Wheatley
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
m (→Portal 2: lit.) |
m (składnia na początku) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
|byt= }} | |byt= }} | ||
− | '''Wheatley''' znany też jako '''Moduł Tłumienia Inteligencji''' to jeden | + | '''Wheatley''' znany też jako '''Moduł Tłumienia Inteligencji''' to jeden z [[rdzeń osobowości|rdzeni osobowości]], które zostały przebudzone na końcu pierwszej części gry [[Portal]]. Programowo jest płci męskiej i posiada charakterystyczny brytyjski akcent. W pierwszej połowie [[Portal 2|Portala 2]] jest on przewodnikiem i pomocnikiem głównej bohaterki, którą w zamian wykorzystuje jako swój środek transportu. Później staje się jednak głównym antagonistą. |
Głosu postaci użycza [[Stephen Merchant]] - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu [[wpl:Biuro (brytyjski serial telewizyjny)|Biuro]]. | Głosu postaci użycza [[Stephen Merchant]] - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu [[wpl:Biuro (brytyjski serial telewizyjny)|Biuro]]. |
Wersja z 15:52, 12 cze 2011
Wheatley | |
Okres życia | od zakończenia gry Portal |
Przynależność | Aperture Science |
Wygląd i zdolności | |
Pochodzenie | Ziemia |
Rasa | sztuczna inteligencja, Rdzeń osobowości |
Kolor oczu | Niebieskie |
Obsługa | pilnowanie obiektów testowych kompleksu Aperture Laboratories |
Informacje techniczne | |
Dubbing | Stephen Merchant |
Projektant | Erik Wolpaw Jay Pinkerton |
Wheatley znany też jako Moduł Tłumienia Inteligencji to jeden z rdzeni osobowości, które zostały przebudzone na końcu pierwszej części gry Portal. Programowo jest płci męskiej i posiada charakterystyczny brytyjski akcent. W pierwszej połowie Portala 2 jest on przewodnikiem i pomocnikiem głównej bohaterki, którą w zamian wykorzystuje jako swój środek transportu. Później staje się jednak głównym antagonistą.
Głosu postaci użycza Stephen Merchant - komik, reżyser, scenarzysta, współtwórca między innymi brytyjskiego serialu Biuro.
Spis treści |
Historia
On nie jest zwyczajnym debilem. Jest wytworem najwybitniejszych umysłów całego pokolenia, współpracujących w wyłącznym celu stworzenia najgłupszego debila w dziejach ludzkości...
GLaDOS
Według GLaDOS, Wheatley został początkowo zaprojektowany jako "moduł tłumienia inteligencji" (ang. intelligence dampening sphere), mający uczynić ją mniej niebezpieczną poprzez ciągłe sugerowanie jej niedorzecznych pomysłów i w ten sposób utrudnianie jej procesu decyzyjnego. Był to jeden z wielu eksperymentów mających na celu odebrać jej chęć zabijania ludzi, i, tak jak reszta, nie powiódł się.
Wheatley wspomina, że ubiegał się o pracę w dziale produkcji, ale kierownik powierzył ją kopii samego siebie, dlatego Wheatley otrzymał swoim zdaniem "najgorszą możliwą pracę", czyli nadzorowanie obiektów testowych w Centrum Relaksacji.
Występowanie
Portal 2
Wiele lat po wydarzeniach z pierwszej części gry, awaryjne zasilanie Centrum Relaksacji wyczerpuje się i Wheatley budzi Chell z letargu, sugerując, aby razem uciekli z kompleksu Aperture. Następnie, kierując jej Komorą Długoterminowej Relaksacji doprowadza ją na jeden z torów testowych, aby odzyskała Urządzenie portalowe.
Niesiony przez Chell podróżuje przez zniszczony ośrodek, okazując się przy tym bardzo pomocnym towarzyszem, gdyż może zostać podłączony do gniazd w całym budynku. Dzięki tej umiejętności odsłania ukryte przejścia i wkrótce duet dociera do ogromnej komory pełnej przełączników. Wheatley zostaje podłączony, aby znaleźć dźwignię odpowiedzialną za włączenie kapsuły ratunkowej, ale prawie natychmiast dochodzi do awarii sprzętu, a dno komory okazuje się podłogą windy, która unosząc się do góry włącza zasilanie całego ośrodka.
Chell i Wheatley stają twarzą twarz z budzącą się GLaDOS. Przerażony Wheatley próbuje złamać hasło odpowiedzialne za zatrzymanie procesu "ożywiania" kompleksu, ale mu się nie udaje. GLaDOS natychmiast rozpoznaje Chell i odsyła ją z powrotem na teren testów, A Wheatley zostaje przez nią zmiażdżony chwytakiem i rzucony na ziemię. Szybko jednak okazuje, się, że nie uległ zniszczeniu.
Podczas gdy Chell pokonuje kolejne komory testowe, Wheatley co pewien czas pojawia się w przerwach między panelami i kilku innych miejscach, na przykład w szybie windy. W końcu udaje mu się wydostać bohaterkę z toru testowego i razem z nią zniszczyć dwie podstawowe bronie GLaDOS - dystrybutor neurotoksyny i linię produkującą wieżyczki. Następnie trafiają do głównej komory GLaDOS, gdzie zastępuje on ją na miejscu komputera zarządzającego obiektem. Uruchamia windę odwożącą Chell na powierzchnię i zamyka GLaDOS w "baterii z ziemniaka" w akcie zemsty za nazywanie go "debilem".
...A ty właśnie przekazałaś mu kontrolę nad całym obiektem.
GLaDOS
Potęga zmienia Wheatley'ego niemal natychmiast. W przypływie gniewu zmienia nastawienie do Chell i przypisuje sobie wszystkie zasługi w pokonaniu GLaDOS, postanawiając, że jej nie wypuści. Dodatkowo sprowokowany niszczy chwytakiem windę, przez co Chell i GLaDOS (zamknięta w ziemniaku) trafiają do zapomnianych części kompleksu. Mając pewność, że już mu nie zagrożą, przebudowuje laboratorium według swojego pomysłu, łącząc wieżyczki z kostkami, konstruując nowe komory testowe i zmieniając nazwę obiektu na Wheatley Laboratories.
Kiedy Chell i GLaDOS wracają, placówka jest pogrążona w chaosie i zagrożona wybuchem z powodu niekompetencji głównego zarządcy. Wheatley zmusza Chell do rozwiązywania testów, ale po pewnym czasie odkrywa inicjatywę testowania kooperacyjnego i postanawia zabić bohaterkę. Mimo to, udaje się jej uciec i dotrzeć do jego głównej komory.
Po krótkiej walce Wheatley zostaje uszkodzony przy pomocy rdzeni osobowości dostarczanych przez GLaDOS. Rozpoczyna się procedura zmiany rdzenia, ale Wheatley niszczy przycisk rozwiązywania sytuacji patowych. W ten sposób dochodzi do teoretycznej sytuacji bez wyjścia, jednak część sufitu odrywa się, odsłaniając nocne niebo i Księżyc. Chell wystrzeliwuje tam pocisk z urządzenia portalowego i wszystkie obiekty wewnątrz komory (w tym Chell i Wheatley) zostają zassane przez próżnię. GLaDOS ratuje Chell, a Wheatley leci w przestrzeń.
Wheatley po raz ostatni pojawia się w scence po napisach końcowych. Sunie przez przestrzeń, z krążącym wokół niego Rdzeniem Kosmosu. Przełamując czwartą ścianę zwraca się bezpośrednio do kamery, podsumowując wszystkie rzeczy, które zrobił i mówiąc, że gdyby mógł, przeprosiłby za nie.