w kampanii Bez litości. Rozpoczyna się w lombardzie, a celem Ocalonych jest dostanie się poprzez system kanalizacji do szpitala. Etap obejmuje magazyn i kanały. Całość kończy się w szpitalu, w saferoomie za recepcją.
Spis treści |
Sposób przejścia
Zależnie od tego, czy rozegrałeś poprzednie mapy, czy zaczynasz od tej, pobierz apteczki i broń lub podlecz się i pobierz amunicję. Za drzwiami saferoomu jest ciemny korytarz, w nim bardzo często można znaleźć tabletki przeciwbólowe (od jednej do trzech buteleczek). Dalej jest garaż z zaparkowanymi dwoma autami, a na stoliku mogą się pojawić bronie drugiego rzędu wraz z przedmiotami do rzucania. Przesuwaj się przed siebie, uważając na Specjalnych Zainfekowanych, którzy często pojawiają się na dachu budynku z saferoomem i dachu restauracji. Po przejściu przez restaurację, w której można znaleźć pistolet i czasami również mołotowa lub bombę rurową, wychodzimy na nieco bardziej otwartą przestrzeń. Jest spora szansa, że tam będzie Tank/Witch lub usłyszysz któreś z powyższych, w rzadkich przypadkach mogą się pojawić nawet oboje naraz. W pokoju po prawej od stacji benzynowej (lepiej jest ją od razu wysadzić – boty mają tendencję do niestrzelania w jej okolicy tak samo, jak w wypadku aut z alarmem) czasami można się dozbroić w bronie II rzędu, przedmioty do rzucania i pigułki.
Przed tobą kolejny Crescendo Event: uruchomienie windy spowoduje atak hordy (dobrze, abyś się przed tym zaopatrzył w koktajl Mołotowa). Najważniejsze to nie spieszyć się z jej uruchamianiem – bądź pewny, że cała czwórka znajduje się na podnośniku. Samemu możesz stanąć na barierce, będziesz stał nieco wyżej i umożliwi ci to nieznacznie szybsze zejście z windy (podczas jej ruchu nie można na niej podskakiwać). Po wejściu na daszek postaraj się wrzucić swojego mołotowa za latarnię i rurę – w ten sposób odetniesz hordzie drogę do pokoju z amunicją i szafką z medykamentami, do którego będziesz musiał później wskoczyć, a z którego jest o wiele lepiej się bronić (stojąc na górze zostawiasz dość spore pole do ataku Specjalnym Zarażonym, a zwłaszcza Smokerowi). W kolejnych pokojach można znaleźć sporo przedmiotów do rzucania i kolejnych pigułek, a pierwsze drzwi za amunicją i łazienka na dole stanowią rescue closety, z których będziesz mógł wypuścić poległych wcześniej towarzyszy.
Magazyn to dość popularne miejsce dla Tanka lub Witch, dlatego upewnij się, że masz wystarczająco zdrowia, żeby móc przed nim uciekać. Za magazynem czeka cię kilka wąskich korytarzy i pokoi, więc jeśli uzbroiłeś się w autostrzelbę, dalsza część mapy nie będzie stanowiła dla ciebie problemów. Tuż przed zejściem do kanałów, w bocznym pokoju czasem są porozstawiane po kątach kolejne przedmioty do użycia – jeśli jest tam gdzieś bomba rurowa, wrzuć ją do kanału, żeby zrobić sobie nieco przestrzeni tuż po zejściu na dół.
Jeżeli wcześniej nie było Tanka, to zapewne będzie czekał na Ocalonych właśnie w kanałach, gdzie będzie wyjątkowo trudnym przeciwnikiem zważywszy na ciasnotę kanałów i zapewne dość sporą liczbę Zarażonych okupujących przestrzeń. Na wzniesieniu, przy drzwiach, leżą zwłoki – przy nich może być amunicja i bomba rurowa, a pokój obok stanowi kolejny na mapie rescue closet. W oświetlonym pokoju przed tobą również może być amunicja, a ponadto przedmioty do rzucania, bronie II rzędu, pistolet i pigułki lub nawet apteczka, jeżeli twoja drużyna nie jest w najlepszej kondycji. Po przejściu wąskim korytarzem (z rzadka okupowanym przez Witch) czeka cię przejście przez kanał dość gęsto wypełniony Zainfekowanymi i często również Specjalnymi Zarażonymi czekającymi na twoją drużynę – mimo wszystko zachowaj sobie bombę rurową, jeśli ją posiadasz, na później. Na końcu kanału jest drabina i właz, a po wyjściu na powierzchnię z zasady czekać na ciebie będzie istny tłum Zarażonych i to właśnie wtedy będzie odpowiednia pora na użycie bomby (uważaj jednak na Witch, która może siedzieć gdzieś w okolicy szpitala, jeśli jej nie było w kanałach). W ciężarówce koło radiowozu mogą być bronie II rzędu, pistolet i pigułki/apteczka, a w ambulansie lub tuż za nim zawsze będzie leżała apteczka. Warto przeszukać pokoje otaczające saferoom, dość często pojawiają się tam pigułki lub apteczka, jeżeli Director uznał, że idzie ci tak kiepsko. Wskocz za ladę, wejdź do saferoomu i gdy wszyscy się w nim znajdą, zatrzaśnij drzwi. Gratulacje, właśnie ukończyłeś trzecią mapę kampanii – teraz jesteś już bliżej końca niż początku, a szpital zazwyczaj w porównaniu do poprzedniej mapy jest spacerkiem.
Różnice w wersji L4D2
Kanały są stosunkowo najmniej zmienioną mapą w porównaniu do oryginału z L4D1 – tu i ówdzie można znaleźć dodatkowe pickupy broni białych i palnych, na stoliku w garażu z początku mapy zawsze leżą bronie II rzędu, a w okolicach samego szpitala można znaleźć sporą liczbę Zarażonych ubranych w kombinezony z logiem CEDA.
Wideosolucja
Ciekawostki
- Wybuch stacji benzynowej zawsze zabija wszystkich Zwykłych i Specjalnych Zarażonych w okolicy kończącej się mniej-więcej na zaparkowanych ciężarówkach, jednak Witch i Tank zginą tylko, gdy znajdą się bezpośrednio przy którymś z dystrybutorów – Tank może jednak czasami zaciąć się na pozostałościach po wybuchu, stanowiąc łatwy cel dla Ocalonych.
- Dochodząc do windy, po przyjrzeniu się szyldowi szpitala Miłosierdzia można zauważyć przelatujący tam helikopter, który nie jest helikopterem z końcowej ucieczki, co świadczy o tym, że obecny tam punkt ewakuacyjny wciąż działał dość aktywnie w tym momencie.
- W L4D1 metalową bramę obok magazynu, która jest otwierana guzikiem wewnątrz budynku, można było zawsze zniszczyć po wielokrotnym uderzeniu jej kolbą broni. Z czasem aktualizacje zmniejszyły szansę na możliwość zniszczenia tej bramy, niemniej jednak wciąż jest to możliwe (czasami brama jest rzeczywiście niezniszczalna, a czasami wciąż może ulec uszkodzeniu). Ze względu jednak na czasochłonność tego przedsięwzięcia ta taktyka nie jest praktycznie w ogóle wykorzystywana w grze sieciowej. W L4D2 zaś z początku można było bramę zniszczyć jednym uderzeniem bronią białą lub jednym trafieniem z M79, późniejsze aktualizacje wyłączyły możliwość zniszczenia jej bronią białą, a jedna z aktualizacji w 2014 roku „uodporniła” bramę również na ostrzał z granatnika.