GLaDOS
Strona działa w trybie archiwalnym. Jest tylko do odczytu!
GLaDOS | |
Okres życia | od lat 80 XX wieku |
Przynależność | Aperture Science |
Pozycja | administrator |
Wygląd i zdolności | |
Pochodzenie | Ziemia |
Rasa | sztuczna inteligencja, komputer |
Obsługa | kompleks Aperture Laboratories |
Informacje techniczne | |
Dubbing | Ellen McLain |
Projektant | Jeremy Bennett |
GLaDOS - Genetic Lifeform and Disk Operating System (System operacyjny i genetyczna forma życia) to główny system zarządzający placówką Aperture Science Enrichment Center, który posiada zaimplementowany moduł sztucznej inteligencji oraz mowy. W grze Portal jest z początku głównym przewodnikiem gracza, jednak później staje się jego wrogiem.
Spis treści |
Historia
Aperture Science prowadziło badania nad technologią portali przestrzennych od wczesnych lat osiemdziesiątych XX wieku. Gdy w 1986 roku korporacja Black Mesa także rozpoczęła badania nad tą technologią, ludzie z Aperture Science postanowili rozpocząć budowę GLaDOS - systemu zarządzającego z wbudowaną sztuczną inteligencją. Miał to być ich as w rękawie, który zagwarantowałby wygraną w walce z Black Mesą o intratny kontrakt z rządem. Dokładniej z Agencją Logistyki Obronnej (Defense Logistics Agency) na system powstrzymywania obladzania się systemu paliwowego - Fuel System Icing Inhibitor (FSII). Aperture reklamowało swój produkt, jako tańszy od konkurencji, który dodatkowo jest także w pełni funkcjonalnym system operacyjnym, "prawdopodobnie żyjącym" ("arguably alive")[1]. Budowa większości podzespołów urządzenia zajęła naukowcom około 10 lat, do roku 1996. Następnie zajęli się tworzeniem ostatniego elementu - sztucznej inteligencji. Kilka lat później GLaDOS została uruchomiona po raz pierwszy. Odbyło się to podczas obchodzonej po raz pierwszy corocznej imprezy pod tytułem "Przyprowadź do pracy swoją córkę" ("Bring-your-daughter-to-work day").
Nie wiadomo dokładnie kiedy GLaDOS przejęła całkowitą kontrolę nad Aperture Laboratories i unicestwiła cały personel przy pomocy gazu. Przypuszcza się, że stopniowo osiągała świadomość swojej potęgi. Personel domyślał się jakie niebezpieczeństwo może im grozić ze strony systemu i zastosował pewne środki bezpieczeństwa jak czerwona (alarmowa) linia telefoniczna, czy specjalny moduł moralności. Możliwe, że przejęcie laboratorium odbyło się w tym samym czasie co Incydent w Black Mesa.
Rola w grze
hTAwRS <a href="http://mzsaqxczytij.com/">mzsaqxczytij</a>, [url=http://tkqqmwnykoti.com/]tkqqmwnykoti[/url], [link=http://kurpttzrlkhj.com/]kurpttzrlkhj[/link], http://revqnqtuzale.com/
Moduły sztucznej inteligencji
Główny rdzeń GLaDOS zawiera 4 moduły, każdy w kształcie kuli, odpowiadające za różne cechy jej sztucznej inteligencji. Są to (w kolejności ich unicestwiania podczas walki z GLaDOS):
- Moduł moralności (kolor fioletowy), odpowiadający za moralny osąd GLaDOS. Jego brak usuwa etyczną barierę, uniemożliwiającą do tej pory używanie neurotoksyny. W wyniku tego komputer uruchamia sekwencję emisji gazu, aby unicestwić Chell.
- Moduł ciekawości (kolor pomarańczowy), odpowiadający za funkcje poznawcze. Niesiony przez Chell cały czas powtarza pytania typu: "Co to jest?", "Gdzie ja zmierzam?", "Dokąd idziemy?", "Czy to broń?" itd.
- Moduł ciasta (kolor niebieski), zawiera receptę na obiecywane przez GLaDOS ciasto. Przepis ten jest prawdziwy i dotyczy ciasta typu "Black Forest". Moduł cały czas recytuje jego składniki.
- Moduł gniewu (kolor czerwony), cały czas wydaje z siebie odgłosy warczenia.
Still Alive
Osobny artykuł: Still Alive
Podczas napisów końcowych GLaDOS śpiewa słowa piosenki "Still Alive". Utwór ten napisany przez Jonathana Coultona stał się bardzo popularny w Internecie i doczekał się wielu wersji wykonania.
Ciekawostki
- Głosu GLaDOS użyczyła Ellen McLain, która współpracuje z Valve także przy innych projektach. Jej głosem mówi między innymi The Annoucer w Team Fortress 2 oraz dyspozytorki Kombinatu w Half-Life 2.
- Głos pod Moduł złości podkłada Mike Patton, lider takich zespołów jak "Faith No More" i "Mr. Bungle". Jego głosem "mówią" także standardowe zombie w grze Left 4 Dead, są to częściowo te same odgłosy co w module złości [2].
- Mimo iż przepis na ciasto jest prawdziwy, GLaDOS podaje w nim także trujące składniki.
- GLaDOS przypomina także inne "zbuntowane" komputery, występujące w popkulturze jak: ARIA w filmie "Eagle Eye" [3], czy VIKI w "Ja Robot"[4].
- Podczas finałowej walki GLaDOS wyświetla na ekranach zamontowanych na głównym rdzeniu, mnóstwo obrazów. Niektóre z nich zawierają plany statku Borealis, oraz logo Black Mesy.
Galeria
- Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Moduł moralności
- Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Moduł ciekawości
- Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Moduł ciasta
- Błąd przy generowaniu miniatury Niekompletna konfiguracja biblioteki GD – brak funkcji imagecreatefromjpeg
Moduł gniewu
Przypisy
- ↑ Można to wyczytać na prezentacji wyświetlanej w jednym z pokoi w Aperture Laboratory.
- ↑ Mike Patton (II). IMDb [dostęp 31-08-2009].
- ↑ Eagle Eye. Filmweb [dostęp 31-08-2009].
- ↑ Ja Robot. Filmweb [dostęp 31-08-2009].